• 0

Financiering Bedrijfsunit/opslagbox

Goedendag,

 

ik heb de volgende vraag. Ik ben in 2003 begonnen met een eenmanszaak, toen nog gedeeltelijk ook nog voor een baas aan het werk maar in 2005 ben ik geheel voor mezelf aan de gang gegaan. Het bleek dat ik verkeerde keuzes heb gemaakt en financieel zat het flink tegen voor ongeveer een aantal jaren. heb een doorlopend krediet op het bedrijf van +-10000 euro welke ik dit jaar zeker af kan lossen.

 

Maar nu heb ik ruimte gebrek ik heb belangstelling voor 1 of 2 unit's (voormezelf en 1 voor verhuur) elk een aanschafwaarde van circa 40000 euro. heb een jaaromzet van ongeveer 40000 euro.

 

Kan ik bij een bank aankloppen of lachen die mij vierkant in het gezicht uit.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bank zal je niet zo snel uitlachen, dus wat dat betreft kun je het ze gewoon vragen.

 

Maar je kunt zelf ook eerst eea op papier zetten.

 

Je huidige omzet is 40.000,- , maar wat is je winst? Uit je winst moet rente plus aflossing betaald kunnen worden. Uit de verhuur van die ene unit haal je ook omzet. Wat is een reele huur, ook in deze tijden (is er sowieso een huurder te vinden nu?).

 

Kun je ipv kopen, niet beter zelf een unit huren?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Let op dat banken ook graag ruwweg 1/3 aan eigen kapitaal in dit soort projecten gestoken zien. Je kan soms wel meer lenen, maar dan zijn de voorwaarden vaak erg ongunstig. Dus als je geen eigen kapitaal hebt om er in te steken, wordt het sowieso een stuk moeilijker.

Link naar reactie
  • 0

We praten hier toch over het aangaan van een hypotheek i.p.v. een lening.

 

Juridisch?

 

Voor het krijgen van geld zal de bank een lening verstrekken. Daar ontstaat de schuldeiser / schuldenaar verhouding. Meestal wordt die verhouding geregeld bij onderhandse overeenkomst.

 

De bank wil zekerheid hebben dat zij haar geld terug krijgt. Daarom vestigt de schuldenaar een recht van hypotheek op zijn onroerende zaak ten behoeve van de bank. Het recht van hypotheek is niet meer dan het te gelde mogen maken van het onderpand bij aanhoudende wanbetaling.

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Radioenterprise,

 

Financiering zal erg lastig worden en wel om de volgende redenen:

Je omzet is 40.000 en je winst ongeveer 25.000

Ik ga ervan uit dat je van dit geld ook nog moet leven ! Laten we zeggen dat je rond kunt komen van 15.000

dan betekend dat dat je 10.000 extra kosten kunt maken om toch nog voldoende winst te maken.

 

Wat koste een unit 40.000 + kosten koper dus ongeveer 43.000

Jaar lasten zijn dan bij een hypotheek ongeveer 5.000,- Dus moet kunnen !

Bij een lening zullen de kosten ongeveer 7000,- Moet ook kunnen maar de marge is al lager.

 

Waarom denk ik dat het lastig is:

- Een hypotheek is te laag voor een bank. De interne kosten zijn te hoog voor z'n laag bedrag.

- Bij een bedrijfslening zijn de kosten weer te goog en is de marge erg laag

 

Verder heb je een lening van 10.000 Dit is opzich geen probleem, maar wat is je eigen vermogen in de zaak. Als deze negatief is is slagingskans nul en zou ik inderdaad gaan huren.

 

Heb je ook een prive vermogen? Overwaarde wonig ? Achtergestelde leningen van familie ? Hoe is de prognose voor 2009 ? Hoe is het eerste half jaar van 2009 gegaan ?

Dit zijn plus punten die je kunt aandragen bij de bank.

 

De te verhuren unit is alleen interessant als je al een huurder hebt, maar de bank zal hier meer eigen geld gaan eisen.

 

Succes. Moeilijk betekend niet onmogelijk !

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Radioenterprise,

 

zoek iemand in je omgeving die wil investeren in vastgoed, zoek een tweede huurder en koop de box(en) na vijf en/of tien jaar over. Als je financiële plaatje klopt, dan is dat mogelijk. Eerste stap lijkt me het aflossen van het doorlopend krediet (stand nabij limiet?) uitgaande van een niet al te rooskleurig kredietverleden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

20.000 euro zal netto winst bedragen dus bedrijfskosten en loon is er al vanaf gehaald. De unit kost circa 40000 v.o.n. Zal het misschien makkelijk worden als ik mijn vrouw/vriendin erbij intrek??

In ieder geval heb ik eind volgende week een afspraak met de bank dus zal het een en ander nog op papier zetten.

 

De verwachting van mijn kredietlimiet is dat ik in ieder dit jaar zal gaan plussen. Dus eindelijk van het negatieve af. Er waren betalingsproblemen maar niet dusdanig dat ik mijn eigen woning moest verkopen of deurwaarders aan de deur heb gehad.

Link naar reactie
  • 0

20.000 winst moet ruim voldoende zijn voor de extra lasten. Gisteren toevalig ook een gesprek gehad met een bank en hypothecaire financiering was daar wel mogelijk, maar niet het volledige bedrag. In jouw geval denk ik ongeveer 28.000.

 

Zorg dat je goed voorbereid bent bij de bank en praat alleen over positieve zaken. Tegen slagen zijn ook weer uitdagingen.

Link naar reactie
  • 0

20.000 euro zal netto winst bedragen dus bedrijfskosten en loon is er al vanaf gehaald. [...]

Met je omzet van 40.000 is dat erg knap, worden er vrijwel geen kosten gemaakt? Er blijft toch bijna niets over? Zeker omdat je aangeeft ruimte gebrek te hebben (dus je hebt inventaris/voorraad etc) verbaasd dit me.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

loon

 

Het is toch een eenmanszaak? Hou er wel rekening mee dat je zowel over het "loon" als over de winst IB moet betalen. Daarbij kun je de rente in beginsel aftrekken, maar de aflossingen uiteraard niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.