Een van de meeste gemaakte fouten van beginnende ondernemers is het onderschatten van toekomstige kosten. Een van deze kosten posten is voor vrijwel elke ondernemer de automatisering. Uit ervaring weet ik dat de meeste startende ondernemers geen tijd, interesse of kennis hebben om hier over na te denken
Bij deze dus een paar aandachtspunten voor starters .
In een tijd waarin informatie behoefte en opslag de basis vormen van zowat elke administratie begrijpt elke ondernemer natuurlijk goed dat hij of zij niet zonder automatisering kan. En vaak eindigt het dan ermee dat de ondernemer een willekeurige computer winkel of elektronica keten binnenloopt en op basis van slecht advies en een goede prijs het eerste systeem koopt dat hem wordt aangeboden.
Vervolgens wordt de computer gebruikt voor e-mail , data opslag, downloaden, chatten, en het virtueel sociaal netwerken.
Het bedrijf groeit en nog steeds staat daar die ene computer die alles maar moet doen. Oh ja, externe opslag hebben we ook, dat heet USB schijf. Een backup maken we ook, op DVD…soms.
Wat nu als er een tweede werkplek bij moet komen ? Hoe delen wij al die informatie ?
Waar installeren wij dat nieuwe administratieve pakket ? Waarom werkt printen op de USB printer nou niet en waarom is er geen internet op de nieuwe PC ?
Pas op het moment dat er verandering komt in de IT situatie beseffen veel ondernemers dat zij zonder plan en zonder over de toekomst na te denken maar wat apparatuur en software hebben aangeschaft.
Er wordt een IT bedrijf ingeschakeld en de inventarisatie valt negatief uit. Alles moet weg, alles opnieuw. De facturen in Word moeten handmatig overgezet worden naar het nieuwe pakket.
De USB printer moet worden vervangen door een netwerk versie etc. etc.
Hoe voorkom je dit nou zonder gelijk te investeren in een complete infrastructuur ?
In eerste instantie is het belangrijk om gelijk vanaf het begin IT niet te zien als een kostenpost maar een mogelijkheid je bedrijf effectiever en efficiënter te besturen.
De volgende vragen kan jij je hierbij stellen:
1: Waar wil ik over 3 jaar zijn met mijn bedrijf ? Letterlijk dus, werk je dan nog van huis of heb je een kantoor ?
2: Blijf ik altijd alles alleen doen of bestaat er een reële kans dat ik iemand in dienst moet nemen of administratief werk moet uitbesteden ? Welke software gebruik je dan ? Wat gebruikt mijn accountant ?
3: Zijn er branche gerichte ICT oplossingen voor mijn sector en zo ja wat houden die in ?
Is het al te laat voor mijn bedrijf?
Nee, het is nooit te laat, maar het omzetten naar standaarden wordt moeilijker narmate een bedrijf langer op zijn eigen manier blijft werken. Vraag dus tijdig advies van andere ondernemers of schakel een IT bedrijf in.
Wat kan je eraan doen dan ?
Er zijn genoeg automatiseringsbedrijven die een gratis check aanbieden.
Zij komen je bedrijf gratis, meestal in een uur, bekijken en geven vervolgens advies hoe
Je het een en ander beter kan doen. Bel gerust een IT bedrijf op en vraag of zij die dienst aan bieden.
Ik wil mijn bedrijf starten, waar moet ik rekening mee houden ?
Denk niet in besparingen. Natuurlijk kan je facturen ook in Word maken, maar kan je accountant die inlezen in zijn pakket ? Oh, hij kan ze wel overtypen maar betaalde je nou niet per uur ?
Dataverlies = bedrijf failliet!
Wat doe je nou als je harde schijf crasht ? Alle emails weg, alle offertes, facturen, tekeningen … weg in een keer. Backup terug lezen ? Van wanneer is die ook alweer en is die ooit getest ? Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Regel een backup !!!
Laat het niet afhangen van de buurjongen die ook in computers doet !
Hij zal vast wel technische kennis hebben. Maar heeft hij ook kennis van ondernemen ? Van bedrijfsrisicos ?
Van Kantoor automatisering ? Van regelgeving en standaarden ?
Of heel kort gezegd.
Je gaat een huis bouwen. Zorg dat de fundering goed is ! (Iets wat je meestal ook niet zelf doet trouwens)
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Klinkt dit bekend of juist niet ?
WX Automatisering :: Betaalbare ICT en Internetdiensten voor startende ondernemers, kleine zelfstandigen en het MKB. http://www.wxa.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
wxanl
wxanl
Een van de meeste gemaakte fouten van beginnende ondernemers is het onderschatten van toekomstige kosten. Een van deze kosten posten is voor vrijwel elke ondernemer de automatisering. Uit ervaring weet ik dat de meeste startende ondernemers geen tijd, interesse of kennis hebben om hier over na te denken
Bij deze dus een paar aandachtspunten voor starters .
In een tijd waarin informatie behoefte en opslag de basis vormen van zowat elke administratie begrijpt elke ondernemer natuurlijk goed dat hij of zij niet zonder automatisering kan. En vaak eindigt het dan ermee dat de ondernemer een willekeurige computer winkel of elektronica keten binnenloopt en op basis van slecht advies en een goede prijs het eerste systeem koopt dat hem wordt aangeboden.
Vervolgens wordt de computer gebruikt voor e-mail , data opslag, downloaden, chatten, en het virtueel sociaal netwerken.
Het bedrijf groeit en nog steeds staat daar die ene computer die alles maar moet doen. Oh ja, externe opslag hebben we ook, dat heet USB schijf. Een backup maken we ook, op DVD…soms.
Wat nu als er een tweede werkplek bij moet komen ? Hoe delen wij al die informatie ?
Waar installeren wij dat nieuwe administratieve pakket ? Waarom werkt printen op de USB printer nou niet en waarom is er geen internet op de nieuwe PC ?
Pas op het moment dat er verandering komt in de IT situatie beseffen veel ondernemers dat zij zonder plan en zonder over de toekomst na te denken maar wat apparatuur en software hebben aangeschaft.
Er wordt een IT bedrijf ingeschakeld en de inventarisatie valt negatief uit. Alles moet weg, alles opnieuw. De facturen in Word moeten handmatig overgezet worden naar het nieuwe pakket.
De USB printer moet worden vervangen door een netwerk versie etc. etc.
Hoe voorkom je dit nou zonder gelijk te investeren in een complete infrastructuur ?
In eerste instantie is het belangrijk om gelijk vanaf het begin IT niet te zien als een kostenpost maar een mogelijkheid je bedrijf effectiever en efficiënter te besturen.
De volgende vragen kan jij je hierbij stellen:
1: Waar wil ik over 3 jaar zijn met mijn bedrijf ? Letterlijk dus, werk je dan nog van huis of heb je een kantoor ?
2: Blijf ik altijd alles alleen doen of bestaat er een reële kans dat ik iemand in dienst moet nemen of administratief werk moet uitbesteden ? Welke software gebruik je dan ? Wat gebruikt mijn accountant ?
3: Zijn er branche gerichte ICT oplossingen voor mijn sector en zo ja wat houden die in ?
Is het al te laat voor mijn bedrijf?
Nee, het is nooit te laat, maar het omzetten naar standaarden wordt moeilijker narmate een bedrijf langer op zijn eigen manier blijft werken. Vraag dus tijdig advies van andere ondernemers of schakel een IT bedrijf in.
Wat kan je eraan doen dan ?
Er zijn genoeg automatiseringsbedrijven die een gratis check aanbieden.
Zij komen je bedrijf gratis, meestal in een uur, bekijken en geven vervolgens advies hoe
Je het een en ander beter kan doen. Bel gerust een IT bedrijf op en vraag of zij die dienst aan bieden.
Ik wil mijn bedrijf starten, waar moet ik rekening mee houden ?
Denk niet in besparingen. Natuurlijk kan je facturen ook in Word maken, maar kan je accountant die inlezen in zijn pakket ? Oh, hij kan ze wel overtypen maar betaalde je nou niet per uur ?
Dataverlies = bedrijf failliet!
Wat doe je nou als je harde schijf crasht ? Alle emails weg, alle offertes, facturen, tekeningen … weg in een keer. Backup terug lezen ? Van wanneer is die ook alweer en is die ooit getest ? Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Regel een backup !!!
Laat het niet afhangen van de buurjongen die ook in computers doet !
Hij zal vast wel technische kennis hebben. Maar heeft hij ook kennis van ondernemen ? Van bedrijfsrisicos ?
Van Kantoor automatisering ? Van regelgeving en standaarden ?
Of heel kort gezegd.
Je gaat een huis bouwen. Zorg dat de fundering goed is ! (Iets wat je meestal ook niet zelf doet trouwens)
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Klinkt dit bekend of juist niet ?
WX Automatisering :: Betaalbare ICT en Internetdiensten voor startende ondernemers, kleine zelfstandigen en het MKB. http://www.wxa.nl
Gratis ICT Quick-Scan: http://www.wxa.nl/quick-scan.phtml
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21291-automatiseren-voor-starters/Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag