• 0

Gratis verzonden producten, hoe in/af te boeken i.v.m. belasting

Beste HL'ers,

 

Een groot deel van onze producten wordt met een beschermkapje geleverd. Het gaat hierbij om een soort messen, waar de scherpe kant van wordt beschermd.

 

Afijn, nu belde onze grootste klant, dat een x aantal beschermkapjes beschadigd waren. Hoe of wat blijft altijd een beetje discutabel en de klant is koning, plus omdat dit een grote klant was, hebben wij hem gratis een paar duizend nieuwe beschermkapjes doen toekomen.

 

Máár, nu wil ik deze gratis verstrekte kapjes natuurlijk wel als kosten verwerken in de boekhouding, immers, het kost mij wel een paar honderd euro.

 

Hoe kan ik dit het beste verwerken?

- Een factuur met een 0 bedrag sturen (maar hoe boek ik dan de waarde af voor de belasting?)

- Een factuur en vervolgens een creditnota sturen? (lijkt me ook niet de weg)

 

Hoe moet ik dergelijke acties verwerken en verantwoorden? Hoe laat ik dit nu als kosten in mijn boekhouding verdwijnen?

Ik heb immers wel kosten gemaakt in het kader van mijn bedrijfsvoering maar kan dit niet ten lasten van de klant brengen.

(Volgens mij is het zo een typische vraag met een hoog "Oh ja!" gehalte, maar ik kan er nu gewoon niet uitkomen)

 

 

Berik.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste forumleden,

 

Dit was precies waar ik naar op zoek was.. leve de zoekfunctie.

 

Bovenstaande is voor de boekhouding maar ik heb nog een klein vraagje. Hoe factureer je iets dat je gratis weggeeft?

 

Ik dacht zelf aan

voorbeeld:

 

Product 25,00 (excl btw)

Korting -25,00 (excl btw)

 

BTW saldo is dan 0,00 als het goed is.

 

Graag jullie mening hierover. Bij voorbaat dank voor je jullie hulp/reacties.

Link naar reactie
  • 0

Of gewoon je voorraad verlagen met de waarde van de weggegeven artikelen (of zoals eerder de beschadigde artikelen). Wel even voor de fiscus een lijstje maken met wat je waarom afboekt en die bij de boeking bewaren.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Wow bedankt voor jullie reacties. Maar garantieclaim was in bovenstaande verhaal natuurlijk van toepassing.

 

Maar bij mij is het volgende aan de hand:

 

Ik registreer domeinnamen en verzorg webhosting. Soms geef ik welleens het eerste jaar een gratis domeinnaam bij een actie of een paar maanden gratis hosting.

 

Normaal deed ik gewoon de volgende regel op de factuur zetten:

 

Gratis 1 jaar domein € 0,00

 

Maar dit is misschien niet handig. Zou korting bij mij wel van toepassing zijn?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties/tijd.

 

Richard

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt zien wat het totale bedrag is wat je weggeeft kan dat interessant zijn maar onder aan de streep maakt het niets uit, je kosten domeinregistraties stijgen gewoon.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.