• 0

ideal betalingen zonder bestellingen

Deze is gericht aan alle webshop-houders,

 

Het is me nu regelmatig overkomen dat een klant op mijn webshop kiest voor ideal,

netjes de betaling regelt,

maar "stopt" op het laatste scherm van ideal.

Dit is het scherm waar gemeld staat dat de betaling succesvol is verlopen en dat de klant terug dient te keren naar de webshop door te klikken op een button.

Als de klant hier stopt, wordt er door ideal geen succesmelding teruggestuurt naar de webshop en is er geen bestelling geplaatst.

Maar de klant heeft wel betaald en is in de veronderstelling....

 

Ondervinden meer mensen dit probleem?

Zo ja, hoe ondervangen jullie dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klant van me heeft hetzelfde probleem. Hij ziet een onbekende betaling (bevestiging via mail komt in deze situatie wel gewoon binnen) en kan via de ideal interface de code (door de shop aangemaakt) opzoeken en in het beheer van de shop de status van de bestelling/betaling aanpassen.

 

Een betaling zonder code cq. bestelling in je shop zou volgens mij trouwens niet moeten kunnen. Een bestelling met een verkeerde status (wachtend op betaling of iets dergelijks) wel.

 

Als alternatief zou je de bevestigingsmail nog door je shop kunnen laten afhandelen.

Link naar reactie
  • 0

(Hey Willem, hoeist? ;))

 

Ik kan de bestelling ook wel terugzoeken met een beetje moeite...

Maar dan moet ik eerst in de lijst van transacties bij mijn PSP alle succesvolle transacties vergelijken met de geregistreerde bestellingen in mijn webshop. Pas dan kan ik stuiten op een betaling bij de PSP, die in eerste instantie niet in mijn bestellijst staat. En dat is ontzettend veel werk.

Link naar reactie
  • 0

(Hey Willem, hoeist? ;))

 

Prima :) Kennen we elkaar (virtueel) beter dan ik op dit moment vermoed?

 

Maar dan moet ik eerst in de lijst van transacties bij mijn PSP alle succesvolle transacties vergelijken met de geregistreerde bestellingen in mijn webshop.

 

Als dat teveel werk is dan zit er weinig anders op dan of de bevestigingsmails af te laten handelen door je webshop (zou niet zo complex hoeven zijn om de transactie code uit de mail te vissen en in de database te kijken of er al dan niet al een status 'betaling ontvangen' aan een order hangt) of de geavanceerdere versie van ideal te implementeren waarbij je shop/script een directe terugkoppeling krijgt van een betaling (geen idee in hoeverre dat mogelijk is met een psp)

Link naar reactie
  • 0

is een redelijk bekend probleem ja.

 

Voorheen dat is oscommerce gebruikte had ik dit heel vaak en was er inderdaad geen order.

Bij huidige software word de order al opgeslagen zodra ze naar de betaalpagina gan en vind enkel de terugkoppeling niet plaats maar kan ik de niet afgeronde orders af en toe controleren of er nog orders bijzitten die toch betaald zijn.

 

Overigens gebeurd het regelmatig dat die terugkoppeling niet plaatsvind door technische problemen bij ideal.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben hetzelfde probleem. Volgens Neos (betaalprovider) komt dit wel vaker voor wanneer de klant niet afwacht tot hij terug naar de website wordt geleid. De bestellingen zijn, zoals je zegt, wel te achterhalen, maar dat is een handjevol werk en het komt niet erg professioneel over, aangezien de klant zijn orderbevestiging niet krijgt op die manier. Gino herwerkt momenteel de site, de nieuwste versie zou binnen een paar weken klaar moeten zijn. HIj heeft daarin verwerkt dat in dergelijke situatie de bestelling op "pending" komt te staan in plaats van betaald. Artikelen zijn gereserveerd in dat geval, het enige verschil met normaal verlopende bestellingen is dat ik manueel zal moeten aanduiden dat er een betaling binnengekomen is. De technische details moet ik je schuldig blijven, maar je programmeur mag Gino wel contacteren daarvoor als dat nodig zou zijn. Stuur maar een PM. Voor ons betekende het een zware ingreep in de checkout, maar goed, die was toch aan vernieuwing toe ;)

Link naar reactie
  • 0

Als de klant hier stopt, wordt er door ideal geen succesmelding teruggestuurt naar de webshop en is er geen bestelling geplaatst.

 

Je bent verplicht om later nogmaals de status op te vragen! Je webshop werkt niet juist als dit niet gebeurd, ik zou er dan echt even een programmeur naar laten kijken.

 

Hoe bedoel je? De PSP stuurt een succesmelding terug naar de webshop op het moment dat de ideal betaling goed door de klant wordt afgesloten (dus door te klikken op "terug naar de webshop o.i.d.). Er is verder toch geen status op te vragen? (behalve dan handmatig de betalingen checken)

Link naar reactie
  • 0

Prima :) Kennen we elkaar (virtueel) beter dan ik op dit moment vermoed?

 

(2008 - onlinebedrukt.nl)

 

Als dat teveel werk is dan zit er weinig anders op dan of de bevestigingsmails af te laten handelen door je webshop (zou niet zo complex hoeven zijn om de transactie code uit de mail te vissen en in de database te kijken of er al dan niet al een status 'betaling ontvangen' aan een order hangt) of de geavanceerdere versie van ideal te implementeren waarbij je shop/script een directe terugkoppeling krijgt van een betaling (geen idee in hoeverre dat mogelijk is met een psp)

 

De bevestigingsmail van de bestelling wordt inderdaad door de webshop afgehandeld. Als een idealbetaling via een PSP door de klant niet wordt teruggekoppeld naar de webshop vind er geen enkel mailverkeer plaats. Voorheen gebruikte ik ideal rechtstreeks van ING en die stuurt bij elke betaling een e-mail naar de merchant. Maar via de PSP wordt er geen enkele mail verstuurd, ook niet bij een ontvangen betaling. Gevolg is dat de webshop dus geen terugkoppeling ontvangt en ook geen orderbevestiging gaat mailen naar de klant.

Link naar reactie
  • 1

De meeste PSP's hebben volgens mij de mogelijkheid om in de achtergrond op de hoogte te worden gesteld van een succesvolle transactie. Sterker nog - eigenlijk is dat de beste manier om een order af te ronden, omdat het geheel buiten de browser van de klant om gebeurt en dus niet gevoelig is voor fraude.

 

Het ontvangen van die melding, meestal in de vorm van een XML-bestandje met daarin alle gegevens nog eens op een rijtje, zou dan de trigger moeten zijn om de order op 'betaald' te zetten en de nodige emails te versturen.

Link naar reactie
  • 0

Het niet opslaan van de bestelling is inderdaad een vaak voorkomend probleem met diverse webshop software, dit moet je dus ook in de shop software oplossen.

 

In Joomla/Virtuemart word de order eerst afgehandeld en komt het betaalscherm pas na het afsluiten van de order. Dit is dan ook de meest veilige werkwijze als je gebruik maakt van een extern betaalsysteem zoals iDEAL of Paypal. Je hebt altijd een order!

 

Als je gebruik maakt van ING iDEAL Advanced dan kan je instellen dat je een mail ontvangt als je webshop de status niet uitgevraagd heeft bij de bank. In het geval dat de klant dus afbreekt, vraagt jouw webshop de status niet op en blijft er bij de bank een niet opgevraagde betaling open staan. (je natuurlijk ook automatiseren dat de webshop iedere dag automatisch openstaande betalingen opvraagt bij de bank en eventueel betalingsherrineringen stuurt naar de klant. Gisteren lag ABN eruit en dankzij de automatische betalingsherrinering hebben de ABN klanten alsnog de betalingen voltooid.)

 

De correcte volgorde met iDEAL moet zijn:

 

1: Klant plaatst bestelling en bevestigd deze.

2: Webshop stuurt de klant naar de gewenste bank.

3. Klant betaalt en keert terug naar de webshop.

4. De webshop ontvangt de betaling id van de klant en controleerd deze bij de bank!

5. Bestelling is klaar voor verzending etc.

 

Het is dus verstandig om in de iDEAL test mode alle mogelijke fout scenario's te testen. En hier een juiste afhandeling aan het koppelen.

Link naar reactie
  • 1

Als je gebruikt maakt van de standaard implementatie van ideal (advanced) dan ben je inderdaad verplicht de status op te halen. Hiermee voorkom je zulke problemen.

Sowieso moet er eerst een order zijn aangemaakt anders weet je natuurlijk niet waarvoor iemand heeft betaald.

 

Normaal gesproken heb je een cronjob (automatische taak) die elke zoveel minuten kijkt of er nog open betalingen zijn en bekijkt daarvan de status. Slim is inderdaad dan om ook meteen een herinnering te sturen als er geen betaling binnen is gekomen voor een bepaalde bestelling (en de users heeft niet nadrukkelijk afgebroken).

 

Alle implementaties die ik doe werken op deze manier.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe het hetzelfde als chielsen. Ik heb in de bestelbevestiging ook standaard een link staan naar een php bestand. Die kijkt of de betaling is gelukt, zo nee dan toont hij weer het formulier waarbij je bank kan selecteren. Hierdoor hoeft de klant niet nog een keer te bestellen als er net een storing was bij de bank. Zonde van de tijd voor de klant en scheelt weer geannuleerde bestellingen in de database.

Link naar reactie
  • 0

Dit probleem komt voor als een klant niet het gehele iDEAL proces heeft doorlopen. Dit is te ondervangen door met een cronjob (op gezette tijden draait dit script) een statusverzoek uit te voeren bij de bank voor openstaande (onafgeronde) orders. Mocht je hier vragen over hebben stuur dan even een PM.

www.nextlinq.nl - Magento - Marketing, analyse en optimalisatie

Link naar reactie
  • 0

Sorry, nog even een klein schopje,

 

De succesmelding die iDeal naar de webshop terugstuurt op het moment dat de klant klikt op "terug naar webwinkel" zou al gestuurd moeten worden op het moment dat de betaling succesvol is (dus net een stapje eerder).

 

Dan zou dit probleem toch helemaal geen issue meer zijn?

 

Misschien een tip voor de developpers van ideal ??? ::)

Link naar reactie
  • 0

Op zich werkt dit ook zo, in ieder geval met de goede plugins voor bijvoorbeeld oscommerce.

 

Banken bieden echter verschillende ideal implementaties aan. Met de 'advanced' variant is het zonder meer mogelijk 'onder water' de betaling van bank naar webwinkel te sturen, en wordt de order aangemaakt en als betaald gemarkeerd zodra de transactie gedaan is, ongeacht of de klant teruggaat naar de webwinkel of niet.

 

Probleem is dat er ook 'lite' varianten in omloop zijn waarmee dit niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld ING heeft de advanced variant dezelfde kosten als de lite (beide pakweg 70 ct per transactie), terwijl bij ABN per maand 100 euro gevraagd wordt voor de advanced variant met nog eens 250 euro opstartkosten erbij. Op zich kun je het de winkelier dan niet kwalijk nemen dat hij voor de 'easy' variant gaat zonder vaste kosten, maar technisch werkt dat niet omdat de terugmelding onder water ontbreekt.

Link naar reactie
  • 0

Wat headquarters bedoelt is dat het initiatief bij ideal zou moeten liggen, en dat vind ik ook. De mogelijkheid om zelf de status op te vragen zou wel moeten blijven, maar veel andere betalingssystemen ( bijv paypal) sturen zelf een bericht als de transactie voltooid is.

Dat scheelt dus afwachten of de user terugkomt zelf al dan niet "op willekeurige momenten" de status op vragen.

 

Wat Benm stelt is helemaal niks van waar (ik snap niet dat je zegt zonder meer). Alles moet namelijk vanaf de klant(van ideal, dus webshop) worden geïnitieerd. Ideal verplicht je ook om regelmatig de statussen op te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Met de 'advanced' variant is het zonder meer mogelijk 'onder water' de betaling van bank naar webwinkel te sturen, en wordt de order aangemaakt en als betaald gemarkeerd zodra de transactie gedaan is, ongeacht of de klant teruggaat naar de webwinkel of niet.

 

Weet je dit zeker? Want het zou voor mij een reden zijn om te stoppen met mijn PSP en ideal weer rechtstreeks via de bank te koppelen.

Link naar reactie
  • 0

Met de 'advanced' variant is het zonder meer mogelijk 'onder water' de betaling van bank naar webwinkel te sturen, en wordt de order aangemaakt en als betaald gemarkeerd zodra de transactie gedaan is, ongeacht of de klant teruggaat naar de webwinkel of niet.

 

Weet je dit zeker? Want het zou voor mij een reden zijn om te stoppen met mijn PSP en ideal weer rechtstreeks via de bank te koppelen.

 

Alles wat je PSP kan kan jij ook. Als je een uitgebreid (advanced) ideal pakket neemt kan je inderdaad transacties verwerken zonder dat de klant op je site komt. Zie mijn eerdere bericht hoe je dit aanpakt. Echter je kan niet gewoon zitten wachten totdat je bericht van ideal krijgt want die krijg je niet. Je moet zelf (geautomatiseerd) de status opvragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.