Jump to content

Dataman

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Maanderpoort 45, Ede gld, 6711AC, Netherlands
  • First name
    Peter
  • Last name
    Smit
  • Company or organization name
    Yodata
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Ede gld
  • Phone number
    0318453537
  • Branch
    Industrie & bouw
  • Website address

Vision

  • I'm looking for people who
    gedachten uit willen wisselen over ondernemerschap, maatschappelijke invloeden en innovaties.
  • My opinion about entrepeneurship
    meer vrijheid en meer verantwoordelijkheid. Vooral als kleine ondernemer heb je een brede rugzak nodig. Je moet overal iets vanaf weten.
  • My opinion about innovation
    van de 10 ideeën kan er misschien 1 gerealiseerd worden met voldoende middelen. Laat je dat niet weerhouden om meer dan 10 ideeën te hebben.
  1. Ik vind het prima dat je er wat cijfers en feitenmateriaal naast zet. Waar ik op reageer is met name de negatieve stemming waarbij men het gevoel heeft toch niets te kunnen doen. Zoals ik al aangaf gaat het me niet om 10% van het MKB wat in nood zit te willen redden. Volgens mij is dat niet realistisch en de cijfers die hier aangedragen worden laten dat ook wel zien. Wat wel kan is dat een kleine groep HL ers een enkele ondernemer helpt. Uit sommige draadjes blijkt ook dat dit al gebeurd. Ik zou niet willen dat de negatieve reacties in deze draad de motivatie om dat te doen ondergraaft. Om op de topic te reageren, ik zie niet zoveel in een contributie van leden om daar een financieel bijdrage aan te leveren. Volgens mij is een contributie niet voldoende om een redelijke pot bij elkaar te krijgen. Als er een manier is om overheidsgeld te sturen of aan te haken bij een MKB Nederland, dan zet dit meer zoden aan de dijk. Daarnaast zijn banken echt niet foutloos, zeker niet altijd redelijk en de overheid zeker niet vlot. Als een politieke partij dat zou kunnen verbeteren krijgen ze mijn stem.
  2. Op die manier krijg je natuurlijk niets van de grond he? Ik snap de bezwaren wel, maar kijk even om je heen. Een hoop ondernemers komen in de problemen vanwege banken die geen krediet verstrekken en een overheid die door een ambtelijke molen veel te traag reageert. Dat is toch niet door mismanagement van een ondernemer? Een ondernemer waarbij het krediet terug gedraaid wordt naar 0 met ingang van volgende maand heeft niets aan een overheid met een beslissings procedure van 3 tot 6 maanden voordat een aanvraag rond is. Juist daar kunnen ondernemers iets voor ondernemers betekenen. En ik zou niet de pretentie hebben dat wij dat voor alle noodlijdende ondernemers kunnen oplossen. Maar wat ik wel belangrijk zou vinden is de signaal werking die ervan uitgaat. Het kan en mag ook wel eens een keer anders. HigherLevel wordt gelezen door veel ondernemers en is een belangrijk platform. Delen die ik in HL lees, zie ik vervolgens als artikel in de NRC terug. Het wordt ook door de pers gelezen. Geef dan eens een signaal af dat wij, als ondernemers iemand helpen, zonder dat we daar iets aan willen verdienen. Zoek dat gat tussen bank en overheid en spring daarin. Denk niet dat je iedereen kunt helpen, maar laat als club met een aantal cases zien dat het wel kan. Stel een groep samen die niet alleen geld brengt, maar ook expertise. Die de ondernemer en zijn zaak beoordeelt, ziet dat hij / zij door het niet verstrekken van bankkredieten in de problemen raakt en inderdaad door een overheid in een ambtelijke jungle wordt gestuurd. Als de zaak op zich gezond is, dan kun je op grond daarvan een overbruggings krediet regelen. Volgens mij onderschatten jullie wat voor impact het heeft als een ondernemer kan zeggen dat het HigherLevel team de gezondheid van een onderneming beoordeeld, helpt bij het opstellen van een ondernemings/reddingsplan en ondersteuning geeft bij de krediet aanvraag bij de overheid en bank. Zowel de overheid als de bank krijgen geen 100% zekerheden, maar ze kijken zeker naar de ondernemer en zijn omgeving. HL kan daar voor een beperkt aantal mensen zeker van enorme waarde voor zijn. En ik zou graag zien dat de overheid via de pers een signaal krijgt over dat men steken laat vallen waar ondernemers de dupe van worden. Je kunt niet een ondernemer die van de ene op de andere dag te horen krijgt dat zijn krediet ingetrokken wordt vervolgens een traject insturen wat 3 tot 6 maanden duurt voordat er een alternatieve financiering is. Zet samen met de overheid een HL platform op om op een veel snellere manier een overbruggings krediet te regelen voor ondernemers in nood. Geen 3 tot 6 maanden, maar binnen 4 weken. Met name de groep die banken op dit moment laten vallen. Je hoeft niet zelf de zaak te gaan financieren. Ze hebben net 8 miljard gegeven aan banken die er hun balans mee spekken. Dat geld zie ik op dit moment niet bij ondernemers komen, in tegendeel. Er worden bewust rekening courant kredieten afgebouwd in een versnelt tempo. Een deel van de ondernemers wordt gedwongen om bij de BBZ aan te kloppen voor een noodkrediet. Omdat dat overheidsgeld is, is dat in feite voor banken een achterdeur om nog wat extra geld los te krijgen naast de 8 miljard. Banken zetten ondernemers onder druk en sturen ze richting overheid en laat die de lastige appels (met minder zekerheden) financieren. Een fractie van het geld wat men aan banken heeft besteed zou voldoende zijn om veel effectiever ervoor te zorgen dat op zich gezonde bedrijven in het MKB in Nederland hun hoofd boven water houden. Bedrijven die op zich gezond zijn en hun onderneming op kunnen doeken dankzij het niet verlengen van kredieten door banken is afgezien van alle persoonlijke ellende ook domweg kapitaalvernietiging. Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers bij HL veel sneller in staat zijn om een onderneming te beoordelen en daar veel sneller besluiten in kunnen nemen. Het kan niet zo zijn dat je een bedrijf wat het water aan de lippen staat nog een halfjaar laat dobberen om te kijken of hij echt wel zwemles heeft gehad. Als je dat half jaar overleeft krijg je dan alsnog je overlevingsdiploma?
  3. Ik denk wel dat deze tendens meer is geworden, maar het is van alle tijden. Grotere instellingen en bedrijven betalen vrijwel altijd na 2 tot 3 maanden, of je er nou 14, 30 of 45 dagen op zet. Er zit een boekhouder bovenop die denkt in rente % en geen boodschap heeft aan klantenrelaties. Ze betalen wel, maar altijd te laat. Omdat kleinere bedrijven vaak afhankelijk zijn van de grote voor opdrachten wil je ze niet vooraf laten betalen. Per saldo betekent dat veel kleinere bedrijven een kredietbuffer vormen voor de grote en feitelijk hun rente betalen. Het is een vorm van machtsmisbruik.
  4. Dataman

    concurentiebeding

    Enschede en 10 km, dan valt inderdaad Oldenzaal en Hengelo af. Als je een telefoon en postadres huurt in een bedrijvencentrum in Almelo en daar je officiële bedrijfsadres van maakt? Hoe sta je dan juridisch? Concurrentiebeding is er uiteindelijk voor dat je niet oude klanten afsnoept van je oude werkgever. Bij éénmalige klanten lijkt me dat moeilijk aantoonbaar. En als je niet alleen in Enschede werkt maar in heel Twente sta je volgens mij sterker. @Bakker, - als voormalig inwoner van Almelo - Almelo is toch niet weinig?
  5. Ontsleutelen van een Excel bestand duurt even, maar als het belang groot genoeg is (lees geld), zijn er maar een paar beveiligingsmethoden (protocollen) die echt veilig zijn. Een versleuteld Excel of Word bestand beschermd tegen de gelegenheidsdief. Meer niet.
  6. Allemachtig... Geen wonder dat je daar moe van wordt. Bij dat soort verhalen zou je toch gewoon overheid, banken en BBZ overboord gooien. Die vertraging en het geneuzel brengt uiteindelijk je bedrijf alsnog om zeep. De heren zeggen daarna achteraf, zie je wel dat we gelijk hadden, was toch wel goed om het niet te doen. Als ik een zak met geld had zou ik een aantal van dit soort gevallen in ieder geval op korte termijn helpen. Je hebt alleen al een financiële overbrugging nodig om de tijd te overbruggen, die nodig is om een aanvraag rond te krijgen. Laat staan de tijd die nodig is om een gevecht aan te gaan tegen dat soort onlogische en oneigenlijke argumenten. En is het MKB niet in staat om zelf een fonds op te richten voor dit soort schrijnende randgevallen die dreigen tussen bank en overheid verloren te gaan? Met name om de korte termijn financiering snel rond te maken, zonder de ambtelijke vertragingstactiek. Als ze daar nou eens een paar honderd miljoen in stoppen in plaats van 8 miljard naar de banken dan lossen we de MKB problemen veel sneller op. Dan komt het geld tenminste rechtstreeks ten goede aan kredietverstrekking aan ondernemers in plaats van dat het de rentabiliteit en eigen vermogen van banken omhoog vijzelt om wat leuker over te komen op hun aandeelhoudersvergadering.
  7. Onder de linker zwarte tent, net aan de linkerkant sta ik in een blauw shirt, links van de dame in het rood. Links naast mij staat Stefan O in een wit overhemd. Mooie foto trouwens.
  8. Micheal Jackson... Dat was toch ff een down to earth nieuws na het feestje op het strand. De persoonlijkheid was vreemd, maar zijn muziek en clips zijn nog steeds geweldig. Een icoon uit de popwereld is niet meer. Overigens is Farrah Fawcett op dezelfde dag overleden (62). Wie? Eh, Charlies Angels anyone?? Geen vergelijking met MJ, maar FF was toch ook een icoon uit mijn oude TV tijd. Charlie's Angels was nooit meer hetzelfde zonder haar, eh, haar... Haar kapsel zal nog tot in lengte van jaren bij ons blijven.
  9. Het was een erg leuke avond en ook mijn complimenten voor de plek en het eten. Prima geregeld. Ik heb overigens ook genoten van de ondergaande zon boven dat zitplekje. En ik weet nu wie Stefan O, Manon GJ, David, Mikky, Pim en meerdere anderen zijn (hi Stefan). Het was leuk om zoveel verschillende mensen te spreken die allemaal iets totaal anders doen, maar toch heel herkenbaar zijn als ondernemer. Omdat ik zelf erg nieuw ben op dit forum, was het voor mij überhaupt lastig om mensen te herkennen. Misschien is het een idee om de volgende keer een (niet te officiële) button met Nickname op te hebben? Ik neem aan dat ik tegen die tijd wel de meeste vaste mensen op dit forum wel van nickname ken. Dat geeft een gemakkelijker ingang om mensen aan te spreken. Ik heb Mikky beloofd dat ik mijn kennis (met name IT denk ik) zal delen op het forum en daar sta ik ook volledig achter. Ik heb me verbaast over hoeveel informatie hier te vinden is en vindt het een prima initiatief. Volgende keer ben ik er weer bij.
  10. Als je de verzekeringen bij ze onderbrengt geven banken vaak een kortingspercentage op een krediet. Van te voren navragen. Succes.
  11. Internetters belasten om kranten in het leven te houden is toch een verkapte vorm van belasting -> subsidie. Het slechtste argument wat ik tot nu toe gehoord heb is dat kranten een waakhond functie vervullen ten opzichte van de overheid en daarom koste wat het kost overeind gehouden moeten worden. Wat doen internetters dan? Alsof je daar geen kritische meningen vindt. Kijk bijvoorbeeld naar internetters in China en hun kritische mening over het beleid. Mmm, zouden internetters dan ook subsidie moeten krijgen als ze een kritische noot laten horen? Ik denk dat de overheid dat niet kan betalen. Straks gaan ze een CO2 heffing verzinnen op internetten omdat we energie verbruiken. Maak dan maar meteen een gametax voor gamers want die gebruiken in verhouding veel meer bandbreedte. Oh ja, en een extra belasting voor mensen die veel films en muziek downloaden. Of is die er al? Als 80% van de nederlanders internet heeft dan slaat een generieke internetbelasting nergens op. Als je geen onderscheid maakt tussen het soort gebruik dan is dit gewoon een nieuwe melkkoe. Het lijkt wel of ze geld tekort hebben bij de overheid...
  12. Een standaard Excel sheet zal niet beschermd worden door auteursrecht. Het wordt anders als een groot deel van de functionaliteit ontleent wordt aan een programma in VisualBasic wat Excel gebruikt voor invoer en presentatie. Naarmate het programma een groter onderdeel is en complexer zal het eerder uniek zijn.
  13. @ StevenK Ik zat te twijfelen over 2e hands producten en ging er van uit dat die 2 jaar garantie daar niet zou gelden. Als het geen dwingend recht is, dat betekent dus als er niets vastgelegd is dat die 2 jaar altijd geldt. Duidelijk.. Met andere woorden als je iets 2e hands verkoopt en je zegt erbij dat er 1 maand garantie op zit dan kan dat.
  14. Wow... Ik zie als datarecovery specialist elke dag de gevolgen van niet of slecht backuppen. Deze ruimte is te klein om alle mogelijke scenario's te omschrijven waarbij het fout gaat. Het belang van een backup kan niet onderschat worden. Uit een amerikaans onderzoek blijkt dat bij bedrijven die hun opslagmedia aanbieden bij een datarecovery bedrijf en waarbij het niet gered kan worden, ongeveer de helft binnen 5 jaar falliet gaat. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze een niet meer in te halen achterstand oplopen ten opzichte van hun concurrent. In mijn dagelijkse praktijk zie ik toch als belangrijkste reden dat men dacht dat er een backup was. Men maakt trouw een backup maar controleert niet of de data er daadwerkelijk op staat. De controle vindt dan pas plaats als de backup nodig is (de zaak is gecrashed) en dan blijkt dat de backup niet goed gegaan is. Soms zelfs alle backups van de laatste 3 jaar die niet goed gegaan zijn. Bij de bedrijfsvoering hoort het regelmatig controleren van een backup. Vaak wordt daar ten onrechte op bezuinigd, terwijl de gevolgen soms net zo groot zijn als dat je toko tot de grond toe afbrand. Het risico wat je loopt is zeer hoog en de gevolgen zeer groot. Het is alsof je geen WA verzekering hebt. Het kan goed gaan, maar als er iets fout gaat is het een ramp. Alleen backuppen naar een USB stick is echt te riskant. Je hebt meerdere backups nodig waar je op terug kunt vallen en één medium is ook een extra risico. Backup als je niet veel data hebt zowel naar een USB stick en regelmatig naar een DVD. Denk ook aan brand of blikseminslag. Bewaar minimaal 1 backup offsite (of online tegenwoordig). Vertrouw nooit op één backup. Maak minimaal één maal per jaar (na het afsluiten van je boekhouding bijvoorbeeld) een totale backup en leg die ergens anders neer. Ik maak regelmatig mensen mee die alles kwijt zijn van de afgelopen 5 jaar. Dat is gemakkelijk te voorkomen. Als je foto's hebt (die tegenwoordig meestal digitaal zijn) maak dan regelmatig DVD's en ruil met familie. Zij hebben een kopie van jou foto's en jij van hun. Op die manier heb je je backup en het is vaak nog leuk ook. Voor een beginnend ondernemer lijkt dat allemaal niet zo boeiend, maar je bent wel verplicht om je administratie een bepaalde tijd te bewaren voor de fiscus. Als die alleen digitaal is en het origineel en backup is weg, dan heb je een aardig probleem. Dan moet je alles weer opnieuw gaan zitten invoeren. De tijd en het geld wat daar in gaat zitten kun je beter voor wat anders gebruiken. Een backup is als een verzekering. Hopelijk heb je hem nooit nodig, maar als je hem nodig hebt dan ben je blij dat hij er is. Je kunt beter een goede backup hebben dan een verzekering. Een backup dekt altijd, bij een verzekering is het vaak afwachten :)
  15. Wettelijke garantie voor consumenten (europesche regelgeving) is 2 jaar. Dat is voor een nieuw product en aan consumenten (eindgebruikers). Die 2 jaar is niet verplicht voor B2B. Daarnaast is van een product te verwachten dat hij zijn normale levensduur meegaat. Maar dat is bij veel artikelen een rekbaar begrip. Van een horloge mag je toch wel 5 tot 10 jaar verwachten lijkt mij. De enige manier om je in te dekken is de prijs verhogen en een stapeltje op de plank leggen voor garantie afhandeling. Dan kun je 2 jaar garantie geven, maar dan moet je wel goed inschatten hoeveel er in 2 jaar kapot gaan. Je bent wat beschermd omdat de kosten van het verhalen van een consumentenrecht veel hoger zijn dan je horloges. Maar om nou alle klanten op die manier af te handelen, lijkt me geen goed idee voor je naamsbekendheid. Overigens zou je leverancier die in Europa goederen levert ook die 2 jaar garantie moeten geven. Soms doen ze dat niet en blijft de tussenhandel met de problemen zitten.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept