• 0

Mag ik een klant overnemen van mijn werkgever?

Hallo,

 

Ik begin vanaf oktober een eenmanszaak, tot dan duurt mijn opzegperiode bij mijn huidige werkgever. Een van zijn klanten zou hun contract bij mijn werkgever op dat moment willen beëindigen om met mij in zee te gaan. Ik vind hierover niets van regels terug in mijn arbeidsovereenkomst. Op het forum heb ik wel gelezen dat de afstand hier een rol in speelt: ik woon op meer dan 25km van mijn werkgever. Mag ik die klant dan zomaar meenemen of is dit hoe dan ook oneerlijke concurrentie?

 

Groetjes uit België

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in een markt werkt waar men elkaar kent en er veel onderling contact is, zou ik niet zomaar een klant meenemen zonder overleg. Elders op dit forum worstelt al iemand met een vaag adressenbestand waarmee hij in de problemen kwam omdat men elkaar goed kent.

Ik zou de koninklijke weg zoeken en zorgvuldig met je werkgever bespreken wat er aan de orde is. Natuurlijk kun je je klant ook inzetten om zorgvuldig naar je werkgever te communiceren. Als die aangeeft weg te willen dan heb jij iig je goede wil getoond!

 

Suc6

GJ

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@StevenK: Maakt het hierbij nog iets uit of TS zelf ontslag heeft genomen of dat hij ontslagen wordt?

In beginsel maakt dat niet uit, maar er zijn wel omstandigheden denkbaar waaronder een beroep door de werkgever op 'strijd met goed werknemerschap' deze niet zal baten.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk: ik zou het bespreken met de werkgever en de klant om samen een oplossing te zoeken. Hiermee kun je de discussie over goed ondernemerschap voorkomen. Ik sluit me dan ook volledig aan bij GJ Bramer.

 

Je andere vraag is nog niet beantwoord, of de afstand hier een rol in speelt. Ik heb al even gezocht op Google maar kan geen eenduidige uitspraak vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Je andere vraag is nog niet beantwoord, of de afstand hier een rol in speelt. Ik heb al even gezocht op Google maar kan geen eenduidige uitspraak vinden.

 

 

De afstand zie je vaak terug in een non-concurrentiebeding (begin geen concurrerend bedrijf binnen 20 km van de vestigingsplaats van werkgever).

 

Het meenemen van een klant is vaak in strijd met een relatiebeding (handen af van bestaande en ex-relaties van werkgever) en anders vaak in strijd met hetgeen StevenK postte, goed werknemerschap. Hierin zal geen afstandscriterium voorkomen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

 

Je andere vraag is nog niet beantwoord, of de afstand hier een rol in speelt. Ik heb al even gezocht op Google maar kan geen eenduidige uitspraak vinden.

 

 

De afstand zie je vaak terug in een non-concurrentiebeding (begin geen concurrerend bedrijf binnen 20 km van de vestigingsplaats van werkgever).

Omdat een beroep op 'strijd met goed werknemerschap' impliceert dat er een belangenafweging, in het licht van alle omstandigheden van het geval, plaats zal moeten vinden, speelt ook de afstand een rol. Gaat het om de enige klant die op 25 km van de oud werkgever zit, terwijl de overige klanten op loop- of fietsafstand zitten (denk aan de lokale bakker) dan zal een rechter eerder in het voordeel van de werknemer oordelen.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Steven

 

ik neem aan dat vorenstaande alleen speelt als een Rechter sowieso al oordeelt dat wel van goed werknemerschap sprake is? Afstand is toch geen argument op zich?

 

groet

J

Afstand is één van de omstandigheden die meespeelt in de beoordeling van de vraag of de werknemer met de klant zaken mag doen, in het licht van het feit dat de klant de relatie met de werkgever heeft verbroken vanwege het vertrek van de werknemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het inderdaad best eerst met mijn werkgever bespreek om de goede verstandhouding te bewaren (kan nooit geen kwaad). Waarschijnlijk stelt hij zelfs voor dat ik het werk voor die klant kan blijven doen, via hem weliswaar. Maar dat is financieel gezien natuurlijk wel nadeliger dan rechtstreeks met die klant samen te werken omdat mijn werkgever zijn procentje hier ook op zal willen verdienen...

Link naar reactie
  • 0

Dat zou idd de koninklijke weg zijn:

- je reputatie gaat niet meteen naar de knoppen

- je hebt meteen een opdracht die misschien niet helemaal oplevert wat je wilt, maar wel een vliegende start als ondernemer

Desnoods spreek je een bepaalde termijn af voor de dienstverlening via de oud-werkgever en schrap je die tussenkomst je na bv een jaar.

 

Geregeld! ;D

 

GJ

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan er nog aan toevoegen dat je klant ook een probleem kan krijgen als hij direct overstapt naar jou als opdrachtnemer ( mits er sprake is van een relatiebeding ).

ook daar is jurisprudentie over dat de opdrachtgever opgezadeld wordt met een claim.

 

Wees altijd ridderlijk en eerlijk, dat duurt het langst.

www.carling.nl voor opleidingen en advies voor de schoonmaakbranche

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.