1 Miljoen koffers zoek

Aanbevolen berichten

Vandaag las ik dit bericht op het nieuws.

Dat moet toch beter kunnen zou je denken.

Hoever is men met electronische tickets en daaraan gekoppelde bagage technisch gezien?

Is daar geen tom-tom toepassing voor? Zodra reiziger en koffer meer dan x meter uit elkaar zijn

een seintje geven aan de computer zou je zeggen.

Of denk ik te simpel.......

Link naar reactie

Een eenvoudige zender zou een signaal kunnen uitzenden vanuit de koffer waarna je deze makkelijk kunt tracen met de juiste apparatuur of site. Zo kun je tegenwoordig ook (locaties van) mobiele telefoons op de kaart laten weergeven...

Ik heb jaren geleden meegewerkt aan een videoproductie over Vanderlande, die wereldwijd bagageverwerkingssystemen maken voor luchthavens. Het is niet niks wat er daar allemaal achter de schermen gebeurd zodra je koffer uit beeld verdwijnt op het vliegveld...

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie

Hier nog even het hele bericht:

 

WOENSDAG 29-07-2009 | 11:09:06

 

Elke dag 10.000 koffers zoek

De Europese Commissie wil snel actie tegen het elke dag zoekraken van tienduizend koffers en tassen van Europese vliegtuigpassagiers. Europees commissaris Tajani (Transport) vindt deze aantallen ‘ongelooflijk en onaanvaardbaar’. Hij komt binnen een jaar met maatregelen om de hoeveelheid verloren en vertraagde bagage terug te dringen. Naar schatting verliest 1 op de 64 Europese passagiers zijn bagage, vooral bij vluchten met een overstap. Vijftien procent van de koffers is na twee dagen nog niet teruggevonden. Wereldwijd verliezen reizigers 32,8 miljoen stuks bagage per jaar. Een miljoen daarvan komt nooit meer boven water. Passagiers kunnen maximaal 1100 euro schadevergoeding claimen voor verloren of vertraagde bagage. Bron: de Volkskrant.

 

 

Link naar reactie

Als je het mij vraagt is het weer een heleboel onzin in de media!

 

10.000 * 365 = 3.650.000.

 

3.6M en 1M liggen mijlenver uit elkaar!

 

Op Schiphol zijn jaarlijks (uit mijn hoofd) iets van 40M reizigers. Ik denk dat ze mij dan 2x meetellen (heen- en terugreis).

Volgens de een Volkskrant artikel verdwenen er in Q2 2005 17,3 stuks bagage per 1.000 reizigers. Dat is 1,73% en 1 op de 58 die bagage kwijt raakt. KLM raakte toendertijd van alle grote europese luchtvaartmaatschappijen de meeste koffers kwijt.

http://www.volkskrant.nl/economie/article142687.ece/KLM_raakt_grootste_aantal_koffers_kwijt

 

Nu een jaar of 4 later, raken al die luchtvaartmaatschappijen dus gemiddeld genomen meer koffers kwijt. En een toename van laten we zeggen 1 op de 50 naar 1 op de 63, dat is 26%. Als dat echt zo is, dan is dat een wereldse prestaties van die luchtvaartmaatschappijen. Ik trek het echter in twijfel.

 

In 1995 waren er ongeveer 400 miljoen reizigers op europese vliegvelden. (http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article697457.ece/Europese_vliegvelden_worden_te_klein)

De verwachting was dat dit tot 800 miljoen zou toenemen in 2010. Ik kan helaas geen recente cijfers vinden in 1 minuutje. Maar als het nu 600 miljoen passagiers zijn, dan raakt dus 1 op de 600 mensen zijn/haaf koffer kwijt.

 

Of terwijl, het is mij in dit geval (bijna altijd) een groot raadsel hoe al die journalisten aan hun cijfers zijn gekomen.

Link naar reactie

Een miljoen lijkt heel veel, maar je moet het natuurlijk wel afzetten tegen het gigantische aantal koffers wat verscheept wordt. Het is dan 1,3 % wat kwijt raakt, en 0,09 % wat niet meer terug komt. Dat er koffers later aan komen is soms logisch, het gebeurd vaak dat door bijvoorbeeld tijdsgebrek een vliegtuig vertrekt zonder dat de bagage is ingeladen. Dat bagage definitief verdwijnt kan ik me ook wel voorstellen, alle bagage wordt zo maar ergens op een band afgeleverd waar je vrijwel zonder controle elk stuk bagage van kan meenemen. Gaat super makkelijk, in de engelse serie 'The Real Hustle' lieten ze zien hoe eenvoudig dat is.

Link naar reactie

hier 2 berichten met wat meer cijfers:

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/4495461/___Verlies_vliegtuigbagage_onacceptabel___.html?p=33,2

en

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/31/0728_1440_90.xml

 

volgens die laatste raken er dus dagelijks 90 duizend koffers zoek (bijna 33 miljoen per jaar)

 

Uiteindelijk zijn er ongeveer 1 miljoen die dus helemaal nooit meer tevoorschijn komen.

Altans... niet voor de eigenaar, regelmatig staat op (internet) veilingen karren vol koffers tekoop voor de hoogste bieder.

 

RFID chip zou naar mijn idee al heel veel moeten kunnen schelen maar..... hoeveel procent van de verdwenen koffers is er niet "gewoon" gestolen op de bagage afdeling? Daar helpt een RFID chip namelijk ook niet tegen, die trekken ze er namelijk dan gewoon zo vanaf.

Link naar reactie

Sancho denkt dat Euro Commissaris Tajani het vooral zelf erg vindt en op zoek is naar een mogelijkheid om zijn punt te drukken. Misschien is hij onlangs zelf een koffer kwijt geraakt. Sancho heeft nog nooit gehoord dat mensen niet durven vliengen ivm het zoekraken van Bagage. Bovendien denkt Sancho, dat als dit zo doorgaat, dat we nog langer mogen wachten op het vliegveld en dat is nu net iets waar Sancho wel mensen over hoort klagen.

 

Rare jongens die politici...

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie

die 1 op 64 zie ik als 1 van de weinige dingen in elk bericht terug komen. Als ik dan voor het gemak stel dat er 640.000.000 passagiers zijn, dan verdwijnen er dus 10.000.000 miljoen koffers per jaar.

 

1 miljoen lijkt me totaal onmogelijk, want dan zou het vliegvolume vanaf 1995 - 2009 van 400M gedaald zijn naar 64M. Ook 3,6M (wat ik ergens tegen kwam) zou dan erg weinig zijn!

 

Ik vraag me echt af of ik nu iets mis? Of dat de media wat cijfers geeft die totaal onbetrouwbaar zijn en/of waar niet duidelijk wordt aangegeven waar het nu om gaat.

 

Want als er 1M (of wat voor getal dan ook) aan koffers verdwijnt, waar blijven die dan? Denk je eens in hoeveel ruimte dat in zou moeten nemen? Of hoeveel dieven je nodig hebt om zulke aantallen op jaarbasis te stelen.

Link naar reactie

Wat is de definitie van een zoekgeraakte koffer? Of spreken we over achtergebleven koffers. Ik ken ook reizigers die bewust spullen achterlaten, of geen bestemming (kunnen) achterlaten voor nazending.

 

Zit hier handel in, Iwan? Bijvoorbeeld een commercieel depot op mainports?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Wat is de definitie van een zoekgeraakte koffer? Of spreken we over achtergebleven koffers. Ik ken ook reizigers die bewust spullen achterlaten, of geen bestemming (kunnen) achterlaten voor nazending.

 

Zit hier handel in, Iwan? Bijvoorbeeld een commercieel depot op mainports?

 

Groet,

 

Highio

 

wat ik dus zo begrijp raken er 32 miljoen koffers jaarlijks tijdelijk kwijt maar arriveren deze alsnog op bestemming met een vertraging van tussen de 1 en 14 dagen.

 

1 miljoen koffers raken kwijt en komen nooit meer terecht bij de eigenaar van die koffer.

Link naar reactie

Ik vraag me wel af wat precies telt als 'zoek'... is daarvan al sprake als je koffer niet in hetzelfde toestel aankomt als jijzelf, maar bijvoorbeeld een paar uur later alsnog bezorgd wordt. Zelf heb ik het de nodige keren meegemaakt, maar daarbij zaten er maar enkele uren tussen aankomst van mezelf en mn bagage. Op de terugweg is dat best relaxed, wordt dezelfde dag nog thuisbezorgd dus hoef je niet te zeulen ;)

 

Een eenvoudige zender zou een signaal kunnen uitzenden vanuit de koffer waarna je deze makkelijk kunt tracen met de juiste apparatuur of site. Zo kun je tegenwoordig ook (locaties van) mobiele telefoons op de kaart laten weergeven...

 

Feitelijk zou je er een pda met gps in kunnen stoppen die de locatie op verzoek doorgeeft. Probleem is wellicht dat je in vliegtuigen meestal geen dergelijke apparatuur mag gebruiken - dus ik neem maar aan ook niet in het bagageruim? Afgezien daarvan lijkt me zon locator niet moeilijk te realiseren, wellicht zelfs gewoon commercieel verkrijgbaar?

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Leuk al die cijfers........ Maar waarom gaat hier niemand mee ondernemen?.

 

Vraag: de techniek bestaat / Antwoord : ja

Doelgroep.....

 

De kofferindustrie?

Maar dan heb je het over éémalige verkoop:

Minpunt : die zal er waarschijnlijk minder het nut van inzien. Voor hen is het beter dat je een nieuwe koffer koopt als je hem kwijt bent. Bovendien gaan mensen meer op reis, dan dat ze nieuwe koffers kopen.

 

Mmmmmmmm... niet interessant genoeg.

 

Maar wél....

Doelgroep : alle reizigers in de wereld !

Eénmalige verkoop apparaatje en daarna een abonnement op de tracking and tracing. Per reis of per jaar.

Zoals men ook reisverzekeringen op voorhand afsluit. Reiziger willen niets kwijt en verzekeren zich daar tegen. Per reis of een jaarverzekering.

Nevendoelgroep : verzekeringsmaatschappijen - een win-win voor hen. Deze keren dan minder uit !

Optie is om de doelgroep te koppelen aan verzekeringsmaatschappijen ? Dan heb je via hen ook direct de reiziger .

 

My two cents... zomaar out of the bleu ;)

 

Want, ik weet het niet hoor. Maar volges mij zit er een enorme business in dit mediabericht wat gisteren in het nieuws was !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

ik begrijp hetzelfde, maar vrees dat in die één miljoen koffers dan ook koffers meegeteld worden die in z'n totaal gestolen of verwisseld zijn of waarvoor door de eigenaren weinig moeite wordt gedaan om deze terug te krijgen.

 

Commercieel depot op main ports?

Hoe heb je dat in gedachten?

Bewaar- en afhaalplaats of terugbezorgservice, verder niet uitgedacht.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Wat is de definitie van een zoekgeraakte koffer? Of spreken we over achtergebleven koffers. Ik ken ook reizigers die bewust spullen achterlaten, of geen bestemming (kunnen) achterlaten voor nazending.

 

Zit hier handel in, Iwan? Bijvoorbeeld een commercieel depot op mainports?

 

Groet,

 

Highio

 

Klopt! Er zijn overigens al rfid proeven gaande... Maar dit is niet alleen een verhaal over techniek:

1) airlines moeten gewoon meer moeite doen om de bagage na te zenden (ze zijn verplicht dit naar een adres te doen wat je opgeeft maar hunnie proberen het vaak zo te draaien dat je het een keer moet komen halen en daar heeft niet iedereen zin in zeker niet als je bv een rondreis gaat maken

 

2) passagiers interesseren het soms ook helemaal niet en doen geen enkele moeite....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ja Mikky,

 

Ik geloof er ook in. Ik ga aan de slag. Voor je het weet is het mega.

 

TOP ! Dus nu kan dit off topic naar innovatie / busunessplanning ?

 

Houd je ons op de hoogte ! Per dag, week, maand want je allemaal tegenkomt tot realisatie ervan?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.