• 0

Vraag voor de fiscalisten onder ons

Graag hoor ik jullie mening/advies over hetgeen ik jullie voorleg. Het is niet mijn bedoeling om een gratis advies te krijgen, maar een second opinion naast het advies waar ik mijn eigen fiscalist om gevraagd heb.

 

Situatie: ik verkoop op provisiebasis voor enkele buitenlandse fabrikanten. Ongeveer 70-80% van mijn omzet (=provisie) behaal ik met 1 fabrikant. Met deze fabrikant ben ik in onderhandeling over een nieuwe betalingsregeling.

De betalingsregeling ziet er als volgt uit: we prognotiseren een jaaromzet, met een gemiddeld provisiepercentage. De daaruit te behalen provisie wordt in maandelijkse termijnen uitbetaald. De maandelijkse termijnen zullen flink verschillen om de fiscus niet op het spoor van fictief dienstverband te zetten.

Over de werkelijk behaalde omzet wordt ook nog een soort bonus afgerekend (ook maandelijks). Deze wordt gefactureerd als "provisie". De fabrikant heeft mij gevraagd of het voor mij mogelijk is om de maandelijkse (vaste) termijnen te factureren onder de noemer "onkostenvergoeding".

 

Is dat toegestaan of gaat de fiscus mij vragen om die onkosten aan te tonen mbv rekeningen/bonnetjes ed.?

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

hoi Ed,

 

De kans dat je de boeken moet openen, is er altijd. Dat de maandelijkse inkomsten fluctueren, zal de fiscus een zorg zijn. Zoals je op de aanvraag VAR kunt zien, kijkt de fiscus wel naar opdrachtgevers waar minimaal 70% van de inkomsten vandaan komt. Het kan dus makkelijk gebeuren dat ze bij een controle een dienstverband aannemen omdat het gros van jouw facturen naar 1 opdrachtgever gaat.

 

Zo ook de bonusprovisie. Als je die factureert als onkostenvergoeding, dan pleeg je gewoon fraude. Overigens zie ik niet helemaal in waarom de fabrikant die omschrijving wil hebben. Provisie of onkostenvergoeding, het blijft voor hen fiscaal aftrekbaar als kosten.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@bumblebeecrew

 

De regel is dat een ondernemer in tegenstelling tot een werknemer zijn arbeid en kapitaal verenigd (wat een werknemer ook doet) maar wel risico loopt (wat een werknemer niet doet). Risico is op meerdere manieren uit te leggen, maar een belangrijke is de betaling van zijn werkzaamheden. Als de ondernemer niet zeker weet of hij betaald krijgt (een werknemer krijgt gedurende de maand zijn netto loon) omdat hij moet wachten totdat de opdrachtgever de factuur betaald heeft. Daarnaast kan risico inhouden dat de opdrachtnemer niet alles betaald krijgt (of terug moet betalen) als het resultaat van zijn werkzaamheden tegenvalt. Een werknemer krijgt altijd zijn netto loon ongeacht de uitkomst van de werkzaamheden.

 

Het kan dus voorkomen dat je als ondernemer maar 1 opdrachtgever voor een jaar of langer hebt. De belastingdienst zegt dat een hulpmiddel om te bepalen of je ondernemer bent, is dat je meer dan 3 (ipv 5) afnemers per jaar moet hebben. Echter als je kan aantonen dat er risico is gelopen door de ondernemer, zal de BD dit ook accepteren.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Een dienstbetrekking zie ik hier. Je moet voor minimaal 5 opdrachtgevers werken!

 

iets met klok horen luiden....

 

 

Minimaal 3 opdrachtgevers en je mag niet meer dan 70% van één opdrachtgever verkrijgen (even kort door de bocht) Valt ook weer recht te trekken als je risico loopt etc etc

 

Staat echter los van de vraag van Ed. Als Ed uit een B.V. werkt is dit helemaal niet aan de orde.

 

EDIT: iemand was me al voor ;D

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

@Joost: je schrijft dat ik fraude zou plegen als ik een onkostenvergoeding declareer........maar wat te denken van mijn eventuele verweer richting fiscus dat ik gewoon erg goed onderhandelt heb en er een dikke onkostenvergoeding uitgesleept heb?

Overigens is de vraag van de fabrikant om het "vaste" maandelijkse deel als onkostenvergoeding te declareren en een variabel maandelijks gedeelte als provisie.

 

 

@Johan GM: ik werk vanuit een eenmanszaak en heb minimaal 6 verschillende factuuradressen die overigens allemaal in het buitenland zitten.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Een (on)kostenvergoeding is voor werknemers. Als je als ondernemer kosten maakt voor je klanten, zit dat in je tarief inbegrepen, of geef je het aan als verschotten, expenses, kosten, evt. incl. nadere omschrijving, maar niet meer dan de werkelijke kosten. Verzend- of administratiekosten zijn weer een iets ander verhaal, omdat dat niet alleen directe uitgaven betreft, maar ook personeelskosten, etc, die dus niet makkelijk uit te filteren zijn.

 

Maar hoe je het ook wendt of keert: alles op die factuur is voor jou gewoon omzet, en geen kostenvergoeding.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.