• 0

Producten die over de datum zijn....

Hallo heren,

 

Ik heb af en toe producten die over de datum zijn en dus niet meer verkoopbaar. Nu is natuurlijk de gedachte eenvoudig... dat is verlies , weggooien en doorgaan..... zit ergens ook wel weer verrekend in de prijs van de producten, % wordt er mee rekening gehouden. Dta is het probleem niet.

 

Maar aangezien ik x aantal producten inkoop en X-Y aantal producten verkoop, heb ik dus een verschil..... Dien ik op een of andere manier aan te tonen bij de belasting waar de rest naar toe is ?.

 

Natuurlijk onmogelijk om 15 jaar alle overtallige producten te bewaren als bewijs voor de belasting, een visboer bewaart tenslotte ook zijn onverkochte vis niet.... ;D, maar ik kan me voorstellen dat een belastingdienst zou kunnen denken dat je e.e.a zonder rekening verkocht hebt :-[ :-\.

 

Hoe hebben jullie dat opgelost ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je vastlegt in je administratie dat je artikelen weggooit, dan kan je bewijzen dat er producten verloren zijn gegaan. Dit, een proces-verbaal, kan je zelf opstellen.

 

Aan het einde van het jaar kan je dan je voorraad controleren door begin voorraad + inkopen - verkopen - breuk/overdatum = eind voorraad. Het verschil met de werkelijke voorraad kan dan diefstal zijn of eigen verbruik.

 

Enne... er zijn ook vele dames die je een goed advies kunnen geven ;D

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Als je vastlegt in je administratie dat je artikelen weggooit, dan kan je bewijzen dat er producten verloren zijn gegaan. Dit, een proces-verbaal, kan je zelf opstellen.

 

Aan het einde van het jaar kan je dan je voorraad controleren door begin voorraad + inkopen - verkopen - breuk/overdatum = eind voorraad. Het verschil met de werkelijke voorraad kan dan diefstal zijn of eigen verbruik.

 

Enne... er zijn ook vele dames die je een goed advies kunnen geven ;D

 

Simpel dus.... gewoon weg weer een lijstje bijhouden en klaar... makkelijk dus. bedankt.

 

Wat bedoel je met die dames?

Link naar reactie
  • 0

je aanhef:

 

Hallo heren,

 

 

Er worden hele goede adviezen door vrouwen op dit forum gegeven en met jouw opening lijkt het net of je van hun geen advies zou willen ontvangen ;D

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
maar ik zat ook al te denken om dat lijstje uit te breiden met breuk en weggevertjes

 

Gezien dat je ook artikelen weggeeft, moet je het zeker bij gaan houden (desnoods vermelden op verkoopfactuur tegen een waarde van 0€), want dit beïnvloedt ook je eindvoorraad en bij een controle zal de inspeteur bij niet gedocumenteerd, op het standpunt gaan staan dat het zwart verkocht is.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Junior,

 

Het bederf valt onder jouw voorraadadministratie die jij zeker moet hebben!

 

In deze voorraadadministratie moet je het bederf ed vanzelf tegenkomen per productgroep en regelmatig bijwerken. Zo heb je inzicht in welk deel van de voorraad verkocht wordt en verloren gaat. De potjes kunnen inderdaad weg ;)

Zet een goed systeem hiervoor op en bij twijfel vraag het een belastingadviseur of ga in overleg met een inspecteur wat hun een acceptabele manier van voorraadadministratie in jouw geval vinden. Dan speel je zeker op safe. Zorg dat je dat wel even op papier krijgt. Je weet het nooit met die Belastingdienst :)

 

[mod-edit: knip]

Link naar reactie
  • 0

ik ben dan wel geautomatiseerd, maar ik registreer:

alle verpakkingen waar ik testers van maak,

alle over datum produkten (en evt afprijzingen ook) en de evt breuken.

alle weggevertjes gewoon aanslaan met 100% korting

daarnaast worden bij mij alle kortingen aangeslagen.

 

(mij boekhouder haalt de zweep er wel eens over, dat helpt... :P)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Een deel van mijn voorraad is overdatum en nu weet ik niet precies hoe ik dit moet verwerken.

 

Bij de inkoop boek ik altijd

 

7000 inkoop

1400 Voorbelasting

aan/ bank

 

Welke journaalpost moet ik maken bij het weggooien van mijn voorraad?

Het is namelijk geen omzet.

 

Overigens houden wij wel netjes een voorraad bij. Dit doen we in excel.

Aan het einde van het jaar tellen we wat we over hebben en boeken dit tegen op de inkoop.

 

3000 voorraad

aan/ inkoop

 

Wie o wie kan me helpen

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Overigens houden wij wel netjes een voorraad bij. Dit doen we in excel.

Aan het einde van het jaar tellen we wat we over hebben en boeken dit tegen op de inkoop.

 

Boekhoudkundig hou je gedurende het jaar geen voorraad bij dus is er in principe ook geen journaalpost als je iets weggooit, je past gewoon de aantallen aan in je excelsheet. Einde van het jaar tel je de voorraad en dat bedrag zet je in de boekhouding.

Alle kosten staan al in de boekhouding als je de inkoopfactuur boekt dus dat kun je niet 2x boeken.

 

Het is natuurlijk verstandig om bij te houden wat je weggooit zodat je ervan kunt leren, tevens is het voor margebewaking en inzicht in die marge bij een belastingcontrole ook van belang. Dit kun je gewoon bijhouden in je excelsheet.

 

Als je het toch in je boekhouding wilt weergeven dan kun je een verschuiving binnen de winst en verliesrekening maken door een aparte rekening 7050 Vernietigde voorraad of iets dergelijks aan te maken

 

De boeking word dan

 

7050 Vernietigde voorraad

7000 Inkoop

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Boekhoudkundig hou je gedurende het jaar geen voorraad bij dus is er in principe ook geen journaalpost als je iets weggooit, je past gewoon de aantallen aan in je excelsheet. Einde van het jaar tel je de voorraad en dat bedrag zet je in de boekhouding.

Alle kosten staan al in de boekhouding als je de inkoopfactuur boekt dus dat kun je niet 2x boeken.

 

Het is natuurlijk verstandig om bij te houden wat je weggooit zodat je ervan kunt leren, tevens is het voor margebewaking en inzicht in die marge bij een belastingcontrole ook van belang. Dit kun je gewoon bijhouden in je excelsheet.

 

Als je het toch in je boekhouding wilt weergeven dan kun je een verschuiving binnen de winst en verliesrekening maken door een aparte rekening 7050 Vernietigde voorraad of iets dergelijks aan te maken

 

De boeking word dan

 

7050 Vernietigde voorraad

7000 Inkoop

 

 

 

Bij de aankoop heb ik wel de voorbelasting teruggevraagd.

Moet ik deze BTW nu niet terugbetalen?

 

Hoe gaat dat in zijn werk wanneer er bijvoorbeeld diefstal is of een product over de datum is?

Dit is de eerste keer dat ik hiermee in aanraking kom namelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.