• 0

Mede-aandeelhouder worden & belastingen

Hallo iedereen,

 

Ik ben inmiddels een paar maanden werkzaam in het bedrijf van mijn zwager. De bedoeling is dat ik aandelen krijg binnen het bedrijf en deze in de loop der jaren uitbreidt naar X procent.

 

Nu zit het alsvolgt:

 

Mijn zwager heeft een bedrijf dat projectmatig applicaties bouwt voor mobiele telefoons en PDA's. Daar uit voort is een product gekomen (NovoMentor). Een applicatie waarmee scholen mobiel lessen en lessen kunnen voor op de digitale schoolborden kunnen maken... maar dat terzijde :)

 

Dat product is onder gebracht in een nieuwe BV en voor deze nieuwe BV is extern een nieuwe financiering aangetrokken. Ik ben aangenomen om dit product (en daarmee het bedrijf) in de markt te zetten. Dit even als achtergrond informatie.

 

Belastingen:

 

Nu is mijn vraag... hoe zit het met belastingen? Als ik aandelen krijg wordt dat vast als inkomen aangemerkt, maar hoe wordt dan de waarde van die aandelen bepaald? En kunnen mijn inspanning ook aangemerkt worden als vermogen dat tegenover zijn inbreng (het product) gezet wordt?

 

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen... onze boekhouder kon ons niet echt adviseren op dit gebied.

 

 

Groeten, Nico

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
onze boekhouder kon ons niet echt adviseren op dit gebied

 

Even afgezien van de inhoudelijke adviezen van de boekhoudkundige/fiscale experts op dit forum die ongetwijfeld nog gaan volgen, eerst een welgemeend advies van een ondernemer die hetzelfde heeft meegemaakt:

IMHO hoogste tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe boekhouder die die expertise wel in huis heeft, bijvoorbeeld een kantoor met ook grondige fiscale kennis.

Het lijkt mij dat deze huidige boekhouder namelijk toch niet met jullie kan meegroeien. Met goede tips ben je wellicht nu weer even geholpen, maar vroeg of laat loop je weer tegen zaken aan (of kom je er door schade en schande achter) die je huidige boekhouder niet kan bolwerken.

 

Je zou bijvoorbeeld eens contact op kunnen nemen met Higherlevel-goeroe Joost Rietveld (waarbij ik al die andere deskundigen op dit forum natuurlijk weer gruwelijk te kort doe, maar Joost schiet me niet voor niets als eerste te binnen)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

Belastingen:

 

Nu is mijn vraag... hoe zit het met belastingen? Als ik aandelen krijg wordt dat vast als inkomen aangemerkt, maar hoe wordt dan de waarde van die aandelen bepaald? En kunnen mijn inspanning ook aangemerkt worden als vermogen dat tegenover zijn inbreng (het product) gezet wordt?

 

Groeten, Nico

 

Allereerst onderschrijf ik de opmerking van de vorige reactie.

 

Hoe moeten wij het verkrijgen van de aandelen zien ?

Als een schenking of als een verkapt loon uit dienstverband ?

 

M.i. is het eenvoudiger / duidelijker om enerzijds een loon uit dienstverband te verkrijgen en anderzijds aandelen te kopen.

Het kan immers wel eens zijn dat je anders met schenkingsrecht te maken krijgt.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

ik las mijn naam ;)

 

Hoi Nico,

 

de waardebepaling van de aandelen kan op tig manieren. Elke branche kent zijn eigen methodes om die aandelen te bepalen. Je kunt jouw inspanningen niet als waarde inbrengen tegenover de uit te geven aandelen.

 

Lijkt mij dat jullie gewoon een zakelijke prijs moeten vaststellen (goodwill) welke jij in de komende jaren aan de andere aandeelhouder of aan de BV gaat aflossen vanuit jouw dividendrecht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 44 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.