• 0

Mogelijk partnership

Hallo allemaal,

 

Ik sta op het punt een partnership aam te gaan met ander bedrijf. Ik heb inmiddels het voorstel ontvangen en heb een aantal algemene vragen betreffende het voorstel. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het beantwoorden van onderstaande vragen:

1- After how many years can somebody on average expect their investment back when they start up a new company?

2- What is the simple rule to evaluate a company? In this proposal it is calculated 1,5x turnover from 2008

3- Is it normal that next to the investment asked for a part of the company you also ask for extra investment so the new company starts with some money on the account?

4- How is the value of a company normally evaluated when half year has passed (in this case half 2009)?

5- How is the potential of a company normally calculated (easy way) in the value of a company?

6- Is it normal that the owner of the company (our possible partner) lends money to the company (money from our investment in the company) in stead of putting money in to the company but not as a loan?

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie hulp!

 

Met vriendelijke groet,

Niek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Marcel,

 

Ik begrijp je reactie. Misschien een helpt wat achtergrond info.

 

Ik heb geringe kennis van partnerships en de 'regels' die daarbij horen maar er staan een aantal zaken in de aanbieding van de andere partij waar ik mijn vraagtekens bij zet. Vandaar mijn vragen hier op het forum in de hoop dat iemand me kan helpen deze te beantwoorden. Het gaat zeker niet om een investeringsmaatschappij maar om een partnership met relatief klein bedrijf.

 

Met vriendelijke groet,

Niek

Link naar reactie
  • 0

Niek, er zijn niet zoveel 'hard and fast' rules. Uiteindelijk is de vraag: vind je het rendement op je investering voldoende compensatie voor het risico dat je loopt? Dat is toch een vraag die je zelf moet beantwoorden, op basis van o.a. concrete cijfers en prognoses.

 

Je algemene vragen zijn ook te algemeen, het hangt nl zeer sterk af van de branche. Kun je meer specifieke info geven? Bijv branche, wat houdt het partnership in (gedeeld eigendom en management, of investeer je vooral en ligt het management bij anderen)? Wat voor bedragen en aandeelpercentages? Wat zijn de prognoses voor de komende 3 jaar? Etc etc.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geringe kennis van partnerships en de 'regels' die daarbij horen maar er staan een aantal zaken in de aanbieding van de andere partij waar ik mijn vraagtekens bij zet. Vandaar mijn vragen hier op het forum in de hoop dat iemand me kan helpen deze te beantwoorden. Het gaat zeker niet om een investeringsmaatschappij maar om een partnership met relatief klein bedrijf.

 

Hoi Niek,

Kijk eerst eens op enkele colums spediciek over financiering die je hier kunt vinden. Daar wordt duidelijk uitgelegd wat verschillende vormen van financiering zijn.

 

Kort antwoord op je vragen:

- ja, een investeerder kan prima a) aandelen kopen tegen een bepaalde waarde en b) daarnaast geld lenen aan de onderneming, dat gebeurt vaak.

- over de waarde bepaling nu, over een half jaar en over nog langer: waarvoor is dat nodig? Ik zou niet met een partner in zee gaan als hij over een jaar zijn percentage wil veranderen of uit wil stappen.

 

Voor beantwoording van de vraag is verder ook belangrijk om te weten wat voor jou het doel is van de partnership. Geld, netwerk, kennis?

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Fred, Arthur bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat er niet zoveel 'hard en fast rules' zijn en dat het moeilijk is om antwoorden te geven aangezien er maar weinig informatie beschikbaar is.

 

Ik zal daarom wat meer informatie verstrekken in de hoop dat mijn vragen gemakkelijker te anwtoorden zijn:

De branch is juwelen/sierraden. Het gaat om een sierraden ontwerpster die 2 jaar geleden een bedrijf begonnen is in de VS.

Het bedrijf maakte in 2008 een omzet van 160K USD en een winst van 14K USD dit was een groei van 300% t.o.v. het jaar 2007. Voor 2009 zijn de verwachtingen ongeveer gelijk aan 2008 dus geen significante groei als gevolg van de crisis. De verwachtingen voor 2010 zijn 350K USD qua omzet (groei vanwege meer trade shows en nieuwe markt Japan) en 116K USD winst.

 

Het partnership behelst zowel de invesetering als meewerken in het bedrijf als management (begin met fulltime job vanwege reorganisatie processen vanwege overstap van VS naar Bali).Ik geloof in haar en haar producten en kan goed met haar samenwerken anders zou ik geen partnership aangaan. Heeft echt potentie vooral omdat ze al bekend is op de VS markt (aantal celeberties zoals Oprah hebben haar juewelen gedragen). Ze heeft alleen niet de kennis en mankracht om te groeien en zit momenteel tegen plafond aan (bekend verhaal voor eenmanszaken). Het voordeel is dat zij echt op zoek is naar een partner/investeerder en ik niet perse moet dus zit in goede onderhandelingspositie.

 

Voorstel wat ik gekregen heb is een aandeel in het bedrijf van 40% voor 120K USD (eerst moest ik ook nog 30K USD lenen aan het bedrijf maar ik heb aangegeven dat ik daar niet mee akkoord ga). Daarnaast minimaal loon voor het eerste jaar - was in eerste instantie niets maar heb aangegeven dat ik daar niet akkoord mee zou gaan dus dat is gewiijzigd. De 120K is gebaseerd op 1,5 maal de omzet over 2008 (vandaar mijn vraag of dit normaal is). De verwachting is dat ik na twee jaar mijn investering eruit heb volgens het plaatje wat zij heeft laten opstellen.

 

Hopelijk zijn mijn vragen nu wat duidelijker met deze achtergrond info!

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Niek

Link naar reactie
  • 1

Hoi Niek,

 

Je verhaal wordt zeker duidelijker. Klinkt ook als een mooie kans!

 

Wel lijkt me het een grote investering (120K) ineens als de winst nog erg onzeker is. En die investering is voor het succes van het bedrijf niet nodig lijkt me. Dan zou ik de hoogte van die investering laten afhangen van de waarde in de toekomst, dus afhankelijk van de omzet en winst in de komende jaren.

Je kan dus voorstellen om nu 20% te kopen voor bijv. 60K, en dan een optieregeling afspreken voor de komende 2 jaar waarbij je nog 2 keer 10% voor bedrag x kan kopen. x is dan in principe 30K, maar is gerelateerd aan de winst/omzet en kan dus hoger-lager uitvallen. Als de winst niet 116K is maar 58K, dat je dan maar 15K hoeft te betalen voro nog 10%.

 

De winstverwachting lijkt me niet reeeel trouwens. Ten eeste is het wel een erg hoge stijging, en het lijkt me dat als jullie zoveel winst gaan maken, dat je die dan gaat investeren in verdere uitbreiding! Ik zou daarom de waarde van de onderneming eerder relateren aan de omzet dan aan de winst.

 

Maar uiteindelijk: Jij bepaalt natuurlijk wat je die onderneming waard vind, dat is het belangrijkste.

 

Over je vraag 3 en 6: bij ons was de investering juist volledig voor het bedrijf en niets voor de eigenaren. Het kan zeker logisch zijn dat een nieuwe aandeelhouder het geld voor de aandelen in het bedrijf stopt, als het bedrijf dat geld nodig heeft. Dat kan dan door lening of nieuw uit te geven aandelen van het bedrijf kopen, i.p.v. aandelen van de huidige aandeelhouder.

 

Heb je hier wat aan?

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Een van mijn relaties is RA en heeft een jaar geleden een aparte studie gedaan over onder meer bedrijfswaardering, dus die vraag zal niet snel te beantwoorden zijn. Hij is nu ook RV wat imho staat voor Registervaluator.

Wellicht dat er in jouw omgeving iemand zit met vergelijkbare kennis dan loont het om daar eens een kop koffie mee te drinken.......

Deze persoon zit bij een kantoor in Alkmaar, als je wilt weten hoe & wat, moet je maar even mailen ofzo.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

En hoe kan je het beste de waarde van een bedrijf bepalen op basis van de omzet. Is dat idd 1,5 jaaromzet? Of is daar andere formule voor? (ik heb ook wel eens 2x jaaromzet gehoord?)

 

Dat zou ik niet weten, maar is volgens mij uberhaubt onderwerp van discussie!

Het beste wat je kan doen is kijken naar de waarde van vergelijkbare bedrijven. Is er een bedrijf verkocht in de afgelopen tijd wat in dezelfde branche zit, of dezeflde fase, of hetdezelfde type product? Ga eens praten met iemand die veel weet van de sieraden business en leg hem/haar dit vraagstuk voor.

 

Succes, en we vinden het mooi als je ons op de hoogte stelt van de vorderingen. Lijkt me interessant om te horen!

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 1

Hoi Niek,

 

Houd in gedachten dat er een hele financiële consulting industrie opgebouwd is rond de waardering van particuliere ondernemingen. Die hebben accountants, advocaten en statistici in dienst en verdienen goed geld met het maken van taxaties voor het bedrijfsleven. Dus verwacht niet dat je als individu iets meer dan een ruwe schatting kan maken.

 

De meest voorkomende schatting is gebaseerd op een veelvoud van de omzet, waarbij de veelvoud factor bepaald wordt door industrie statistieken. Deze methode wordt veel gebruikt door screening diensten.

 

Een goed hulpmiddel voor het krijgen van industrie statistieken is BizStats (www.bizstats.com). Vooral omdat de onderneming in de VS gevestigd is, en deze pagina op de VS gericht is. Deze bron maakt gebruik van ramingen van de bedrijfstak en ratio's, en is samen gesteld door Patrick O'Rourke, een CPA (accountant) in Washington, DC

 

BizStats geeft ook enkele richtlijnen over wat de netto-inkomen voor de eigenaar(s) van een bedrijf zou kunnen worden voor bepaalde bedrijfstakken.

 

Een andere methode is de zogenaamde “Comparable Firm Method”. Met andere woorden, probeer informatie te krijgen over de verkoops- en waarde bepaling cijfers van vergelijkbare bedrijven. Dit zal niet makkelijk zijn, maar misschien heb je geluk en ken je een aantal mensen in de juweliersbranche die daar enige insight kunnen geven.

 

Als attachment bij deze post vindt je nog een whitepaper getiteld “Private Company Valuation and the Prospect Researcher”

Het is wel in het engels, maar bevat veel nuttige informatie.

 

Veel succes!

BBA_PrivateCompanyValuation_WhitePaper.pdf

Link naar reactie
  • 0

Heren, wederom bedankt voor jullie reacties en advies. Ik wordt steeds wijzer en dat is volgens mij ook de bedoeling van het forum.

 

Er is een nieuwe ontwikkeling na het gesprek wat ik gisteren heb gehad met de ontwerpster/eigenaresse:

Zij komt met aanbieding om mij 45% van de winst te bieden voor eerste 3 jaar (gebaseerd op 40% van de onderneming) na de 3 jaar wordt het weer gelijk gesteld aan het aandeel in de onderneming, te weten 40%.

 

Mijn vraag aan jullie is of dit vaker gebeurt dus dat er een aanbod gedaan wordt qua winstdeling wat verschilt met het aandeel in het bedrijf?

Link naar reactie
  • 0

Heeft ze ook gezegd waarom ze dat doet?

 

Bedrijfswaardering is ook op HL redelijk wat over geschreven.

 

bekijk de 3 columns van Ruben van den Oord daarover overname als groeistrategie deel 1,2,en3

 

Gebruik de zoekterm dcf (discounted cash flow)

 

daarnaast zit er een register valuator op HL (manon gj waarvan je via haar profiel haar laatste posts kunt doorspitten.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frans,

 

Bedankt voor de info/advies!

 

Om je vraag te beantwoorden: ze heeft aangegeven waarom ze dit voorstel doet en dat is omdat ze liever niet met de prijs wil zakken dus dan liever een extra percentage van de winst wil geven. Op die manier wil ze verzekeren dat ze 120K USD gaat ontvangen.

 

Mijn eerste reactie was dat ik liever minder dan de 120K wilde betalen maar later dacht ik dat het misschien beter was om te kijken wat het meest voordelig is voor mij.

 

Maar wat ik eerst wil weten (vandaar mijn vraag) of het vaker gebeurt dat er een deel van de winstpercentage wordt weggeven voor een bepaalde periode. Mede omdat de winstdeling dan niet conform aandeel in bedrijf is.

 

Niek

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook een expert even vragen, ook al kost je dat iets. Met 120K is dat het wel waard :D

 

Wat me verder wel opviel; waarom wil ze perce 120K hebben? Vind ze dat de toko waard, of wil ze nu graag cashen, heeft ze het geld nodig?

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik heb inmiddels een professional ingehuurd om het gehele plaatje te bekijken.

 

Indien ik nog een keer wat advies/feedback nodig heb zal ik niet schromen om een bericht op het forum te plaatsen daar ik erg tevreden ben over de reacties deze keer.

 

Met vriendelijke groet,

Niek Peters

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.