• 0

Starter met problemen jaaropgaaf: prive onttrekkingen en stortingen

Geachte forummers,

Nadat ik met ouders, 2 ondernemende vrienden en de Belastingdienst heb gepraat, heb ik nog steeds de grootste moeite mijn jaaropgaaf 2008 in te vullen. Ik ben begin 2008 gestart als zzp'er.

Helaas (achteraf gezien) heb ik geen onderscheid tussen een prive en zakelijke rekening. Ik begon dus met startkapitaal 0 (zakelijk) en investeringen heb ik gedaan met mijn prive geld.

Even wat fictieve getallen ter illustratie van mijn vraag:

Ondernemersvermogen begin boekjaar: 0 euro

Ondernemersvermogen einde boekjaar: 5000 euro

Prive onttrekkingen: ?

Prive stortingen: ?

Verder:

Opbrengsten van het betreffende jaar: 7500 euro

Geinvesteerd: 2500 euro

Mijn vraag is nu hoe het sommetje kloppend te krijgen gezien de onttrekkingen en stortingen prive? Ik kom er niet uit wat dit is en hoe dit werkt (de BelastingTelefoon vond mijn vraag te onduidelijk en verwees me alleen naar de eigen website).

Kan iemand me misschien een stapje helpen of me verwijzen?

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0

Ok laat de getallen even voor wat ze zijn. Kan iemand me kort en krachtig (evt met voorbeeld?) uitleggen wat die stortingen/onttrekkingen zijn of hoe dat werkt? Ik snap het echt niet en zit behoorlijk met de handen in het haar.

• 0

Doordat je zowel zakelijk als prive gebruik hebt gemaakt van dezelfde bankrekening is het moeilijk om precies te achterhalen wat nu de zakelijke kosten/opbrengsten zijn en wat dus je belastbaar inkomen is.

• 0

Het is een eenmanszaak neem ik aan? Dan is je winst (administratiekantoor!) je inkomen, prive onttrekkingen heeft er niet veel mee te maken in dat geval. Advies bij een professional vragen scheelt je een hoop tijd en geld in veel gevallen omdat zij het kloppend kunnen maken en weten welke keuzes je kan maken betreft aftrekposten etc.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Mijn grootste probleem is dat ik slecht in het financiele verhaal ben en niet weet waar ik terecht kan voor hulp. Ik denk dat mijn hele opgaaf heel eenvoudig is in principe, omdat ik pas net bezig ben en er heel veel factoren niet op mij van toepassing zijn.

Een professional inschakelen is dusdanig duur dat ik me dat met mijn kleine inkomen niet kan permitteren, en de Belastingdienst of andere instanties bieden ook nauwelijks hulp. Ik vraag me af hoe heel Nederland dit wel voor elkaar krijgt en ik niet?! Ieder moet dit toch ooit leren?

• 0

Helaas (achteraf gezien) heb ik geen onderscheid tussen een prive en zakelijke rekening. Ik begon dus met startkapitaal 0 (zakelijk) en investeringen heb ik gedaan met mijn prive geld.

Op zich behoeft dat geen probleem te zijn:

Je zult een administratie op poten moeten zetten, daarom mijn advies een accountant/boekhoudkantoor in jouw omgeving erbij te betrekken.

Die kan jou dan aan de hand meenemen om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen.

Volgens mij gaat het te ver, om hier een cursus boekhouden te presenteren.

• 0

Een professional inschakelen is dusdanig duur dat ik me dat met mijn kleine inkomen niet kan permitteren, en de Belastingdienst of andere instanties bieden ook nauwelijks hulp. Ik vraag me af hoe heel Nederland dit wel voor elkaar krijgt en ik niet?! Ieder moet dit toch ooit leren?

Met die kosten zal het best meevallen, daarnaast zal het je straks mogelijk geld besparen. En als dan e.e.a. goed geregeld is, kan je zelf veel doen, waarmee je kosten kunt besparen.

Ga eens langs een aantal accountant/boekhoudkantoren leg ze de situatie uit én vraag vooraf wat de kosten zullen zijn.

Wellicht hebben jouw ondernemende vrienden suggesties/ervaringen voor goede hulp.

• 0

Ok laat de getallen even voor wat ze zijn. Kan iemand me kort en krachtig (evt met voorbeeld?) uitleggen wat die stortingen/onttrekkingen zijn of hoe dat werkt? Ik snap het echt niet en zit behoorlijk met de handen in het haar.

OK fictief voorbeeld.

Start 2008:

Storting 10.000

(Eigen vermogen (EV) is nu 10.000)

Elke maand zet je 5000 EUR om en heb je 1000 EUR kosten

Elke maand neem je 3000 op (prive onttrekking) om van te leven.

Aan het eind van het jaar is dan de situatie:

Omzet: 60.000

Kosten: 12.000

Winst: 48.000

Totaal stortingen 10.000

Totaal onttrekkingen 36.000

Eigen vermogen eind van het jaar: 0+10000-36000+48000=22000

Helpt dit?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Aboluut Fred, dit verheldert het verhaal zeker. Bedankt voor de moeite. Maar als ik deze uitleg meeneem naar mijn eerder genoemde verhaal kom ik er eigenlijk nog steeds niet uit:

Ondernemersvermogen begin boekjaar: 0 euro

Ondernemersvermogen einde boekjaar: 5000 euro

Prive onttrekkingen: 5000

Prive stortingen: 0

Verder:

Opbrengsten van het betreffende jaar: 7500 euro

Geinvesteerd: 2500 euro

Alleen op deze manier klopt mijn sommetje niet, namelijk:

Ondernemersvermogen einde boekjaar + prive onttrekkingen = A

Ondernemingsvermogen begin boekjaar + prive stortingen = B

A - B = vermogensverschil = saldo fiscalewinstberekening (die getallen zijn in mijn geval NIET gelijk)

Of maak ik hier een fout??

• 0

Ik denk dat het anders moet

Beginvermogen = 0

Winst = (7500 - 2500) = 5000

Onttrekkingen = 5000

Dus eigenvermogen eind 2008 = 0+5000-5000=0 en niet 5000.

De onttrekkingen (en stortingen) van / naar prive boek je steeds tegen het eigen vermogen.

• 0

Deze manier van rekenen haal ik uit het programma van de Belastingdienst zelf, dus zo berekenen zij het:

Ondernemersvermogen einde boekjaar + prive onttrekkingen = A

Ondernemingsvermogen begin boekjaar + prive stortingen = B

A - B = vermogensverschil = saldo fiscalewinstberekening

Als ik mijn hele ondernemersvermogen aan het eind van het jaar prive onttrek, heb ik dus 0 aan het eind van het jaar (zakelijk). Maar dan kan die som met het begin van het boekjaar (ook 0) en de stortingen (0) nooit gelijk zijn aan de winst. Toch???

• 0

Ok duidelijk, klopt wel inderdaad (ik had vermogen einde jaar in het sommetje nog niet op 0 gezet)

Dreig misschien off-topic te gaan, maar als het ondernemensvermogen zoals we hebben besproken dan 0 is en blijft in 2008 (passiva), hoe kan dat dan in balans komen met de activa van dat jaar (waar een aantal machines/investeringen in staan die ik heb gedaan)?

• 0

Johan, dit gaat inderdaad wel ver. Mijn suggestie is of een goed boek over boekhouden kopen (of lenen in de bieb) danwel toch een professional inschakelen. Beter wat geld in het opbouwen vanje financiele kennis steken dan met een niet deugende boekhouding blijven hangen. Overigens is het wettelijk verplicht een deugdelijke boekhouding te hebben...

• 0

Geeft de Kvk niet (in de meeste) kantoren een half (gratis) uurtje spreekuur met een accountant weg?

Verder adviseer ik je zelfstudie als je je geen overige expertise kunt veroorloven:

http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=1G1GGLQ_ENZZ263&=&q=boekhouden+voor+dummies&meta=lr%3D&aq=0&oq=boekhouden+voor+du

Ik hoop dat je niet al te opruimerig bent geweest :-\

Niettemin succes!

• 0

Beste Johan,

Voldoe jij wel aan het urencriterium (1225 uur) voor je onderneming? Zo ja, zoek hulp!! Hoeft echt niet duur te zijn. Je administratie in orde brengen is 1 ding, je aangifte IB (en ook OB met de KOR) is een ander ding.

Nog iets, je spreekt over investeringen. Zijn dit investeringen of kosten geweest? Is een groot verschil in je boekhouding en beïnvloedt je winst aardig.

Voldoe je niet aan het urencriteiurm... waarom niet resultaat uit overige werkzaamheden aangeven? Scheelt een hoop werk en is redelijk eenvoudig in te vullen in de IB aangifte.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar