loading
Ga naar inhoud
Renders
Verberg

Alles "gecovered" met boekhouden in excel?

vraag

Beste Higherlevelers,

 

Ik ben sinds een paar weken echt ondernemer, op zich erg leuk, maar de onzekerheid over bepaalde dingen begint zijn tol te eisen. Ik hoor van veel verschillende mensen veel verschillende dingen over mijn administratie en boekhouding: wat ik allemaal bij moet houden en wat ik allemaal moet doen.

 

Op dit moment heb ik een administratie als volgt:

- 1 map met inkomende facturen en bonnetjes

- 1 map met uitgaande facturen

- 1 map met correspondentie, contracten en belastingdienst informatie

- 1 map met bankafschriften

 

Ik houd daarna http://www.ondernemeneninternet.nl/files/excelboekhouden3.xls deze excel-boekhouding bij. Alles wat in mijn map uitgaande facturen zit, vind je daar digitaal (alle verkopen staan daar geregistreerd), alles wat in mijn map inkomende facturen (en kosten zonder factuur, met bankafschrift) zit staat daar bij inkoop/investeringen.

 

Mijn vraag is: voldoe ik zo aan al mijn verplichtingen en voer ik zo een goede administratie? De KVK zegt namelijk dat ik per-se een grootboek bij moet houden, maar is dat werkelijk nodig? Op deze manier kan ik ook berekenen hoeveel BTW ik moet afdragen, en dat is uiteindelijk het belangrijkste toch?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

 

Groeten,

Sam

Link naar bericht
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Nee, je voldoet hier niet mee. In het excelformulier wordt alleen een Winst en Verliesrekening bijgehouden en ontbreekt je balans. Die zul je echt moeten maken en de bijbehorende grootboeken maken.

 

Je W&V en de balans moeten overeenkomen met een vermogensvergelijking dus grootboeken is hartstikke verplicht.

 

Grt


Fiscalist in de maak

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ook bij een eenmanszaak?

In je belastingaangifte moet je inderdaad ook een balans invoeren. Dus een overzicht wat je zakelijk hebt en hoe je dat gefinancierd is.

 

Grt


Fiscalist in de maak

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

er is een uitzondering op het moeten maken van een balans:

 

Resultaat uit overige werkzaamheden met een balanstotaal onder de € 2.500....

 

Maar dat zal hier wel niet spelen.

 

groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hallo Renders,

 

Ik ben sinds een paar weken echt ondernemer, op zich erg leuk, maar de onzekerheid over bepaalde dingen begint zijn tol te eisen

 

Blijkbaar heb je geen lol in boekhouden. Je moet wel aan allerlei eisen voldoen en blijkbaar een grotere inspanning leveren dan

je dacht. Je kunt deze werkzaamheden ook uitbesteden. Kost wel iets maar het wordt goed gedaan volgens de regels en jij je kunt bezig zijn met ondernemen ipv boekhouden.

Groet, Jeroen


www.reith.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 6 leden online en 127 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké