• 0

Verhuizen naar een bank die geen "bonuscultuur" heeft.

Met verbazing hoor ik dat banken, alsof er niks gebeurd is, weer bonussen uitdelen.

 

Ik begrijp dat er er functies zijn met een basissalaris, en een prestatie-afhankelijke bonus. Ik begrijp ook dat contractvoorwaarden niet zomaar genegeerd kunnen worden. Maar ik begrijp niet dat bonussen (voor een bank met staatssteun) soms honderdduizenden/miljoenen euro's bedragen en zelfs nog uitgekeerd worden als er verlies gerapporteerd wordt. Dat heeft niks meer met prestatiebeloning te maken.

 

Banken zijn doof voor kritiek; zij gaan gewoon door op (toekomstige?) kosten van de belastingbetaler. Banken zijn de levensader van de economie; als ze om dreigen te vallen worden ze toch wel overeind gehouden....

 

Dus heb ik besloten dat ik op zoek ga naar een bank zonder bonusgegraai.

 

Ik kan alleen Triodos vinden (heeft wel lage rente helaas). Daar heeft men slechts een kerstgratificatie; die was vorig jaar 400 euro.

 

Weet iemand nog een bank die geen bonuscultuur heeft en die zakelijk bankieren aanbiedt?

 

En ik ben trouwens benieuwd of er meer mensen zijn die het met mij eens zijn? Is een poll mogelijk op HL?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Ik zit al een tijdje bij de Triodos, daarover krijg ik regelmatig leuke reacties, dus dat valt blijkbaar wel op in positieve zin.

Zij doen overigens (voorlopig) niet aan bedrijfskrediet.

Je zou ook bij de ASN kunnen bankieren maar die maakt eigenlijk deel uit van een grotere bank.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Waaraan meet je dan af wat voor bonuscultuur er is? En waarop is die bonus gebaseerd? Misschien heeft een bank zonder bonussen wel veel hogere salarissen.

 

Bonussen hebben volgens mij wel een bepaald doel, alleen is vaak de bonusstructuur verkeerd opgezet met als gevolg risicovol gedrag en korte termijn denken. Tenzij niet alles bekend is blijft het rentepercentage en de solvabiliteit van de bank criterium nr. 1 voor mij.

Link naar reactie
  • 0

In de Intermediair van deze week staat een interessant stukje over banken en bonussen; Triodos komt daar inderdaad uit als 1 van de banken zonder bonussen. Ook het verhaal van 1 van de medewerkers doet je geloven dat ze inderdaad op een andere manier willen bankieren.

Ik heb zelf geen ervaringen met Triodos, maar vind het zeker het overwegen waard. Ook als ik lees dat GJ Bramer hier zelfs reacties van klanten op krijgt.

 

Indien er mensen zijn die het stuk uit de Intermediair willen lezen kan ik het desgewenst wel inscannen.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

Bij banken zonder bonusstructuur moeten de basissalarissen hoger zijn, ook voor de medewerkers die hun werk slecht doen. Bij banken met een bonusstructuur zullen de goede medewerkers meer hun best doen en gaan de slechte medewerkers bij een andere bank werken waar ze toch wel hun salaris krijgen.

 

Ik zeg dus dat banken zonder een goed beloningssysteem naar prestatie, slechtere banken zijn dan banken die goede medewerkers belonen en slechte medewerkers niet belonen!

 

Maar uiteindelijk gaat het mij alleen om de hoogste rente en stabiliteit van de bank, hoe "fout" de bank ook is. Mijn klant ziet toch niet bij welke bank ik bankier. Het zijn allemaal grote bedrijven waar de mensen waarmee ik temaken heb, niet zelf de factuur betalen.

Link naar reactie
  • 0

Bij banken zonder bonusstructuur moeten de basissalarissen hoger zijn, ook voor de medewerkers die hun werk slecht doen. Bij banken met een bonusstructuur zullen de goede medewerkers meer hun best doen en gaan de slechte medewerkers bij een andere bank werken waar ze toch wel hun salaris krijgen.

 

Ik zeg dus dat banken zonder een goed beloningssysteem naar prestatie, slechtere banken zijn dan banken die goede medewerkers belonen en slechte medewerkers niet belonen!

 

Je kunt het ook zo zien: Wie bepaald er dat er goed werk is verricht en wat voor "prijskaartje" daaraan gehangen mag worden.

Iedereen word sowieso betaald omdat diegene werk verricht, in de basis gaat iedere werkgever ervan uit dat dit goed gedaan word! Voor juist handelen en goed werk word dus al betaald.

 

Wat mij betreft zou het andersom moeten; slechte prestaties, lager salaris. Helaas is dit binnen de grenzen niet mogelijk.

 

Vergelijk; een bouwbedrijf dat zijn werk correct uitgevoerd heeft -waarvoor deze de klus had aangenomen- geef je ook geen bonus mee. Echter bij slechte prestatie beding je wel korting!

 

 

 

wat een ander beter kan moet je niet zelf doen

Link naar reactie
  • 0
Bij banken zonder bonusstructuur moeten de basissalarissen hoger zijn, ook voor de medewerkers die hun werk slecht doen. Bij banken met een bonusstructuur zullen de goede medewerkers meer hun best doen en gaan de slechte medewerkers bij een andere bank werken waar ze toch wel hun salaris krijgen.

Tja, je kan het ook zo zien: De meeste bonussen zijn omzetgerelateerd. Bij banken met een bonus zullen (slechte) medewerkers alles doen om hun bonus binnen te halen en zoals we hebben kunnen zien is dat niet altijd in belang van de klant. Goede medewerkers die het beste met de klant voor hebben zullen niet altijd de hoogste bonus binnenhalen en worden daardoor wellicht gedemotiveerd. De bonus is vaak ook onderdeel van onderlinge competitie tussen medewerkers en tussen banken waardoor er nog eens extra nadruk op komt. Bij een bank zonder bonus zullen medewerkers in hun beoordelingsgesprek te horen krijgen of ze goed of slecht functioneren. Als het te slecht is zijn daar echt wel consequenties aan verbonden.

Link naar reactie
  • 0

 

Tja, je kan het ook zo zien: De meeste bonussen zijn omzetgerelateerd. Bij banken met een bonus zullen (slechte) medewerkers alles doen om hun bonus binnen te halen en zoals we hebben kunnen zien is dat niet altijd in belang van de klant. Goede medewerkers die het beste met de klant voor hebben zullen niet altijd de hoogste bonus binnenhalen en worden daardoor wellicht gedemotiveerd. Bij een bank zonder bonus zullen medewerkers in hun beoordelingsgesprek te horen krijgen of ze goed of slecht functioneren. Als het te slecht is zijn daar echt wel consequenties aan verbonden.

 

Ja, je kan ook denken dat de meest getalenteerde bankiers niet bij een bank gaan zitten waar ze minder zullen verdienen. Dat zou dus betekenen, dat banken waar geen bonuscultuur heerst minder talent hebben. Overigens volgens mij in veel gevallen niet waar, maar ik denk op hoger niveau, nl. dat van directie niveau, dat dit wel geldt.

Link naar reactie
  • 0

Wordt het principe van geen bonussen ook door getrokken naar andere vakgebieden? Om nu alleen de banken uit te lichten en het verband met de belastingbetaler te trekken vind ik krom. De economie draait op belastingbetalers hetzij via de staat een subsidie krijgen of in dit geval een lening of aan de andere kant het afnemen van diensten en/of producten.

 

Dus ga je voortaan bij iedere aankoop even googelen of de directie bonussen ontvangt?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.