• 0

Fiscus gaat mijn BTW van afgelopen kwartaal controleren! Waarop letten?

Mijn btw aangifte van afgelopen 2 kwartalen wordt gecontroleerd. In principe is mijn administratie redelijk op orde, maar vraag ik mij wel over enkele zaken af:

 

- 2 Facturen (elk van rond de 1000 euro) ontvangen en in de btw aangifte verwerkt, maar nog niet betaald. Is een bewijs van betaling een wetmatige eis?

- 9 bonnetjes van shell ben ik kwijt (uit de +-50). Ik heb tevens 6 bonnetjes gevonden die ik vergeten heb in te voeren voor de btw aangifte maar wel zakelijk zijn. Ik was ze vergeten omdat ik ze via mijn prive rekening had betaald (omdat mijn zakelijke rekening rood stond). Hoe nu om te gaan met beide groepen bonnetjes?

- Heb voor 900 euro rijlessen betaald voor mijn broer, zodat hij mij binnen het bedrijf meer kan helpen. Ik heb bij de rijschool om de factuur gevraagd, omdat ik die nooit heb gekregen, btw is wel verwerkt in de btw aangifte. Ik dacht dat dergelijke kosten wel zakelijk geboekt mogen worden, mits de rijlessen niet voor jezelf zijn. Als ik nu op higherlevel rondkijk, lijkt het nooit te mogen voor een gewone auto rijbewijs?

- Ik heb 2 adsl aansluitingen op twee lokaties, die als zakelijke kosten zijn geboekt en de btw ook in de aangifte is verwerkt. Mag dit wel? Het betreft een internet onderneming, internet is daarom noodzakelijk voor de bedrijfsvoering. De facturen heb ik hiervan ook niet en zal ik moeten opvragen bij Online.

- Er hebben clienten diensten bij mij afgenomen met **misschien** verkeerde NAW gegevens (buiten de EU), zodat ze BTW vrij diensten bij ons kunnen afnemen. Gaat de belastingdienst hier streng naar kijken?

 

Na wat zoekwerk blijkt dat een eventuele fout in de aangifte gecorrigeerd wordt en betaald dient te worden met een boete erboven op van 10-25%. Daar kan ik mee leven als dit om kleine bonntjes etc gaat, maar voor de grotere zaken wil ik het liefst geen fouten maken.

 

Als er tips en adviezen zijn, laat het mij ajb even weten. Uw input wordt ten zeerste gewaardeerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En nog een reactie uit de praktijk:

 

@Joost,

 

De door jou genoemde punten (en zoals je al zegt vele andere) kunnen idd aandacht krijgen van de fiscus. Maar welk soort aandacht? Veel van wat jij noemt kan 'vanachter het buro' beoordeeld en gecorrigeerd worden.

Als je dat onder controle verstaat, dan heb je gelijk.

 

Maar hier ging het volgens mij over ambtenaren die uitwedstrijden spelen en dan moet je m.i. een glazen bol hebben om precies te weten, wie wanneer en hoe bezocht wordt. Ik neem aan dat de fiscus bewust niet zo voorspelbaar is, toch?

 

's Nachts,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Maar hier ging het volgens mij over ambtenaren die uitwedstrijden spelen en dan moet je m.i. een glazen bol hebben om precies te weten, wie wanneer en hoe bezocht wordt. Ik neem aan dat de fiscus bewust niet zo voorspelbaar is, toch?

 

Ik kan mij voorstellen dat de punten die Joost noemt veelal de aanleiding vormen voor de heren van de belastingdienst om eens gezellig op de koffie te komen en eens wat dingen van vroeger door te nemen

Link naar reactie
  • 0

 

Maar hier ging het volgens mij over ambtenaren die uitwedstrijden spelen en dan moet je m.i. een glazen bol hebben om precies te weten, wie wanneer en hoe bezocht wordt. Ik neem aan dat de fiscus bewust niet zo voorspelbaar is, toch?

 

dat klopt. Houvast heb je wat dat betreft wel als je al eens de mist in bent gegaan of als je gewoon veel aangiftes al schattend invult. Dan komen ze vanzelf wel langs.

 

Als eerlijke ondernemer valt er weinig over te zeggen, behalve op te letten of er specifieke controles in jouw branche uitgevoerd worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

...

 

dat klopt. Houvast heb je wat dat betreft wel als je al eens de mist in bent gegaan of als je gewoon veel aangiftes al schattend invult. Dan komen ze vanzelf wel langs.

...

Sorry als het beetje offtopic is, maar de 1ste 3 kwartalen doe ik vaak maar een beetje een schatitng van te betalen btw (gewoon ongeveer hetzelfde als voorgaande keren), pas laatste kwartaal doe ik het precies kloppend, dit omdat ik wegens tijdgebrek vaak achterloop met boekhouding. Vinden ze dat heel erg of staan ze dat wel toe?

Link naar reactie
  • 0

Ze zijn niet zo happig op mensen die niet nauwkeurig boekhouden.

En ze houden er al helemaal niet van om een rente rentevrije leningen te geven. Dus zorg er in ieder geval voor dat je niet steed teveel terug vraagt.

 

edit: wist niet dat er al een pagina 3 in dit topic was. Mijn antwoord is hierdoor nogal overbodig geworden. Excuses.

Link naar reactie
  • 0

...

En ze houden er al helemaal niet van om een rente rentevrije leningen te geven. Dus zorg er in ieder geval voor dat je niet steed teveel terug vraagt.

...

Rentevrije lening lijkt me logisch, ik moet juist iedere keer btw afdragen en betaal dan juist teveel ipv te weinig. Vandaar dat ik dacht dat het op zich niet erg is, zolang het aan het eind van het jaar maar klopt....

Link naar reactie
  • 0

Goh, toch maar goed dat ik het vraag dan....een vriendin die in deze branche werkt zei dat het wel gedoogd wordt, maar ik moet het dus blijkbaar zien als iets wat af en toe wel door de vingers gezien kan worden maar eigenlijk toch niet mag....

 

Moet jij die vriendin eens vragen of zij jouw boete betaalt? ;)

 

Er staat niet voor niets in de startersinfo dat je geacht wordt een deugdelijke administratie te voeren. M.a.w. je hangt als er een controle komt. En terecht wat mij betreft. Het wordt denk ik niet door de vingers gezien. De fiscus heeft niet de menskracht alles goed te controleren.

 

Tijdgebrek vind ik niet een sterk argument. Netjes je boekhouding bijhouden is niet zo tijdrovend als 1x per jaar weer helemaal doorrekenen hoe je die schattingen weer correct krijgt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Anna,

 

Schatting btw mag alleen als je bij de belastingdienst een 'schattingsvergunning' hebt aangevraagd en gekregen.

Als je per kwartaal BTW-aangifte doet, dan mag je schatten (vak 5f op de aangifte). Het eerstvolgende kwartaal dien je dan de definitieve btw op te geven (onder aftrek van je schatting).

 

Indien je per maand aangifte doet, dan mag je de 1e en 2e maand de btw schatten, maar de derde maand doe je dan de definitieve aangifte van de 1e, 2e en 3e maand van dat kwartaal.

 

Eigenhandig schatten is dus uit den boze, en is zoals gesteld ook af te raden omdat de fiscus het 'gevoel' zal krijgen dat je administratie niet op orde is. Hou het voor jezelf bij, of laat het een administratiekantoor voor je verzorgen, die kennen ook alle regels hierover en vaak voorkomt dat onaangename verassingen zoals de starter van dit topic inmiddels ervaart.

 

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 0

[

- Heb voor 900 euro rijlessen betaald voor mijn broer, zodat hij mij binnen het bedrijf meer kan helpen. Ik heb bij de rijschool om de factuur gevraagd, omdat ik die nooit heb gekregen, btw is wel verwerkt in de btw aangifte. Ik dacht dat dergelijke kosten wel zakelijk geboekt mogen worden, mits de rijlessen niet voor jezelf zijn. Als ik nu op higherlevel rondkijk, lijkt het nooit te mogen voor een gewone auto rijbewijs?

Klopt want hij heeft hier prive ook baat bij, daarnaast mag je nooit zonder factuur BTW inboeken!

 

 

 

Wat betreft rijbewijs als zakelijke kosten kan jij die WEL zakelijk aftrekken! Ik heb daar zelf al eens een robbertje over gevochten met de fiscus en gewonnen! Mits je ook inderdaad zakelijke motieven hebt om die rijbewijskosten te vergoeden, bijvoorbeeld omdat je daardoor uiteindelijk zakelijk kosten bespaart omdat je nu een taxi moet inhuren.

ECHTER; deze kosten worden dan (incl.btw) als een verstrekking aan je (toekomstig) personeel gezien, zodat deze vervolgens voor de inkomstenbelasting belastbaar zijn, voor diegene die dit ontvangt en voor de loonbelasting voor de werkgever als bijtelling opgenomen dienen te worden.

 

Uiteindelijk schiet je daar dan dus allemaal weinig mee op. (Hoewel het voor deze btw controle dus niet fout hoeft te zijn en dus niet hoeft te leiden tot een boete, mits je de IB/LB wel aangeeft.)

Bovendien zal je wel sterke zakelijke motieven moeten hebben om het rijbewijs te vergoeden, temeer daar het een familielid betreft!

 

1 tip. Neem inderdaad vooraf een echte adviseur die op allerlei vlakken met je meedenkt en ga niet freewheelen door zelf allerlei 'halve' adviezen te gaan uitproberen.

Die btw-aangiften waren natuurlijk niet moeilijk om te doen, maar je ziet hoe zo'n aangifte achteraf toch ineens een stuk lastiger blijkt te zijn.

Er wordt door de belastingdienst uiteindelijk wel een keer gecontroleerd, papier is geduldig en dus vroeg of laat kom je aan de beurt.

 

succes met je controle!

 

Leon

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 1

Even een update van mij (topicstarter):

 

De twee fiscussen hebben mijn hele BTW nauwkeurig gekeken. Heb open kaart gespeeld, door hun te vertellen wat er mis was met mijn administratie (facturen die ontbreken maar onderweg zijn, tankbonnetjes kwijt) en dat interesseerde hun totaal niet!

 

Ze hadden uitgebreid gevraagd naar mijn business model en hadden vervolgens doorgevraagd over het 0-tarief voor de BTW. Heb hun verteld wat voor controles ik heb/kan doen en ze hadden weinig te zeggen.Ook de administratie was in orde (ze hebben alle facturen 3x nagekeken) Ze gaven wel aan dat ik in de toekomst moet rekening houden met een wijziging in de BTW aangifte formulieren etc.

 

Al met al viel het allemaal reuze mee. Ze hadden mij echter wel beloofd om binnen enkele weken een rapport te sturen over het bezoek, dit is echter niet gebeurd!?

Link naar reactie
  • 0

Anna,

 

Schatting btw mag alleen als je bij de belastingdienst een 'schattingsvergunning' hebt aangevraagd en gekregen.

Als je per kwartaal BTW-aangifte doet, dan mag je schatten (vak 5f op de aangifte). Het eerstvolgende kwartaal dien je dan de definitieve btw op te geven (onder aftrek van je schatting).

 

Indien je per maand aangifte doet, dan mag je de 1e en 2e maand de btw schatten, maar de derde maand doe je dan de definitieve aangifte van de 1e, 2e en 3e maand van dat kwartaal.

 

Eigenhandig schatten is dus uit den boze, en is zoals gesteld ook af te raden omdat de fiscus het 'gevoel' zal krijgen dat je administratie niet op orde is. Hou het voor jezelf bij, of laat het een administratiekantoor voor je verzorgen, die kennen ook alle regels hierover en vaak voorkomt dat onaangename verassingen zoals de starter van dit topic inmiddels ervaart.

 

 

Die eerste schattingsmethode geldt niet alleen voor kwartaal-, maar ook voor maandaangevers. De tweede idd alleen voor maandaangevers.

Overigens wordt die eerste niet meer zo vaak verleend, omdat er problemen kunnen ontstaan als er gelist moet worden (EU-transacties), een geschatte aangifte levert dan een mismatch op met de correcte listing.

Officieel bestaat-ie echter nog wel.

 

Mocht je 'm willen aanvragen: de eerste heet in jargon 2.48 en de tweede 2.49.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.