• 0

beeindigen huurcontract ivm toekomstig faillisement en een lastige bewindvoerde

Op korte termijn kunnen wij een huurpand overnemen en willen wij binnen twee weken met een winkel openen.

Er is een probleem namelijk:

 

De hoofdhuurder heeft het pand in maart 2009 onderverhuurd aan eenpersoon B die hier een eenmanszaak in zou gaan beginnen. Het starten van dit bedrijf is niet gelukt en de onderhuurder B heeft op 4 juni telefonisch te kennen gegeven aan de hoofdhuurder te stoppen met zijn ondernemning. Dit omdat hij financieel aan de grond zit. B heeft contact opgenomen met een bewindvoerder. Volgende week dinsdag volgt er waarschijnlijk een uitspraak van de rechtbank dat er schuldsanering is aangevraagd.

 

De hoofdhuurder heeft een brief door zijn advocaat laten opstellen met daarin de eis dat onderhuurder B voor 30 juni zijn spullen uit het pand haalt.

 

Wij kunnen wat de hoofdhuurder betreft aanstaande maandag de sleutel al krijgen en beginnen met verbouwen mits wij de spullen van onderhuurder B achter in het bedrijf laten staan en hier niet aankomen.

 

Kunnen wij in de problemen komen met de onderhuurder of toekomstig bewindvoerder als wij in het pand aan de slag gaan? Er zit niets van onderhuurder B nagelvast aan hat pand.

 

De bewindvoerder heeft het inventaris al wel laten taxeren en ons te kennen gegeven dat hij ons aanstaande maandag de sleutel wil overhandigen ( Hij is nog niet aangesteld door de rechtbank ) Als we niet het inventaris willen overnemen dan heeft hij nog het recht drie maanden het pand aan te houden. Is dit waar? Onderhuurder B had eerder al aan gegeven te willen stoppen omdat hij niet de huur kon betalen.

 

Ik denk dat de bewindvoerder gebruik probeert te maken van zijn positie. Hij wenste niet mee te werken als we het inventaris niet over nemen. We kunnen dan niet 1 juli openen. Mag dit?

 

De eigenaar van het pand en de hoofdhuurder juichen het toe als wij het pand van hun gaan huren. Kan de bewindvoerder ons dwingen om te stoppen met verbouwen of ons dwingen de winkel te sluiten? Of is de bewindvoerder nog geen partij omdat er nog niets definitief is uitgesproken door de rechtbank?

 

Natuurlijk willen wij alle medewerking verlenen om er voor te zorgen dat onderhuurder B zijn spullen netjes blijven en hij alles kan ophalen als het hem uitkomt. Ook is onderhuurder B al uitgechreven uit de KVK.

 

HELP! Wij weten niet wat we moeten doen. Omdat het een seizoenbedrijf is moeten we echt nog 1 juli openen anders heeft het geen zin meer..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit mijn ervaring kan de hoofdhuurder eisen dat het pand per bepaalde datum leeg terug wordt opgelevert. Zeker wanneer contract is opgezegd en in deze situatie.

 

Hoe het met de rechtsgeldigheid zit, nu er een bewindvoerder tussenkomt, weet ik niet, maar het lijkt mij sterk. Kan huurder zijn spullen niet gewoon ophalen en ergens anders plaatsen ? Of mag dit dan ook juridisch weer niet ?

Het is toch al geïndexeerd en getaxeerd, dus wáár het staat, maakt niet uit, áls het er nog maar staat....

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als de bewindvoerder 'nog niet' door de rechtbank is benoemd dan is deze nog geen bewindvoerder!

 

Zoals ik het zie: de huurder heeft opgezegd, de verhuurder accepteert deze opzegging en geeft de huurder tot de 26e juni de tijd om te ontruimen, met aanzegging dat anders de inventaris afgevoerd en opgeslagen wordt op kosten van de huurder.

 

Het is wel zaak al deze stappen even goed te overleggen met een jurist, om te kijken of deze stappen hard te maken zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als ik jullie reacties zo lees dan valt het denk ik wel mee. Misschien toch maar het risico lopen en gewoon beginnen met klussen. Ons idee is ook de spullen van de B netjes achter in het bedrijf te plaatsen en daar ook niet aan te komen.

 

We gaan de huurovereenkomst aan met de eigenaar van het pand of de hoofdhuurder. Wij hebben toch niets te maken met de toekomstige bewindvoerder?

 

Zou de bewindvoerder die nog geen bewindvoerder is ons kunnen dwingen niet in het pand te komen? Is de opzegging die telefonisch is gedaan rechtsgeldig?

 

Groeten Evan Jens

Link naar reactie
  • 0

Is de opzegging die telefonisch is gedaan rechtsgeldig?

In beginsel zeg ik ja. Maar je kan in een huur overeenkomst vastleggen dat een opzegging per aangetekende post moet worden gedaan. Aan de andere kant heeft de verhuurder de opzegging geaccepteerd dus hoef je niet te twijfelen aan de rechtsgeldigheid. De partij die de opzegging als niet rechtsgeldig kan verklaren heeft al geaccepteerd.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Is de opzegging die telefonisch is gedaan rechtsgeldig?

In beginsel zeg ik ja. Maar je kan in een huur overeenkomst vastleggen dat een opzegging per aangetekende post moet worden gedaan. Aan de andere kant heeft de verhuurder de opzegging geaccepteerd dus hoef je niet te twijfelen aan de rechtsgeldigheid. De partij die de opzegging als niet rechtsgeldig kan verklaren heeft al geaccepteerd.

Het is in dat kader voor - in dit geval - de verhuurder wel heel verstandig om die opzegging vast te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Is de opzegging die telefonisch is gedaan rechtsgeldig?

In beginsel zeg ik ja. Maar je kan in een huur overeenkomst vastleggen dat een opzegging per aangetekende post moet worden gedaan. Aan de andere kant heeft de verhuurder de opzegging geaccepteerd dus hoef je niet te twijfelen aan de rechtsgeldigheid. De partij die de opzegging als niet rechtsgeldig kan verklaren heeft al geaccepteerd.

Het is in dat kader voor - in dit geval - de verhuurder wel heel verstandig om die opzegging vast te leggen.

oftewel: even een schriftelijke (aangetekende) bevestiging sturen naar de huurder dat zijn huuropzegging ontvangen is en dat de huur zoals afgesproken is eindigd op datum .....

Link naar reactie
  • 0

 

Beste experts,

 

Er is door een advocaat van de hoofdhuurder een brief gestuurd waarin bevestigd wordt dat de huur per 4 juni is beeindigd.

Ook staat er in die brief dat B tot 30 juni de tijd heeft zijn spullen uit het pand te halen.

 

Kan de toekomstig bewindvoerder ons nog dwingen uit het pand te gaan of dreigen met een boete als we er toch in gaan.

 

Omdat we nog niet ingeschreven staan bij de KVK heb ik nog geen rechtsbijstandsverzekering afgesloten. Wat een geluk dat higher level er is!

 

Wat een leuk forum is dit zeg.

Link naar reactie
  • 0

wat ik begrepen had was de bewindvoerder nog niet officieel benoemd?

Indien dat het egval is lijkt me dat de bewindvoerder helemaal niks te zeggen heeft en genegeerd kan worden.

 

Als hij wel al benoemd is ben ik erg benieuwd of deze een huurcontract dat door de huurder zelf benoemd is van rechtswege weer ongedaan kan maken (dus de opzegging ongedaan maken).

 

Lijkt me wel heel byzonder, een huurder zegt op omdat hij het niet meer kan betalen, opzegging wordt geaccepteerd door verhuurder, bewindvoerder komt en eist dat de verhuurder dus de opzegging ongedaan maakt en het pand nog 3 maanden blijft doorverhuren zonder dat hij er waarschijnlijk ooit geld voor zal krijgen (de huurder kan het immers niet meer betalen en wil faillisement aanvragen).

Lijkt me erg onredelijk dat een bewindvoerder een verhuurder op die manier ernstig benadeeld.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Kunnen we nog iets doen? Wat kost een dagvaarding? Als we de komende twee weken niet open gaan is het seizoen voorbij..... Wie weet raad?

Zo snel mogelijk - vanavond per mail of fax of anders morgen in persoon - de hele papierwinkel bij een deskundige (advocaat) neerleggen, om te beoordelen wat de mogelijkheden zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.