Voor mijn bedrijf heb ik een flexkrediet bij de Rabobank. Dit houdt in dat ik een bepaald bedrag rood kan staan, gebaseerd op de cashflow (ca. 50% van de maandomzet). Eens in de drie kalendermaanden moet je een positief saldo hebben.
Mijn cashflow is in de zomermaanden wat minder, daarom heb ik ervoor gezorgd dat ik in mei nog een positief saldo had, zodat ik weer even vooruit kon. Dan zou ik tot 31 augustus rood kunnen staan. Van dat moment in mei dat ik in de plus stond heb ik een screenshot gemaakt.
De Rabobank heeft mij nu echter per brief en per telefoon laten weten dat ik volgens hun systeem al 6 maanden onafgebroken rood sta. Ik moet vóór 31 juli weer een positief saldo vertonen, anders wordt mijn krediet per direct opeisbaar en moet ik dus 'aanzuiveren' terwijl ik geen uitgaven meer mag doen.
Na een heleboel gebel, gepraat en doorverbinden blijkt dat ook zij kunnen zien dat ik onlangs een positief saldo had, echter dit positieve saldo blijkt er korter dan 24 uur geweest te zijn. En volgens de Rabobank is het een voorwaarde dat je eens in de drie maanden 24 uur lang een positief saldo moet hebben. Die voorwaarde is mij bij het aangaan van het krediet niet meegedeeld, en staat ook niet in de algemene voorwaarden. Op mijn verweer dat het niet in de algemene voorwaarden staat was het verweer van de Rabobank: "Ja, dat staat er inderdaad niet in, maar zo werkt het systeem gewoon." Enige rekkelijkheid om het ontstane probleem op te lossen is er bij de Rabobank niet.
Vóór 31 juli een positief saldo hebben gaat hopelijk nog wel lukken, met hulp van familie (Agaath-lening met een looptijd van een paar dagen). Al verdient dat geen schoonheidsprijs en is het nooit leuk om een beroep te moeten doen op je familie.
1. Als de Agaath-lening niet lukt, hoe zou ik het dan voor de 31e kunnen oplossen? Suggesties?
2. Mag dit? Aanvullende voorwaarden stellen bovenop de algemene voorwaarden?
3. Wat zijn de aan te raden stappen in meningsverschillen met de bank? De klachtenprocedure van de bank zelf? AFM? DNB?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
1889
1889
Beste HL-ers,
Voor mijn bedrijf heb ik een flexkrediet bij de Rabobank. Dit houdt in dat ik een bepaald bedrag rood kan staan, gebaseerd op de cashflow (ca. 50% van de maandomzet). Eens in de drie kalendermaanden moet je een positief saldo hebben.
Mijn cashflow is in de zomermaanden wat minder, daarom heb ik ervoor gezorgd dat ik in mei nog een positief saldo had, zodat ik weer even vooruit kon. Dan zou ik tot 31 augustus rood kunnen staan. Van dat moment in mei dat ik in de plus stond heb ik een screenshot gemaakt.
De Rabobank heeft mij nu echter per brief en per telefoon laten weten dat ik volgens hun systeem al 6 maanden onafgebroken rood sta. Ik moet vóór 31 juli weer een positief saldo vertonen, anders wordt mijn krediet per direct opeisbaar en moet ik dus 'aanzuiveren' terwijl ik geen uitgaven meer mag doen.
Na een heleboel gebel, gepraat en doorverbinden blijkt dat ook zij kunnen zien dat ik onlangs een positief saldo had, echter dit positieve saldo blijkt er korter dan 24 uur geweest te zijn. En volgens de Rabobank is het een voorwaarde dat je eens in de drie maanden 24 uur lang een positief saldo moet hebben. Die voorwaarde is mij bij het aangaan van het krediet niet meegedeeld, en staat ook niet in de algemene voorwaarden. Op mijn verweer dat het niet in de algemene voorwaarden staat was het verweer van de Rabobank: "Ja, dat staat er inderdaad niet in, maar zo werkt het systeem gewoon." Enige rekkelijkheid om het ontstane probleem op te lossen is er bij de Rabobank niet.
Vóór 31 juli een positief saldo hebben gaat hopelijk nog wel lukken, met hulp van familie (Agaath-lening met een looptijd van een paar dagen). Al verdient dat geen schoonheidsprijs en is het nooit leuk om een beroep te moeten doen op je familie.
1. Als de Agaath-lening niet lukt, hoe zou ik het dan voor de 31e kunnen oplossen? Suggesties?
2. Mag dit? Aanvullende voorwaarden stellen bovenop de algemene voorwaarden?
3. Wat zijn de aan te raden stappen in meningsverschillen met de bank? De klachtenprocedure van de bank zelf? AFM? DNB?
Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21823-probleem-met-rabo-flexkrediet/Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag