• 0

Programmeren website

Beste mensen,

 

voor een evt. nieuw te starten bedrijf hoop ik graag wat informatie in te winnen.

 

Het idee is een website op te zetten vergelijkbaar als routenet.nl en anwb.nl.

Uiteraard zal de website een andere insteek hebben (routeplanners zijn er immers al genoeg), maar

moet hij wel aan dezelfde eisen voldoen.

 

Nu heb ik wat research gedaan en blijkt dat digitale wegenkaarten goed verkrijgbaar zijn, echter hier dient dan tevens een route en zoek applicaties aan te worden toegevoegd.

 

Weten jullie of het programmeren en onderhouden hiervan ingewikkeld is en wie dit eventueel zouden kunnen? Wellicht weet iemand van jullie welke kosten dit met zich meebrengt? Nogmaals de digitale kaarten zijn goed verkrijgbaar, gaat vooral om de programmatuur erachter.

 

Alvast bedankt,

 

Stijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan met behulp van Google Maps api heel veel doen op basis van Google Maps, dus ik zou dat als eerste zoekrichting inslaan. Dat is meestal de goedkoopste en snelste oplossing. Alleen als je echt een goede reden waarom je geen Google Maps kunt/wilt gebruiken zou ik een andere oplossing zoeken, maar dat zal vermoedelijk snel een flink stuk duurder zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wij gebruiken momenteel ook de Google API en die is erg veelzijdig. Je kunt er veel kanten mee op (erg leuke woordspeling in dit geval....zucht...). Als je kunt programmeren, is het goed te doen. Vraag blijft dus a)kun je programmeren en b) wat wil je er mee doen en ook c) kan dat met de functies in de Google API?

 

Succes!

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Houd wel rekening mee dat Google API niet vanaf een https omgeving te benaderen is jammer genoeg. Buiten dat is daar prima tegenaan te programmeren.

 

Ik gebruik(te) het zelf om bezorgkosten per koerier te tonen aan onze shop bezoekers.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Houd wel rekening mee dat Google API niet vanaf een https omgeving te benaderen is jammer genoeg. Buiten dat is daar prima tegenaan te programmeren.

 

Ik gebruik(te) het zelf om bezorgkosten per koerier te tonen aan onze shop bezoekers.

 

Google maps heeft ook https://, maar dit is een betaalde service van Google.

 

Meer info:

http://googleenterprise.blogspot.com/2008/09/httpssecuregooglemaps.html

 

Ontopic:

Ik denk dat de TS zelf heel wat informatie zelf kan verzamelen.

Ik denk dat je al heel wat wijzer wordt als je contact opneemt met een websitebouwer.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik wat research gedaan en blijkt dat digitale wegenkaarten goed verkrijgbaar zijn, echter hier dient dan tevens een route en zoek applicaties aan te worden toegevoegd.

 

Digitale wegendata (ik neem aan dat je het nu over Navteq en/of Tele Atlas hebt) is inderdaad goed beschikbaar, hoewel er wel een prijskaartje aan hangt.

 

Wat wil je precies gaan doen? Alleen kaarten weergeven of moeten er ook lokaties gezocht kunnen worden (intikken adres en de kaart springt naar de juiste positie) of moeten er ook echt routes uitgerekend kunnen worden?

 

Als het puur om het weergeven gaat heb je verschillende vrij laagdrempelige oplossingen. Bijvoorbeeld OpenLayers en UMN Mapserver. Je kunt er dan voor kiezen om vector-data weer te geven (weinig opslag, moeilijk om een mooi eindprodukt van te maken) of een rasterbestand te tilen (veel opslag, perfect naar wens op te maken). Een getiled rasterbestand is ook weer als laag in de Google Maps API te gebruiken, waarbij je de rest van de API functionaliteit ook kan benaderen.

 

Wat voor data heb je beschikbaar? In welk formaat is die aangeleverd? Hoe betrouwbaar en recent is die? Als je routes wilt gaan berekenen moet je wel een aantal eisen aan de data stellen. Snelheidslimieten, huisnummerreeksen (en liever lokaties), eenrichtingsverkeer en "turn restrictions" (waar je wel/niet af mag slaan) moeten er allemaal in zitten. De programmatuur om routes uit te rekenen zal je waarschijnlijk zelf moeten ontwikkelen, of dat laten doen, en dat gaat niet makkelijk worden.

 

Als je wilt kan ik best eens naar je data kijken om te zien wat er mogelijk is. PM me even als je interesse hebt. Kwaliteit van geodata is iets waar ik graag over praat :)

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de vele antwoorden en de snelle reacties!!!

 

Heb het inderdaad over kaarten van Teleatlas of Navteq. Deze beschikken over de laatste wegeninformatie.

 

De belangrijkste service op de website moet zijn dat wanneer bijv. iemand van Zutphen naar Utrecht wil de route duidelijk op de kaart staat weergegeven.

 

Hoe lang iemand er over doet en waar men links en rechtsaf moet is niet belangrijk. Gaat puur dat in één oogopslag op de kaart duidelijk is welke route (over welke wegen) gereden dient te worden. Hieromheen zit uiteraard een achterliggende gedachte.

 

Waar het mij dus om gaat; heb ik een kaart van bijv. Teleatlas nodig of kan dit anders en is het ingewikkeld dit te programmeren. De website moet nog meerdere functies hebben echter is dit de belangrijkste.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties, echter mocht iemand nog aanvullingen hebben altijd welkom!!!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid: Tele Atlas en Navteq leveren data, geen kaarten ;) Voor de weergave (het "mooie plaatje" zogezegd) zou je zelf een oplossing moeten zoeken.

 

Op wat voor een detailniveau wil je dit inzetten? Je geeft nu als voorbeeld "van Zutphen naar Utrecht", dat zou een stuk makkelijker zijn dan van een adres naar een ander adres en er zou op die manier ook wellicht een mogelijkheid zijn om van andere data (goedkoper en mogelijk zelfs gratis) gebruik te maken. De data hoeft dan namelijk aan veel minder eisen te voldoen.

 

Ik ben niet zo thuis in netwerk-architectuur, dus ik kan moeilijk inschatten hoeveel programmeer werk het zou zijn, hoewel het volgens mij wel een standaard probleem is. Minimaal opspannende boom als ik me de wiskundelessen van vroeger goed weet te herinneren.

 

Je hebt dus, even snel hardop redenerend, het volgende nodig:

[*]Een "netwerk" bestand, met topologie en voorzien van "gewicht".

[*]Een koppeling tussen lokaties en je netwerk. D.w.z. dat de programmatuur weet waar "Zutphen" en "Utrecht" liggen binnen dat netwerk.

[*]Een stuk software wat vervolgens met die begin- en eindpunten de kortste route uitrekent, rekening houdend met dat gewicht (hiermee kun je de voorkeur aan snelwegen boven N-wegen geven) en die weergeeft

[*]Een mooie ondergrond-kaart, die gebaseerd is op je netwerk-bestand.

 

Een optie die je kunt overwegen als het programmeren van de software toch te veel werk blijkt te zijn is de route door Google uit te laten rekenen. Via een trucje in de url kun je het resultaat als KML terugkrijgen wat je vervolgens op een mapserver als laag kunt weergeven (probeer deze link maar eens, zou in Google Earth moeten openen).

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook kiezen voor de Google Maps API. Dit voldoet uitstekend aan je eisen en is eenvoudig te programmeren. De te rijden route + weergave van tijdsduur is te programmeren binnen een uurtje (op basis van form-input).

www.nextlinq.nl - Magento - Marketing, analyse en optimalisatie

Link naar reactie
  • 0

En dan nu een simpel antwoord op een simpele vraag. ;D

 

Ja, het programmeren van een applicatie die een route berekend mbv routeinformatie en een kaartje op een website is extreem lastig. Vandaar dat niemand durft aan te raden om dat zelf te doen. Mocht je een paar ton willen investeren.. Dan wordt dat natuurliik direct wat minder moeilijk.

 

Gr

Mark

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.