• 0

Methoden om naamsbekendheid te verwerven

Hoi iedereen!

 

Ik ben sinds een aantal maanden gestart gegaan met mijn eigen bedrijfje waarbij ik van thuis uit werk. Ik heb dus geen bedrijfspand nodig. Dat is natuurlijk financieel gezien erg prettig, maar merk ook dat dit betekent dat je meer inspanningen moet leveren om naamsbekendheid te verwerven.

Uiteraard beschik ik over een website, maar aangezien mijn concept vrijwel uniek is en mensen van mijn bestaan niet op de hoogte zijn, is de website alleen natuurlijk niet genoeg.

 

Inmiddels heb ik ook al een keer geadverteerd, maar gezien de toch wel vrij hoge kosten en aangezien ik ook een beetje teleurgesteld was van het effect van een advertentie, ben ik toch even verder gaan kijken dan de advertentiemogelijkheden.

 

Sinds kort heb ik flyers en posters ontworpen en bij de drukker laten drukken. Het ziet er prachtig uit, het is een hardstikke goedkope methode en ik kan er volgens mij wel goed naamsbekendheid mee verwerven want potentiële klanten komen tenminste mijn naam op deze manier geregeld tegen. Bovendien kan ik door de juiste plaatsen voor verspeiding te kiezen hiermee precies de juiste doelgroep bereiken. Toch heb ik er zo mijn twijfels over omdat flyers en posters niet echt thuis horen in de branche waar ik werkzaam ben, waardoor het imago min of meer geschaad wordt. Tenminste, zo kijk ik er tegenaan, maar ik kan het zelf misschien fout hebben. Een startende ondernemer moet immers ergens beginnen met het verwerven van naamsbekendheid en de kosten spelen natuurlijk ook een grote rol.

 

Ik start dit topic eigenlijk om gewoon wat breed over marketing te kunnen praten.

Wat zijn nou eigenlijk de (effectiefste) manieren om naamsbekendheid te kunnen verwerven wanneer je een zaak vanuit huis runt?

 

Groetjes Sarah

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Sara,

 

Schrijf dan als Dierendokter Op Wielen een wedstrijd uit voor "Huisdier van het Jaar 2009 Boerenkoolstronkstradeel", zorg dat je een goeie camera hebt (gewoon fatsoenlijk) en ga zélf de mensen die zich hiervoor hebben opgegeven bij langs om "een foto te maken van het huisdier, voor de wedstrijd op de site", en tadaa, je staat bij die mensen binnen (! Beter kan niet), ziet het dier, en ach, als je er dan toch bent kan je ze net zo goed even aaien en wat een lief beestje en is 'ie verder goed gezond? (Ernstige klachten kun je omzetten in een consult op later tijdstip, laat daarvoor een kaartje achter met het nummer dat ze moeten bellen om afspraak te maken of laat ze hun nummer geven - minder ernstige kan je op het moment zelf misschien advies over geven (tandsteen, stinkpoep of gedragsrariteiten ;-).

De foto's van de dieren zet je op een site en je laat de mensen stemmen. Maar Annie wil natuurlijk wél dat haar kanarie Elvis wint, dus ze zal haar hele familie- en kennissenkring opstoken om op Elvis te stemmen, waardoor ze op je site gaan landen.

Harry ziet dat Annie scoort met Elvis dus hij gaat ook zijn netwerk activeren om zijn cavia Dolores te laten winnen ... et cetera!

 

 

Dat is echt een leuk idee. Maar dan de foto's niet alleen op een site zetten maar er tissuedozen mee laten bedrukken en die uitdelen. Die blijven meestal wel een tijdje op de keukentafel staan. Op de eerste tissuedoos kun je ook een heleboel huisdierentips zetten en die uitdelen als je de foto gaat maken.

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sarah,

 

Toevallig werd ik vandaag weer eens naar Higherlevel getrokken (door Iwan) en viel mijn oog op dit draadje.

 

Wat ik me afvraag is waarom je zo focust op naamsbekendheid verwerven via de media. De meesten van dat soort dingen zijn vooral leuk voor de middelange termijn, maar als starter heb je neem ik aan ook behoefte aan klanten op de korte termijn.

 

Een van mijn stelregels is dat bij verkoop doelgroepen, timing en een persoonlijke benadering ervoor kunnen zorgen dat je met weinig geld ver komt.

Hierbij wat suggesties op basis van aannames van iemand die (buiten goudvissen) nog nooit een huisdier heeft gehad.

Aannames/generalisaties:

1. Mij lijkt dat men in een dierenarts vertrouwen moet hebben. Voor veel mensen is hun huisdier immers hun grootste vriend.

2. De grootste groep huisdieren waarmee mensen naar de dierenarts gaan zijn honden en katten

3. De makkelijkst te overreden groep eigenaren zijn mensen die hun eerste huisdier nemen. (nieuwe toetreders die nog geen vaste dierenarts hebben)

4. Mensen die een huisdier nemen beginnen vaak met jonge dieren die inentingen nodig hebben, waarvan enkele nadat ze bij de nieuwe eigenaar zijn komen wonen.

5. Katten zijn de huisdieren voor drukke tweeverdieners en honden meer voor gezinnen en ouderen

 

Suggestie 1: Als de wieweerga een visitekaartje (met op de achterkant je foldertekst) laten maken dat past in het 'paspoort' van honden/katten en bij de asiels in je regio langsgaan. Op het kaartje zetten dat je op weekdagen (ook enkele avonden per week) en op zaterdag bij de mensen thuis komt om inentingen te geven en op welke uren je telefonisch of via de mail bereikbaar bent. Vragen aan het asiel of ze bereid zijn dat mee te geven als mensen informeren naar inentingen van hun nieuwe huisdier (waar er nu nog net een aantal van in asiels zitten).

Datzelfde kun je natuurlijk doen bij dierenwinkels waarvan je ziet dat ze kleine en jonge knaagdieren verkopen die ook nog inentingen nodig hebben. Natuurlijk wel zorgen dat er op je kaartje niet staat dat je ook bepaalde spullen verkoopt die zij ook verkopen.

Suggestie 2: Hondeneigenaren zijn zo ongeveer de makkelijkst persoonlijk te benaderen doelgroep van alle mogelijke klantensoorten die er zijn. Veel honden worden namelijk dagelijks op ongeveer dezelfde tijd uitgelaten. Er zijn zelfs spitsuren bij hondenuitlaatveldjes. Wat let je om de komende weken dagelijks op hondenuitlaaturen een wandelingetje te maken en een praatje te maken met hondeneigenaren en te vertellen dat jij net als dierenarts in deze regio bent begonnen (na elders ervaring te hebben opgedaan) en dat je aan huis komt. En natuurlijk aan het einde niet vergeten te vragen of je ze je kaartje mag geven (of als ze vertellen dat dat interessant is voor een kennis of je er twee mag geven). Als jij in het gesprek je liefde voor en indien mogelijk je kennis van dieren toont, hebben ongetwijfelt een aantal van hen vertrouwen in je. Dit heeft waarschijnlijk het meest effect in de dichtsbijzijnde stad waar mensen met kleine tuinen hun hond wel moeten uitlaten, in kinderrijke buurten of bijvoorbeeld in een buurt met seniorenwoningen.

Suggestie 3: Eigenaren van huisdieren zijn bij het verlaten van supermarkten van afstand te herkennen als ze grote verpakkingen kattenkorrels of droogvoer in hun winkelwagentje hebben. Wat let je om te vragen of je even met die mensen mee mag lopen naar de auto en hen onderweg te vragen of ze al een vaste dierenarts hebben. Of ze het niet onhandig vinden dat ze daar zelf naartoe moeten enzovoorts. Als je toch op dat parkeerterrein bent, kun je ook even kijken of je nergens honden in auto's ziet wachten of aangelijnd ziet staan. En daar ga je weer met je riedeltje.

 

Met andere woorden: Je kunt als pas gestartte ondernemer heel leuk op je zolderkamer tijd stoppen in allerlei afstandelijke betaalde manieren om je naamsbekendheid te verhogen, maar je kunt die tijd ook besteden aan je doelgroep opzoeken en hen een-op-een met jouw enthousiasme overtuigen zaken met je te doen. Ik vraag me af wat het meest effectief is.

 

Suggestie 4: Lees het advies van Chris Hammink en zet (subtiele en vertrouwen uitstralende) reclame op je auto. Buurman vraagt: "He, had jij een dierenarts op bezoek?" "Ja, er is er sinds kort een die aan huis komt" "Goh, da's handig." "Ja, en ze was nog aardig ook." ;D

Suggestie 5: Vraag iedere klant bij wie je komt of zij toevallig bekenden hebben met huisdieren die ook weinig tijd hebben of te slecht ter been zijn om naar de dierenarts te gaan en vraag of je hen een extra visitekaartje mag geven en of zij dat aan die persoon willen geven.

 

Dat waren zomaar wat suggesties die niet wegnemen dat je ook aan naamsbekendheid moet werken voor de langere termijn.

 

Er zijn door mijn gebrek aan branchkennis vast allerlei haken en ogen aan mijn suggesties. Wellicht kun je zelf op basis van ervan betere en effectievere manieren van klantenwerving voor jouw bedrijf bedenken.

 

Tot zover mijn 2 centen. Succes met de klantenwerving en dieren beter maken.

 

Karen (die zich afvraagt of ze zelf ooit een arts zou bezoeken op basis van een flyer, waarschijnlijk eerder na ontvangst van een visitekaartje. Goede artsen lijken haar gevoelsmatig geen flyers nodig te hebben en posters al helemaal niet, maar ja ze heeft nul verstand van de markt van dierenartsen en kan er dus helemaal naast zitten)

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Begrijp ik goed dat de topic eigenlijk is "hoe krijg ik grote naamsbekendheid zonder dat het me veel kost?" Anders kun je gewoon TV reclame huren of grote advertenties zetten. Als je gratis bekendheid wilt krijgen, dan ben je op zoek naar de steen der wijzen, en als iemand die al gevonden heeft dan zullen ze die niet met je delen.

 

 

 

 

De wijze: "Ach, ik zat er de hele tijd al bovenop!"

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laat ik ook wat bijdragen…; (ben hier ook maar voor het eerst)

 

Hier en daar worden er leuke suggesties gedaan om naamsbekendheid te genereren. Echter bij medische beroepen zou ik toch enige voorzichtigheid betrachten in de keuze welk(e) pad(en) te bewandelen; een advertentie/flyer van een arts (welke specialisatie ook) geeft al gauw een bijsmaak (waarom moet-ie adverteren…, is hij/zij wel goed…, of alleen maar commercieel …(lees; alleen maar om het geld), of een charlatan (lees; amateuristisch)..).

Verzachtende omstandigheid hier is dan wel het vernieuwende –aan huis- feit.

Ik denk dat de beste aanpak in deze een omtrekkende is.

Ga uit van je eigen kracht…; dus wat doe jij wat anderen niet of minder doen. En vooral, gebruik je inzet en enthousiasme als starter wat de gevestigde orde niet (meer) heeft.

Dienst aan huis is een sterk punt. Maar wat te denken van wat je zelf (waarschijnlijk onbewust) aangaf over je collega’s…; openingstijden!! Als je bereid bent met name in de investeringsfase een 24/7 service aan te bieden dan betreed je m.i. open bouwland.

Eenmaal midden in de nacht na een spoedtelefoontje een dier geholpen, dan heb je de baasjes voor het leven als clientèle. En wat te denken van de mond op mond kracht hierbij!

Zorg voor opname van de gegevens van jouw service bij de gemeentelijke vermeldingen in het plaatselijke “sufferdje” (weekblad) . En/of op de voorpagina heel klein (1 kolom breed) iets als “dierenarts thuis 24/7 plus telefoonnummer”

 

Over dat weekblad gesproken; wellicht kun je een deal met ze sluiten dat jij wekelijks of maandelijks een column schrijft in jouw vakgebied over leuke, of opvallende, of interessante wetenswaardigheden. E.e.a. uiteraard in combinatie met jouw geplande advertentie beleid, althans het financiële aspect daarvan. Moet voor beide partijen interessant zijn toch?

 

Verder zou het misschien een idee zijn contact te zoeken met plaatselijke “colporteurs” (tafeltje dekje, diepvriesman, melkboer/SRV, etc). Zij kennen hun wijk, de slecht ter benen, en zo mogelijk hun dieren. Je zou je verbazen wat een eerlijk, open (brainwave-achtig) gesprek met deze mensen op kan leveren…

 

Al eerder noemde iemand de optie periodiek ergens zitting te houden, een soort open spreekuur. Doen! Dierenwinkel, supermarkt (niet onderschatten, verkoopt normaal gesproken echt veel meer dierenvoer dan speciaalzaak), school, dierenclub, bejaardenhuis, weet ik wat.

 

En gebruik je site. De eerder genoemde actie huisdier van het jaar bv, maar wat te denken als toonaangevend portaal voor aanbod en vraag van dierennestjes in jouw regio. Dit is makkelijk te stimuleren middels zoekertjes/flyers en input bij je inmiddels gelegde contacten. Als ze maar op jouw site komen. En een kaartje of proefverpakking puppyvoer is zo verstuurd.

 

En zorg dat je (in elk geval plaatselijk) een autoriteit wordt. Verdiep je een paar vrije uurtjes extra in kennis van bv dierenvoeding. Laat zien dat je het belangrijk vind dat de dagelijkse gezondheid van de dieren jou na ligt, dat je je er sterk voor maakt. Baasjes willen bij iemand terecht die vertrouwen wekt, echt geeft om hun diertjes. Contact de betere dierenvoedingsmerken en verzoek hen na uitleg om monsters voor de weggeef. (ivm schijn van eigen winstbejag liever niet deze merken zelf verkopen…, hun dank (voor promotie) mogen ze uiteraard op een andere manier tonen; wederdienst of doos vlooienbandjes zijn ook welkom niet?)

 

Ach…, ideeën legio. Maar bedenk dat de ideeën die het dichtst bij je liggen ook het best (meest eerlijk) uitgevoerd worden. En Rome is nog steeds op vele manieren bereikbaar….

 

Link naar reactie
  • 0

ik geloof zelfs in deze tijd , in het goed beleveren van bestaande klanten. indien je voldoet of zelfs de verwachtingen van de klant overtreft zullen zij dit door vertellen. indien je hoort van een kennis/ familie dat firma x goed is ben je veel eerder geneigd daar iets te kopen

Patrick remkes

systeemplafond webshop www.systeemplafond.nu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.