• 0

Mijn huidige werkgever, heeft mij gevraagd of ik me wil inkopen in de zaak welke hij nu alleen runt.

Dit ivm dat hij ook al op leeftijd begint te raken en hij mij als een waardige opvolger ziet, en dus geleidelijk af wil vloeien..

Het gaat hier om een horeca zaak, nu dit al een hele tijd een enorme passie van mij is, lijkt met nadruk lijkt dit een once in a lifetime opperunity.. Ik zal me dan in eerste instantie voor 30% inkopen en daar ook de uren voor werken.. Dit geheel zou mij zo een €40.000,- kosten dat is inclusief btw en dat bedrag is voor het inkopen in de zaak en vooraad. Naast dit werk heb ik een goed betaalde fulltime baan die prima te combineren is.

Nu dus de vraag,

Watvoor een lening moet ik hier voor aangaan?

Heb zelf wel wat spaargeld +/- €10.000

Moet ik hier dus een persoonlijke lening voor aangaan, of juist een zakelijke..

Ook met het oog op de toekomst dat ik over 5 jaar nog eens 20% overneem..(wil nemen)

De bedrijfsvorm die we aangaan is een vof..

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22385-inkopen-in-bestaand-bedrijf/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

In dit soort situaties is het niet ongebruikelijk dat de verkoper feitelijk ook de financier is. Waarom zou je lenen bij een derde als je bij de verkoper 'op afbetaling' kunt kopen? Of heeft hij het geld nu nodig? Dan zou ik voorzichtig zijn, tenzij er een goede reden voor is, omdat juist bij Horeca bedrijven de waardering van de waarde heel moeilijk is en de kans om een kat in de zak te kopen er groot is.

 

Verder, voor financiering stap je gewoon naar de bank. Jaarcijfers van de afgelopen vijf jaar ofzo mee en een prognose erbij en dan hoor je snel genoeg wat je van je plannen vinden.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

  • 1

Goede morgen Ties,

 

Je verhaal is mij niet geheel duidelijk.

 

Ik begrijp dat het de bedoeling is om een VOF aan te gaan met de huidige eigenaar van de zaak.

En dat jouw inbreng € 40.000,00 moet zijn voor 30% van het belang in de VOF.

Ik kan de opmerkingen van kopen en BTW in dit kader niet plaatsen.

 

Ik vermoed dat het voor jouzelf niet duidelijk is wat er staat te gebeuren.

 

Mijn advies is dan ook. Zoek begeleiding bij je deelname in een VOF. De begeleider zal je op weg helpen en ook de vragen voorleggen die van belang zijn voor het wegnemen van de twijfels die uit je vraag naar voren komen.

Daarbij zal cijfermatig inzicht een must zijn en ook het VOF contract zal daarbij veel aandacht moeten krijgen.

Het financieringsvraagstuk zal dan ook meer handen en voeten krijgen.

 

Succes

 

 

 

 

 

 

  • 0

Beste Ties,

 

Mooi dat je nu de kans krijgt om iets te doen wat je al lang wilt, en dat je waardering krijgt van je werkgever. Instappen in een bestaande horecazaak om deze op termijn te kunnen overnemen komt regelmatig voor. Zeker in de huidige marktsituatie; er staan veel horecabedrijven te koop en financiering voor overname is nog moeilijker geworden. Dit loopt echter vaak mis, bijvoorbeeld vanwege verborgen schulden, onjuiste waardebepaling, een onduidelijke overnameconstructie of het ontbreken van afspraken over verdeling van taken en verantwoordelijkheden.

 

De financiering is belangrijk, maar ik zou eerst de huidige situatie van het bedrijf precies in kaart brengen. Jij kent dit nu - ik begrijp parttime - vanaf de werkvloer. Daarmee heb je belangrijke kennis en expertise van het bedrijf, maar weet je ook iets over de ontwikkeling van winst, omzet en vermogen in de afgelopen jaren? Waarop is de waardebepaling gerealiseerd? Btw is daarbij in principe niet aan de orde, de totale overnamewaarde zou dan bijna € 120.000 zijn. Dat is niet gering. Welke korte en langlopende schulden heeft het bedrijf? Welke verplichtingen (huur, brouwerij, speelautomaten, leveranciers, personeel, enz.) zijn aangegaan?

 

Daarnaast zijn de precieze afspraken in een op te stellen VOF-contract van belang, bijvoorbeeld over termijnen, taken en verantwoordelijkheden, risico’s, inkoop- en beëindigingmogelijkheden, enz. Om daarvan een indruk te krijgen kun je eens een standaard VOF-overeenkomst inzien. Daarover staat op dit forum veel meer informatie.

 

Is jouw horecaondernemerschap, qua tijd, energie en risico, gemakkelijk te combineren met een andere fulltime baan?

 

Als je meer informatie geeft over het type bedrijf en de huidige situatie kunnen anderen misschien gerichter adviezen aan je geven in dit draadje. De hierboven gedane suggestie van het inschakelen van een deskundige zou ik ook overwegen; deze kan jou ondermeer helpen bij het doorgronden van de cijfers in jaarrapporten, de waardebepaling, het uitwerken van de overname en VOF-constructie, en bij het vinden van financiering.

 

In elk geval veel succes gewenst. Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties, Ik zal proberen nog wat meer informatie te geven,

Het bedrag van +/- €40.000 bestaat voor een deel uit inkopen in de huidige inboedel, dus meubelair,licht en geluid enz enz. welke een waardebepaling heeft gehad voor een slordige €100.000. Daarnaast moet ik me uiteraard ook inkopen in de vooraad die aanwezig is, waar voor wordt gezorgd dat deze compleet opgetopt is, deze vooraad kost me een bedrag van ongeveer €6.000 incl. BTW. Dus vandaar de opmerking incl. btw. Misschien begrijp ik het niet helemaal goed maar ik ben dan ook nog een beetje een leek op het gebied van het inkopen in een bedrijf.

Qua uren e/d ben ik nu al bijna fulltime bezig met de zaak, niet alleen fysiek in de zaak maar ook daar buiten op het gebied van evenementen planning, personeel en een stukje merchandising. En dit is prima te combineren met mijn andere fulltime baan aangezien ik dit nu bij deze zaak al een jaar of 6 doe..

 

Het gaat hier om een groot café wat 6 dagen per week geopend is. Met op dit moment, met mij meegenomen, 6 man in part-time dienst. Als ik zo mede vennoot ben dan houden we nog 4 man in part-time dienst over, welke werken op basis van een 0 uren contract. Qua omzetcijfers weet ik doordat ik deze op papier heb ontvangen, dat de laagste omzet van de laatse 4 jaar op maandbasis zo een €15.000 is geweest, hiervan blijft dan aan winst zo een €9.000 van over dit na aftrek van huur, personeel, inkoop enz enz.

Bij de brouwer zijn geen schulden, en geen geleende aparatuur (buiten de tap installatie om), speel automaten staan er wel maar weet niet watvoor contract ze hiermee hebben iig geen schulden bij dit bedrijf. En qua huur hebben we een jaar contract welke 1 zijdig vanaf onze kant opzegbaar is, wat natuurlijk een erg goed contract is omdat je hierdoor minder risico loopt. En het pand is in privé-bezit van mijn zakenpartner, maar omdat dit een vrij prijzig (€750.000) monumentaal pand is koop ik me hier niet op in. Hopelijk jullie zo van wat meer info te hebben voorzien ga ik nog wat verder neuzen op internet en bij een aantal specialisten. Alvast bedankt weer!!

 

Gr Ties

  • 1

Bij het overwegen van een dergelijke stap zijn persoonlijke overwegingen van belang, zoals de combinatie van ondernemerschap met privé, en je eigen ambities voor de lange termijn. Jij geeft aan dat bij jou de combinatie van privé, een fulltime baan en horecaondernemerschap prima mogelijk is; dat is slechts weinigen gegund...

 

Ondanks jouw zeer te waarderen enthousiasme en inzet voor dit bedrijf en je voortvarendheid is m.i. toch ook enige voorzichtigheid geboden. Jij gaat meedelen in bezittingen, omzet en winst van de exploitatie, maar ook in ondermeer de schulden, kosten en risico’s. Dan is het van belang om precies te weten wat de voorwaarden zijn van wederzijdse verplichtingen, bijvoorbeeld t.o.v. de brouwerij (bijv kortingen, afnameverplichtingen, pandrecht op inventaris, huurrechten). Ten aanzien van personeel is het o.a. belangrijk te weten welke rechten deze hebben opgebouwd (aard van de contracten, datum in dienst, betaling volgens CAO, evt. ziekte, verzekeringen, enz.). Dat lijken nu misschien overbodige details, maar verandering van management betekent vaak dat er zaken boven water komen die al lange tijd zijn verwaarloosd. Deze kunnen aanzienlijke schadeposten opleveren. Ook de huursituatie verdient extra aandacht. De huidige exploitant van het bedrijf is dus ook eigenaar van het pand? Dit geeft hem een voordelige onderhandelingspositie, nu en in de toekomst. De constructie van deze verhuur is van belang, ook fiscaal gezien.

 

Bij jouw zakelijke overwegingen is het cruciaal dat je kunt beschikken over cijfers die 100 % betrouwbaar en volledig zijn. Ook is het van belang dat je deze in samenhang en over een langere periode kunt bestuderen. Daarvoor zijn jaarrapporten van tenminste drie boekjaren van belang. Heb je deze al eens ingezien? De cijfers die je nu noemt zijn momentopnames en nauwelijks indicatief, en het is de vraag of je deze juist interpreteert. Misschien begrijp ik jouw uitleg niet goed, maar een caféomzet van 15.000 euro per maand kan normaalgesproken geen € 9000 netto winst opleveren. Op de balans kun je naagaan wat de boekwaarde is van de bezittingen die nu op 100.000 euro worden gewaardeerd, en welk vermogen en schulden daar tegenover staan.

 

Ik zou de jaarrapporten, verplichtingen en samenwerkingsafspraken binnen een VOF punt-voor-punt met de huidige ondernemer en een adviseur doornemen, voordat je een overnameprijs vastlegt of al op zoek gaat naar financiering. Je laat de huidige ondernemer dan op positieve wijze zien dat je dit serieus wilt oppakken. Deze is er toch ook bij gebaat als dit op een weloverwogen manier plaatsvindt?

 

 

  • 0

Neem aan dat je baas geen kosten voor zichzelf en aan huur rekent.

Een commerciele huurprijs van 10% waarde pand en 4000 euro per maand voor je baas en de hele toko is zwaar verliesgevend. Daarnaast lijk je blij te zijn met een huurcontract van een jaar. Er is dus geen enkele garantie dat na dit jaar deze VOF het pand nog kan huren... Mocht puntje bij paaltje komen, dan blijkt opeens je hele duur betaalde inventaris opeens niets meer waard... Had je er al iets over te zeggen gehad.. Want 30% voor jou en 70% voor de oude baas geven jou waarschijnlijk geen enkel recht.

 

Ik zou hier erg voorzichtig mee zijn. Cafe's zijn erg leuk en gezellig... Maar je moet wel blijven nadenken met dit soort bedragen...

 

  • 0

Paul, nogmaals bedankt voor je snelle reactie!!

Hier kan ik dus echt wat mee, omdat ik uiteraard niet compleet als zijnde "leek" voor de dag wil komen,

even wat antwoorden op je vragen, ik heb de officiële omzet cijfers van de afgelopen 5 jaar in mijn bezit. dus daar kan ik mee werken ook om een eventuele toekomst prospectus te maken. Tevens zijn alle aankoop bewijzen van invetaris aanwezig en heb ik ook alle stukken die benodigd zijn in mijn bezit. De stappen punt voor punt door nemen mbt het invullen van taken ed is reeds gebeurd en hier zijn dan ook duidelijke afspraken in gemaakt, maar ben nog nergens volledig akkoord gegaan omdat me idd eerst compleet wilde inleven in wat mij te wachten staat.

 

Nu mijn concrete actie's heb 2 vrienden van mij gevraagd eens goed mee te kijken als zijnde adviseurs, de ene notaris en de andere accountant. En een afspraak gemaakt om met de huidige eiegenaar eens samen om tafel te gaan zitten en alle maar dan ook alle stukken nog eens de revue te laten passeren.

Tevens heb ik wel een aantal afspraken gemaakt bij een aantal banken waarvan ik van de eerste al een reactie heb gehad.. om eens te informeren naar mijn finacierings mogelijkheden.

 

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en ik hou jullie op de hoogte.

Ps. En alle adviesen zijn meer dan welkom!

 

Gr Ties

 

  • 0

Dat zie je verkeerd.

De VOF betaald 100% van de huur.

 

Naarmate de VOF meer van jou dan van hem wordt, wordt een lage huur vor hem steeds oninteressanter.

  • 0

 

 

Goeiendag allemaal.

 

ik heb bij deze ook een vraag betreft het inkopen n bestaand bedrijf.

Er is mij de mogenlijk heid geboden mij in te kopen in een bestaand bouwbedrijf waar ik nu zelf ,

2 jaar aan het werk ben.

Maar mijn grote twijfel is onstaan sinds mijn werkgever mij 49% van da aandelen wil verkopen voor een som van 2.4 milj

en ik het idee heb dat dat bedrijf dat nooit waard is .

er zijn nog geen 30 mensen aan het werk en heeft soms al moeite de lonen te betalen .

Nu komt dit heel erg dom over waarschijnlijk ik bed mijn vragen.maar ik ben totaal nieuw hierin en zou graag wat advies krijgen .

hij beweert dat da jaarcijfers dat bedrag vormen...

ik heb dat geld van mijn ouders geerft en wil graag een eigen bedrijf starten of mij zoals mijn vraag al duidelijk maakt mij inkopen in het bedrijf waar ik nu werk.. hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet in de maling genomen wordt door zijn accountant.. notaris .of hem en dat ik alles kwijt ben .ik weet dat ik weinig info geef over heet bedrijf maar dat wil ik ook niet zo hier neerzetten ivb met desbetreffende persoon...wie zou mij kunnen helpen of advies gevan waar ik heen moet gaan vriendelijk bedankt..

  • 0

Vabo, jouw verhaal klinkt mij als een heel slecht idee in mijn oren. Ook omdat je zelf al zegt dat je het op bepaalde punten niet snapt en gelooft.

 

Ook het feit dat je maar 49% kunt kopen en geen 50%, met deze 49% heb je (als hij de overige 50% allemaal zelf heeft) nog weinig te zeggen. Als je ook zegt dat hij moeite heeft met het betalen van de lonen moet je jezelf afvragen of er dan nog wel geld overblijft als winst, jouw inleg in het bedrijf zul je er toch op termijn weer uit willen terugverdienen?

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 38 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.