• 0

Strategie identiteit na overname

Dat is een tijd geleden dat ik hier als TS iets poste, maar ik heb een vraag waar ik wel wat inzichten bij kan gebruiken.

 

Stel, hypothetisch ;), ik neem een bedrijf over met een goede naam. Dit bedrijf bestaat uit meerdere vestigingen en die hebben allemaal 1 website waar zo'n 10.000 mensen maandelijks komen kijken. Nu is er de mogelijkheid om op deze website te blijven staan na overname, wat natuurlijk goed is omdat een nieuwe website lang niet zulke bezoekersaantallen trekt.

 

Maar de crux is natuurlijk dat je zo nooit een nieuwe identiteit kunt opbouwen, er zal toch ooit een moment komen dat je je los moet maken van de moedermaatschappij? Dit wil ik wel, want 1 van de bedrijven die bij de moeder blijven zit zo'n 35 km verderop. Dat is dus redelijk in de buurt en zo worden we concurrentie van elkaar.

 

Is het bijvoorbeeld een idee om een tweede identiteit te creëren en deze langzaam naar voren te schuiven? Ik kan me voorstellen dat dit bij bezoekers wat vreemd staat, die denken bij bedrijf A geboekt te hebben en dan staan ze ineens in de gang bij bedrijf B (wat eigenlijk ook bedrijf A blijkt te zijn)

 

Ik hoor graag jullie denkbeelden.

 

Groet, Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Martin,

 

Kun je iets specifieker zijn ?

 

De vestigingen van het over te nemen bedrijf maken allemaal gebruik van een en dezelfde site bedoel je ?

 

Met het op de website blijven staan: bedoel je daarmee dat je met je eigen (kopende) bedrijf op die

site staat ? Ik begrijp verder dat kopende partij en verkopende partij elkaars concurrenten zijn ?

 

Groeten,

jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen,

 

Ja, ik hou het nog wat vaag omdat het allemaal nog in de planningsfase zit. Maar verkoper bood aan om gewoon op de website te blijven staan na koop. Dit heeft natuurlijk voordelen gezien de populariteit van de site, maar heeft mijns inziens het nadeel dat ik geen eigen identiteit opbouw.

 

Verkoper heeft drie bedrijven die allemaal hetzelfde doen, dus als er eentje verkocht word blijven er nog twee over. En het te kopen bedrijf en de bedrijven die dan over blijven worden dan toch concurrenten van elkaar. Vooral omdat eentje in de buurt ligt van het te verkopen bedrijf.

 

Ik hoop dat dit de vragen beantwoord?

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Dag Martin,

 

het wordt iets duidelijker. Uiteraard kun je profiteren van de populariteit van de site. Hoe komen de klanten via de

site uiteindelijke bij jou terecht. Als de verkopende partij daar op een bepaalde manier sturing aan kan geven (in zijn

voordeel en jouw nadeel) dan moet je je afvragen of dit wenselijk is.

 

Als het aan de andere kant op een hele transparante wijze naar je toekomt is het misschien juist een voordeel om op de

site te blijven staan.

 

Je kunt overwegen om als onderdeel van de kooptransactie op te nemen dat je het recht hebt om op de site te

blijven staan eventueel met een eigen logo. Misschien dat je op die manier je eigen identiteit naar voren kunt schuiven.

 

Groet.

Jeroen

 

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien zijn beide onderwerpen op een aparte manier te behandelen. Eén is het verdelen, overhevelen of doorgeleiden van traffic van een drukbezochte website naar een nieuwe website dmv zoekmachineoptimalisering (zijn vast wel experts hier) en twee is het uiteenrafelen en herschikken van identiteiten. Als je de zoekverkeeromleiding uitgevogeld hebt, kun je je identiteitsaanpassing daarnaar voegen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Maar ik denk niet dat de verkopende partij er op zit te wachten om zijn traffic door te leiden, op de website kunnen de klanten nu kiezen om te boeken bij 1 van de drie vestigingen. De over te nemen vestiging is dus een van de keuzemogelijkheden.

 

Mijn vraag is meer of het gebruikelijk is of raar om een nieuwe identiteit te maken, probleem is dan dat klanten denken geboekt te hebben bij bedrijf A en als ze dan op locatie komen dan spelen ze ineens bij bedrijf B? Zou dat een probleem zijn, of maakt het een klant niet uit als de activiteit maar goed geregeld is?

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Beste Martin,

 

ik neem na het lezen van jouw berichten aan, dat zowel de formule van de concurrent als jouw eigen huidige formule blijven bestaan. Als jullie nu een goede zakelijke verstandhouding hebben, dan zou ik er voor kiezen om de vestiging in het laagseizoen over te dragen en te continueren onder jouw naam.

 

Ruim voor aanvang van het seizoen of voor de boekingengolf zouden jullie een gezamenlijk persbericht over de verhuizing van vestiging X van eigenaar A naar eigenaar B kunnen verspreiden en op beide websites kunnen plaatsen, waarbij beide ondernemingen en alle vestigingen inclusief hyperlinks nadrukkelijk genoemd worden. Zo zijn er gelijke wederzijdse verplichtingen.

 

Kunnen jullie samen geen circuit vormen voor fanatieke gasten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Maar ik denk niet dat de verkopende partij er op zit te wachten om zijn traffic door te leiden, op de website kunnen de klanten nu kiezen om te boeken bij 1 van de drie vestigingen. De over te nemen vestiging is dus een van de keuzemogelijkheden.

 

 

En na de overname? Dan blijft die vestiging op de website van je concurrent staan - zo stelde je aanvankelijk. Omdat daar meer bezoekers komen dan op jouw website. Maar je mag van daaruit niet doorlinken naar je eigen website. Lekker transparant.

 

Moet je horen. Toen Unilever de soepen van Bestfoods overnam (Knorr) moesten ze andere soepmerken afstoten. Bijgevolg kwamen CaliforniaRoyco en Cup-a-Soup (België) in handen van Campbell. De productie bleef echter bij Unilever, en de reclamecampagne in Belgie borduurde voort op wat eerder onder Unilever ontwikkeld was.

 

Maar het zal de consument dan ook worst wezen wat er achter de schermen geregeld is. Dus je kan voor een opportunistische Cup-a-Soup aanpak kiezen (vestiging blijft op site van concurrent) of voor een wat meer strategische aanpak (eigen identiteit versterken). En wellicht kan je wel je eigen positie versterken (verkeer naar je website) door verkeer van die andere site af te tappen. Maar dat weten andere mensen beter.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Leuke vraag... meestal ben ik dan alweer verdwenen ;)....

 

Lijkt mij het handigst om na de aankoop de klanten langzaam aan te laten wennen aan de nieuwe eigenaar. Dus niet verrassen dat ze opeens met een ander te maken hebben. Laat je introduceren door degene die je het bedrijf heeft verkocht. Begin met een kennismaking, dat kan wellicht ook zonder de verkoper. Het is bijv. meteen een mooi moment om echt naar de klanten te luisteren en evt. spelende problemen op te lossen. Maak je je meteen onsterfelijk!

 

Verder betwijfel ik het eveneens of de verkoper wel traffic naar jouw site zal sturen. Is toch weer een extra stap die de bezoekers moeten nemen. En als ze het op de site van de verkoper al hebben gevonden...

 

Wellicht is het daarom handiger om toch op een eigen merk in te steken. Kijk waar je het beter kunt doen dan degene die jou het bedrijf verkoopt (zie eerste alinea). Ook is het niet ongebruikelijk om een non-concurrentiebeding bij de overname af te spreken. Als de verkoper jou gaat beconcurreren, heb je wellicht een kat in de zak gekocht. Beding zou in ieder geval voor de bestaande relaties moeten gelden en ook zou ik afspraken over de regio's maken. Maar dat is inderdaad lastig als er maar 35km afstand tussen zit. Tenzij het standaard business is (zoals bijv. supermarkten). Daar zijn er ook veel meer in een straal van 35km te vinden.

Link naar reactie
  • 0
Lijkt mij het handigst om na de aankoop de klanten langzaam aan te laten wennen aan de nieuwe eigenaar. Dus niet verrassen dat ze opeens met een ander te maken hebben. Laat je introduceren door degene die je het bedrijf heeft verkocht. Begin met een kennismaking, dat kan wellicht ook zonder de verkoper. Het is bijv. meteen een mooi moment om echt naar de klanten te luisteren en evt. spelende problemen op te lossen. Maak je je meteen onsterfelijk!

 

Martin, in aansluiting hierop: In hoeverre heeft een vestiging of locatie een vaste (eigen) klantenkring en afwijkend thema? Een begeleide introductie werkt in bepaalde branches, maar hoe zit dat in jouw geval? In eigen toekomstige uitingen mag je naar mijn mening altijd iets als 'op de bekende activiteitlocatie in plaats' opnemen. Je betaalt daar immers goodwill voor.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.