• 0

Onduidelijkheid bij opzetten werkmij + holdings

Beste ondernemers,

samen met 2 compagnons willen we een handelsonderneming starten. Dit willen wij opzetten als 1 werkmaarschappij, waaronder 3 beheer B.V's hangen.

Verder wil ik graag weten hoe dit nu daadwerkelijk te realiseren.Kunnen jullie mij feedback geven over het volgende:

1) één van ons heeft een stilstaande BV. Is het goedkoper deze b.v om te zetten in de werkmaatschappij, en vervolgens 3 beheer b.v's optichten?

2) de stilstaande b.v omzetten naar beheer b.v en vervolgens 2 beheer bv's en een werkmaatschappij oprichten?

3) verder ben ik erg benieuwd wat voor zaken jullie op zouden nemen/veranderen in de statuten, aangezien ik hier geen ervaring mee heb.

ik dank u allen alvast voor de moeite en de feedback.

Met vriendelijke groeten,

Dennis J

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Dennis,

Ik neem aan dat je de holdings boven de werk BV gaat plaatsen ;)

Of de slapende BV geschikt is als holding of werk BV hangt af van wat er in de doelomschrijving staat. Kijk daar eerst naar voordat je beslist. Nu de BV toch al van 1 vd partners is, lijkt het mij het handigst als hij deze gebruikt als zijn holding (hij is immers al de aandeelhouder).

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Dennis,

Dat kan heel erg veel verschillen en hangt volledig af van de notaris die je kiest. Ik zou wel rekening houden met minimaal 2500 euro voor alleen de notaris.

Daarnaast kan begeleiding op fiscaal/juridisch vlak ook geen kwaad....

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Dennis,

Dat kan heel erg veel verschillen en hangt volledig af van de notaris die je kiest. Ik zou wel rekening houden met minimaal 2500 euro voor alleen de notaris.

Nu ga ik een voor jullie domme vraag stellen, maar bij wie kan ik terecht voor fiscaal advies bij het opstarten van een onderneming en bij wie voor de juridische kant?

sommige mensen in mijn omgeving beweren dat een notaris dit doet, maar dit lijkt mij sterk. ( ik weet het is en domme vraag, maar heb er geen ervaring mee)

• 0

Een aandeelhoudersovereenkomst lijkt me ook wel prettig. En managementovereenkomsten.

Overigens helemaal geen domme vraag, je wil niet weten hoeveel mensen dit soort dingen zonder de juiste begeleiding doen.

Je hebt in ieder geval een notaris nodig. Er zijn er die ook aardig wat van fiscale zaken weten, maar ik moet ook regelmatig conceptakten corrigeren, omdat de notaris net niet helemaal wist waar die op moest letten.

Voor fiscaal advies heb je de belastingadviseur. Die zal niet zo heel veel te doen hebben als de structuurkeuze al vast staat, maar wel handig om erbij te houden: vaak weet die wel wie wat moet doen. Voor de aandeelhouders- en managementovereenkomsten is een jurist met verstand van ondernemingsrecht aan te raden. Een accountant/boekhouder heb je, als er geen goederen, bestaande activiteiten, etc. ingebracht worden, niet bij de oprichting nodig, maar is vanaf de oprichting vaak wel een aanrader.

Overigens, als je niet precies weet wat een fiscalist zoal doet, dan kun je natuurlijk even naar Joost z'n profiel kijken ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

bedankt voor de antwoorden, hier ga ik zeker wat mee doen.

maar begrijp ik het goed?

er is 1 werkmaatschappij, deze heeft 3 aandeelhouders (ik + 2 andere.) ieder heeft een eigen holding

hoe betalen wij onszelf nu uit?

1- krijgen wij enkel 33% van de gemaakte winst uit de werkmaatschappij?

2- moet ik mijzelf in dienst stellen van mijn holding? via de holding management fee etc factureren aan de wermaatschappij? en krijg ik aan het eind van het jaar nog eens dividend uitgekeerd?

3- ben ik nu DGA van de werkmij? of van de holding die weer 33% eigenaar is van de werkmij

4- moet ik dan verplicht 40 000 per jaar aan loon uitkeren aan mijzelf vanuit de holding?

5- is het uberhaupt wel een vereiste dat je de wermij in 33% aandelen verdeeld?, of mag je ook een aandeelloze bv als werkmij en via de holdings management fee vragen?

Please help, en ja, ik heb de zoek gebruikt :D

Alvast bedankt voor de moeite!

• 0

Hoi Dennis,

Nu ga ik een voor jullie domme vraag stellen, maar bij wie kan ik terecht voor fiscaal advies bij het opstarten van een onderneming en bij wie voor de juridische kant?

sommige mensen in mijn omgeving beweren dat een notaris dit doet, maar dit lijkt mij sterk. ( ik weet het is en domme vraag, maar heb er geen ervaring mee)

Hallo,

Het klopt inderdaad dat de notaris fiscaal ook kan begeleiden. Dit hangt wel sterk af van het kantoor en de aanwezige expertise. Ook de aanwezigheid van andere fiscalisten is van belang. (notaris kan zich dan terugtrekken van fiscaal gebied)

Notarieel recht omvat grofweg drie takken:

- personen- en familierecht (testamenten, huw. voorw., boedels, etc)

- onroerend goed (levering, koop, hypotheek, etc)

- ondernemingsrecht (B.V.'s, VOF's, maatschappen, cooperaties, stichtingen etc)

De fiscale aspecten daarvan horen ook bij de basiskennis van de notaris. Je mag daarbij zeker verwachten dat een kennisgebrek direct wordt gecommuniceerd, zodat een fiscalist kan worden gezocht. In 9 van de 10 gevallen is dat niet nodig. Hou er wel rekening mee dat de nota dan zal oplopen, maar aan de andere kant bespaar je een andere (fiscale) adviseur.

Een notaris zal doorgaans fiscaal op "safe" spelen, tenzij anders wordt besproken. Trucjes komen doorgaans uit de hoge hoed van andere fiscale adviseurs.

Statutaire doelomschrijving: geef aan wat de kernactiviteiten zijn en de notaris zal een voorstel doen. Voor de holding is belangrijk dat er pensioenopbouw, lijfrentes, beheer/deelneming/etc van/in ondernemingen/onroerende zaken en aanverwanten.

Moet helemaal goed komen.

Desnoods laat je hier het voorstel van de notaris nog eens beoordelen.

Succes!

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

bedankt voor de antwoorden, hier ga ik zeker wat mee doen.

maar begrijp ik het goed?

er is 1 werkmaatschappij, deze heeft 3 aandeelhouders (ik + 2 andere.) ieder heeft een eigen holding

hoe betalen wij onszelf nu uit?

1- krijgen wij enkel 33% van de gemaakte winst uit de werkmaatschappij?

In principe ja! Althans, de holding krijgt 33% van het uit te keren dividend. Dit is de winst na aftrek van de managementvergoeding aan jullie holdings. Winst kan ook gereserveerd worden.

2- moet ik mijzelf in dienst stellen van mijn holding? via de holding management fee etc factureren aan de wermaatschappij? en krijg ik aan het eind van het jaar nog eens dividend uitgekeerd?

Werkmij keert dividend/managementvergoeding uit aan holding, holding aan jou. De holding is ook jouw pensioenvoorzieningen, hou daar rekening mee.

3- ben ik nu DGA van de werkmij? of van de holding die weer 33% eigenaar is van de werkmij

Jij DGA van de holding, je holding van de werkmij

4- moet ik dan verplicht 40 000 per jaar aan loon uitkeren aan mijzelf vanuit de holding?

klopt helemaal, kan ook meer zijn!

5- is het uberhaupt wel een vereiste dat je de wermij in 33% aandelen verdeeld?, of mag je ook een aandeelloze bv als werkmij en via de holdings management fee vragen?

Aandeelloos kan niet, je moet verdelen.

Please help, en ja, ik heb de zoek gebruikt :D

Alvast bedankt voor de moeite!

zie onder de vragen. Groet,

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Hoi Dennis,

Begin eens bij onze gewaardeerde collega Joost lijkt mij aangezien je hem quote ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar