Mijn btw aangifte van afgelopen 2 kwartalen wordt gecontroleerd. In principe is mijn administratie redelijk op orde, maar vraag ik mij wel over enkele zaken af:
- 2 Facturen (elk van rond de 1000 euro) ontvangen en in de btw aangifte verwerkt, maar nog niet betaald. Is een bewijs van betaling een wetmatige eis?
- 9 bonnetjes van shell ben ik kwijt (uit de +-50). Ik heb tevens 6 bonnetjes gevonden die ik vergeten heb in te voeren voor de btw aangifte maar wel zakelijk zijn. Ik was ze vergeten omdat ik ze via mijn prive rekening had betaald (omdat mijn zakelijke rekening rood stond). Hoe nu om te gaan met beide groepen bonnetjes?
- Heb voor 900 euro rijlessen betaald voor mijn broer, zodat hij mij binnen het bedrijf meer kan helpen. Ik heb bij de rijschool om de factuur gevraagd, omdat ik die nooit heb gekregen, btw is wel verwerkt in de btw aangifte. Ik dacht dat dergelijke kosten wel zakelijk geboekt mogen worden, mits de rijlessen niet voor jezelf zijn. Als ik nu op higherlevel rondkijk, lijkt het nooit te mogen voor een gewone auto rijbewijs?
- Ik heb 2 adsl aansluitingen op twee lokaties, die als zakelijke kosten zijn geboekt en de btw ook in de aangifte is verwerkt. Mag dit wel? Het betreft een internet onderneming, internet is daarom noodzakelijk voor de bedrijfsvoering. De facturen heb ik hiervan ook niet en zal ik moeten opvragen bij Online.
- Er hebben clienten diensten bij mij afgenomen met **misschien** verkeerde NAW gegevens (buiten de EU), zodat ze BTW vrij diensten bij ons kunnen afnemen. Gaat de belastingdienst hier streng naar kijken?
Na wat zoekwerk blijkt dat een eventuele fout in de aangifte gecorrigeerd wordt en betaald dient te worden met een boete erboven op van 10-25%. Daar kan ik mee leven als dit om kleine bonntjes etc gaat, maar voor de grotere zaken wil ik het liefst geen fouten maken.
Als er tips en adviezen zijn, laat het mij ajb even weten. Uw input wordt ten zeerste gewaardeerd.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
wrox
wrox
Mijn btw aangifte van afgelopen 2 kwartalen wordt gecontroleerd. In principe is mijn administratie redelijk op orde, maar vraag ik mij wel over enkele zaken af:
- 2 Facturen (elk van rond de 1000 euro) ontvangen en in de btw aangifte verwerkt, maar nog niet betaald. Is een bewijs van betaling een wetmatige eis?
- 9 bonnetjes van shell ben ik kwijt (uit de +-50). Ik heb tevens 6 bonnetjes gevonden die ik vergeten heb in te voeren voor de btw aangifte maar wel zakelijk zijn. Ik was ze vergeten omdat ik ze via mijn prive rekening had betaald (omdat mijn zakelijke rekening rood stond). Hoe nu om te gaan met beide groepen bonnetjes?
- Heb voor 900 euro rijlessen betaald voor mijn broer, zodat hij mij binnen het bedrijf meer kan helpen. Ik heb bij de rijschool om de factuur gevraagd, omdat ik die nooit heb gekregen, btw is wel verwerkt in de btw aangifte. Ik dacht dat dergelijke kosten wel zakelijk geboekt mogen worden, mits de rijlessen niet voor jezelf zijn. Als ik nu op higherlevel rondkijk, lijkt het nooit te mogen voor een gewone auto rijbewijs?
- Ik heb 2 adsl aansluitingen op twee lokaties, die als zakelijke kosten zijn geboekt en de btw ook in de aangifte is verwerkt. Mag dit wel? Het betreft een internet onderneming, internet is daarom noodzakelijk voor de bedrijfsvoering. De facturen heb ik hiervan ook niet en zal ik moeten opvragen bij Online.
- Er hebben clienten diensten bij mij afgenomen met **misschien** verkeerde NAW gegevens (buiten de EU), zodat ze BTW vrij diensten bij ons kunnen afnemen. Gaat de belastingdienst hier streng naar kijken?
Na wat zoekwerk blijkt dat een eventuele fout in de aangifte gecorrigeerd wordt en betaald dient te worden met een boete erboven op van 10-25%. Daar kan ik mee leven als dit om kleine bonntjes etc gaat, maar voor de grotere zaken wil ik het liefst geen fouten maken.
Als er tips en adviezen zijn, laat het mij ajb even weten. Uw input wordt ten zeerste gewaardeerd.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22422-fiscus-gaat-mijn-btw-van-afgelopen-kwartaal-controleren-waarop-letten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
39 antwoorden op deze vraag