• 0

Starter met problemen jaaropgaaf: prive onttrekkingen en stortingen

Geachte forummers,

Nadat ik met ouders, 2 ondernemende vrienden en de Belastingdienst heb gepraat, heb ik nog steeds de grootste moeite mijn jaaropgaaf 2008 in te vullen. Ik ben begin 2008 gestart als zzp'er.

Helaas (achteraf gezien) heb ik geen onderscheid tussen een prive en zakelijke rekening. Ik begon dus met startkapitaal 0 (zakelijk) en investeringen heb ik gedaan met mijn prive geld.

Even wat fictieve getallen ter illustratie van mijn vraag:

Ondernemersvermogen begin boekjaar: 0 euro

Ondernemersvermogen einde boekjaar: 5000 euro

Prive onttrekkingen: ?

Prive stortingen: ?

Verder:

Opbrengsten van het betreffende jaar: 7500 euro

Geinvesteerd: 2500 euro

Mijn vraag is nu hoe het sommetje kloppend te krijgen gezien de onttrekkingen en stortingen prive? Ik kom er niet uit wat dit is en hoe dit werkt (de BelastingTelefoon vond mijn vraag te onduidelijk en verwees me alleen naar de eigen website).

Kan iemand me misschien een stapje helpen of me verwijzen?

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0

Ok laat de getallen even voor wat ze zijn. Kan iemand me kort en krachtig (evt met voorbeeld?) uitleggen wat die stortingen/onttrekkingen zijn of hoe dat werkt? Ik snap het echt niet en zit behoorlijk met de handen in het haar.

• 0

Doordat je zowel zakelijk als prive gebruik hebt gemaakt van dezelfde bankrekening is het moeilijk om precies te achterhalen wat nu de zakelijke kosten/opbrengsten zijn en wat dus je belastbaar inkomen is.

• 0

Het is een eenmanszaak neem ik aan? Dan is je winst (administratiekantoor!) je inkomen, prive onttrekkingen heeft er niet veel mee te maken in dat geval. Advies bij een professional vragen scheelt je een hoop tijd en geld in veel gevallen omdat zij het kloppend kunnen maken en weten welke keuzes je kan maken betreft aftrekposten etc.