• 0

IB2007 – Privéonttrekkingen

Hallo, ik ben al dágen aan het worstelen met mijn IB aangifte en zit nu muurvast. Ik hoop dat iemand mij weer op weg kan helpen.

In 2007 – en de jaren daarvoor eveneens – werkte ik deeltijd als zzp'er. Tot dit jaar liet ik mijn IB aangifte altijd verzorgen door een klein administratiekantoor; hij ging met pensioen dus dacht ik het nu maar eens zelf te doen.

 

Mijn balans over 2007 (de getallen heb ik voor het rekengemak even rond gemaakt)

Activa

Inventaris    2.000

Vervoermiddelen    10.000

Debiteuren    4.000

Totaal: 16.000

 

Passiva

Kapitaal    1.000

Resultaat lopend boekjaar 8.000

Prive stortingen    200 -/-

BTW schuld: 800

Privé opnamen       6.000      

    Totaal: 16.000

 

Klopt dit? Het probleem is dat ik bij de berekening van het EV een beduidend lager bedrag bij Privé opnamen nodig heb ter correctie.

 

Bovendien krijg ik bij het overzicht de melding 'saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of winstaandeel van uw onderneming'.

 

Hierover heb ik reeds een aantal topics zitten doorspitten; de oplossing heb ik echter niet kunnen vinden.

Bij voorbaat dank, Alderd.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Alderd

 

begin eens met de privé stortingen op te tellen bij het EV in plaats van het af te trekken... Dan klopt in elk geval de balans. En dan staat er nog 6K aan privé opnames....Balans is dus niet eens sluitend...

Zonder cijfers uit de W&V kunnen we verder de aansluiting tussen EV en W&V niet beoordelen voor je.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Neen, de balans kan zo niet goed zijn.

Privé opnamen doen het vermogen in de onderneming dalen en moeten derhalve een minusteken hebben; evenzo dienen privé stortingen geen minusteken te hebben.

 

De telling van de creditzijde bedraagt derhalve 4.000 en geen 16.000; ergo de balans is niet in evenwicht.

Uiteraard krijg je dan een melding dat het resultaat niet klopt volgens de aangiftecijfers.

 

Het eerste wat moet gebeuren is het probleem op de balans oplossen; vervolgens kan de aangidte gecompleteerd worden.

Als je hulp nodig hebt mail dan even direkt dan help ik je even met die balans indien mogelijk.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reactie.

Bij de berekening van het EV einde boekjaar, heb ik bovenstaande gegevens gebruikt. Dus saldo rek. courant 31-12-06 + Resultaat + storting - opnamen = saldo rek. courant 31-12-07.

 

Ik weet gewoon niet wat ik aan de creditzijde nog zou kunnen opnemen om de balans in evenwicht te krijgen. Wellicht de voorlopige aanslag IB? Staat me bij dat die vrij fors was.

 

Link naar reactie
  • 0

Alderd

 

Wellicht toch een boekhouder inschakelen, want nu kom je met kunst en vliegwerk op de proppen. De IB aanslag heeft helemaal niets te zoeken in de administratie van een onderneming.

 

Het EV bepaal je nooit a.d.h.v. de rek. courant.

 

EV is als volgt:

 

Saldo EV op 1-1

Min privé opnames

plus privé stortingen

plus winst (of min verlies)

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, tja een boekhouder inschakelen. Ik vrees dat het tijdsbestek daarvoor inmiddels te krap is. Ik basseer me op Excel uitdraaien waar de boekhouder in de voorgaande jaren wat in heeft zitten krabbelen en strepen – het leek zo eenvoudig.

 

Maar ik heb dus de fout gemaakt om het RC beginsaldo als uitgangspunt te nemen voor de berekening van het EV over het boekjaar?

Link naar reactie
  • 0

Mijn balans over 2007 (de getallen heb ik voor het rekengemak even rond gemaakt)

Activa

Inventaris    2.000

Vervoermiddelen    10.000

Debiteuren    4.000

Totaal: 16.000

 

Passiva

Kapitaal    1.000

Resultaat lopend boekjaar 8.000

Prive stortingen    200 -/-

BTW schuld: 800

Privé opnamen       6.000      

    Totaal: 16.000

 

Alderd,

 

Naast de opmerkingen van Joost en John nog het volgende: Ik mis het banksaldo!

Mag ik hieruit afleiden dat jij geen zakelijke bankrekening hebt?

Als dat zo is, dan zou het zo kunnen zijn dat een merendeel van je winst als privé opname dient te worden geclassificeerd.

De winst uit alle debiteuren die in de loop van het jaar al hebben betaald staat namelijk op jouw prive rekening.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De IB aanslag kan wel degelijk invloed hebben op het kapitaal, namelijk wanneer deze door de onderneming is betaald (privé onttrekking).

 

 

Als de boekhouding goed is ingevoerd is dat al reeds gebeurd lijkt mij...Je rekening-courant heeft niets te maken met je eigen vermogen. Deze staat apart gespecificeerd aan de debet/credit-zijde... afhankelijk of je rood staat of niet,

Link naar reactie
  • 0

Beste Reus/kneus,

 

Bij een vennootschap met R/C verhouding met de aandeelhouders heb je natuurlijk gelijk, bij een vof of eenmanszaak, waar ik vanuit ben gegaan gezien de geringe grootte van de cijfers, heb je geen r/c en hebben de privé opnamen rechtsstreeks gevolg voor het kapitaal.

 

Mvrgr.,

Rob

Link naar reactie
  • 0

Beste Reus/kneus,

 

Bij een vennootschap met R/C verhouding met de aandeelhouders heb je natuurlijk gelijk, bij een vof of eenmanszaak, waar ik vanuit ben gegaan gezien de geringe grootte van de cijfers, heb je geen r/c en hebben de privé opnamen rechtsstreeks gevolg voor het kapitaal.

 

Mvrgr.,

Rob

 

 

Als privé onttrekking inderdaad, maar het heeft geen enkele invloed op het bedrijfsresultaat. Als de ondernemer 10K naar privé trekt en dan de IB betaalt, zie je het ook niet terug in de administratie. Dan staat er gewoon een onttrekking van 10K in de boeken.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik mis een aantal dingen in je balans: bank/giro zover die op de zaak staat. Als je alles via een prive bank/giro verwerkt, dan zal jevan alle zakelijke ontvangsten en betalingen de prive RC moeten debiteren of crediteren, dit zou uit je excel overzicht zo te zien moeten zijn.

Kijk vervolgens welke bedrsgen je via je zakelijke (?) rekening aan de onderneming hebt ontrokken en hebt teruggestort.

Dan lijkt het mij vreemd dat je wel vorderingen op debiteuren hebt, maar geen schulden aan crediteuren.

Als je al het kasstelsel zou toepassen dan doe je dat vor de debiteuren en niet voor je crediteuren.

 

Begin eerst eens alle omzet en kosten te nemen, waardoor je het "werkelijke resultaat hebt.

Controleer dan wat ik hierboven schreef, je zou daarmee al een heel eind verder moeten komen.

Succes Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.