• 0

BTW AdWords en AdSense

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit onderwerp niet aan de orde is geweest, maar de zoekfunctie gaf me nul op het request. Daarom toch maar de vraag:

Moet ik als ondernemer BTW afdragen over mijn AdSense inkomsten? En zo ja, hoe kan ik dan BTW aftrekken over mijn AdWords uitgaven?

 

Ik vraag dat omdat ik twee maanden geleden belastingcontrole heb gehad en nu in het rapport staat dat ik ten onrechte geen BTW heb afgedragen over mijn AdSense-verdiensten. De reden daarvoor schijnt te zijn dat Google een in Nederland gevestigde onderneming is (en niet in Ierland).

Maar er staat niets in over mijn AdWords betalingen...

 

Weet iemand hier daar meer van? Of kun je mij doorsturen naar een site waar het antwoord staat? (Via Google word ik niet echt veel wijzer moet ik je eerlijk zeggen...).

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou wel erg vervelend zijn als ze dat inderdaad zo gaan beoordelen en IMHO ook onterecht. ( Maar het zou me niet verbazen... ) Ik vraag me ook af hoe je dit dan ooit zelf had kunnen weten.

 

Als ze niet van mening veranderen, misschien dan die vestiging in NL lastig gaan vallen dat ze dit beter moeten regelen? Zomaar 15% van de inkomsten inleveren omdat dat niet zo is, is niet zo heel fijn. Je zou denken dat als er idd btw moet worden berekend, dat Google NL die dan ook terug zou kunnen vragen en daarom ook zou moeten kunnen betalen (en op een factuur zetten). Maar of ze speciaal voor NL dat soort dingen willen doen....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Het probleem bij de Belastinginspectie was in eerste instantie dat men beweerde dat ik dat had moeten weten, waarna er behoudens achterstallige BTW dus ook 100% boete werd opgelegd. Dat laatste is nu na mijn bezwaar van de baan, maar de inspecteur meent nog steeds dat ik BTW moet afdragen over mijn AdSense-inkomsten. Over AdWords overigens geen woord...

 

De reden die wordt aangevoerd is dat Google een vestiging in Nederland heeft. Het 'Ierland-verhaal' heb ik natuurlijk ook aangevoerd, maar zonder succes. Het feit dat er een juridische entiteit in Nederland is, was voor de inspecteur doorslaggevend.

 

Maar ik laat het daar niet bij zitten uiteraard. Ik houd jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Ondertussen zijn tips en voorbeelden natuurlijk welkom!

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi René,

 

Heb je bij de oorspronkelijke facturering de BTW verlegd naar de veronderstelde Ierse afnemer?

Zo ja, dan heb je naar eer en geweten gehandeld en is het niet fair om dat als inspecteur zo hard af te straffen. Blijkbaar vindt die dat ook, anders had hij de boete niet geschrapt. 100 % boete is trouwens sowieso opmerkelijk. Dat wordt praktisch nooit opgelegd (alleen bij recidive eigenlijk).

Ik denk eigenlijk dat er in het concept-rapport iets gestaan heeft van: de boete bedraagt 100 %, maar wordt verlaagd tot 50 % o.i.d. Dat is vrij standaard, nl. Klopt dat? Dan is de intentie van die 100 % er nooit geweest.

Hoewel.........., jij schrijft dat die boet NA bezwaar is geschrapt. Is dat echt zo? Heb je werkelijk een brief gehad van de inspecteur waar bovenaan staat 'uitspraak op bezwaar' ? En is de boete geheel geschrapt???

 

Voor wat betreft de voorbelasting. Die moet dan wel gefactureerd zijn. Als dat zo is, kun je die alsnog terugvragen. Het initiatief daartoe gaat nooit van de inspecteur uit, al was het wel zo netjes (en niet ongebruikelijk) geweest als men je daar even op gewezen had.

 

Trouwens, wanneer heeft Google een NL-vestiging gekregen? Was dat al het geval tijdens het controle-tijdvak?

 

Met antwoord op vooral de formele (bezwaar) vragen, kan ik je mss van advies dienen.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf waarmee ik een overeenkomst heb, is Google Ireland.

 

Mijn betalingsadres bevindt zich niet in Ierland

 

In dit geval worden uw betalingen naar u overgemaakt door Google Ireland, een bedrijf dat valt onder de wetgeving van Ierland. Overeenkomstig de voorwaarden in uw overeenkomst met Google, geldt voor de aan u geleverde services verlegging van de BTW-heffing en moet BTW door de ontvanger, te weten Google Ireland, worden betaald volgens artikel 196 van EU-richtlijn 2006/112/EC. Neem voor verdere vragen contact op met uw belastingadviseur.

 

En op http://www.vanachteren.net/2008/10/15/btw-betalen-over-google-adsense-inkomsten/ een hele discussie.

Link naar reactie
  • 0

En bij toeval vandaag een artikel over Google en bijkomende belastingen...gelukkig nog enkel een voorstel in Frankrijk. Maar ze willen het ook op Europees niveau aankaarten.

 

bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/455147/2010/01/07/Frankrijk-wil-Google-belasting.dhtml

 

Frankrijk wil 'Google-belasting'

 

PARIJS - De Franse regering buigt zich over een voorstel om advertentie-inkomsten van internetbedrijven te belasten. Deze zogenoemde 'Google-belasting' moet onder meer terechtkomen bij musici, die lijden onder het illegale downloaden via internet. Ook andere culturele uitingen moeten ermee worden beschermd.

Het voorstel van een regeringscommissie lekte donderdag uit via de Franse krant Libération. De belasting zou jaarlijks 50 miljoen euro kunnen opleveren, maar de concrete invulling is nog niet bekend. De commissie stelt voor om het plan op Europees niveau aan te kaarten. (ANP)

Link naar reactie
  • 0

 

Ook de update:

http://www.vanachteren.net/2009/09/14/btw-betalen-over-google-adsense-inkomsten-update/

 

Zijn conclusie is toch echt dat dat niet hoeft. Misschien was er een ander probleem, bijvoorbeeld dat de factuur niet op orde was (btw-nummer van Google niet vermeld)?

 

Ik ben heel nieuwsgierig naar de afloop hiervan!

Link naar reactie
  • 0

Van de NL Adsense Blog :P

 

Bron: http://adsense-nl.blogspot.com/search?updated-max=2009-07-24T00%3A32%3A00-07%3A00&max-results=7

 

Wat voor effect heeft deze verandering op de BTW en VAT die ik moet betalen?

 

Ondanks het feit dat u in uw lokale valuta inkomsten ontvangt worden alle betalingen, zoals beschreven in uw overeenkomst met Google, door Google Ierland gedaan, een bedrijf dat onder Ierse wet valt. Als uw bedrijf niet in Ierland is gevestigd heeft u geen verplichting om Google BTW te berekenen of BTW op uw verdiensten aan de lokale autoriteiten te betalen. Als uw factuuradres wel Iers is dan heeft u wellicht wel de verplichting om Google Ierse VAT aan te rekenen, voor een meer specifiek antwoord hierover raden wij aan om uw lokale belastingadviseur te raadplegen.

Link naar reactie
  • 0

En bij toeval vandaag een artikel over Google en bijkomende belastingen...gelukkig nog enkel een voorstel in Frankrijk. Maar ze willen het ook op Europees niveau aankaarten.

 

bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/455147/2010/01/07/Frankrijk-wil-Google-belasting.dhtml

 

Frankrijk wil 'Google-belasting'

 

PARIJS - De Franse regering buigt zich over een voorstel om advertentie-inkomsten van internetbedrijven te belasten. Deze zogenoemde 'Google-belasting' moet onder meer terechtkomen bij musici, die lijden onder het illegale downloaden via internet. Ook andere culturele uitingen moeten ermee worden beschermd.

Het voorstel van een regeringscommissie lekte donderdag uit via de Franse krant Libération. De belasting zou jaarlijks 50 miljoen euro kunnen opleveren, maar de concrete invulling is nog niet bekend. De commissie stelt voor om het plan op Europees niveau aan te kaarten. (ANP)

 

Het gaat hier om de duidelijkheid enkel om de grote bedrijven, zoals Google, Microsoft,...Maar als het OOIT zover zou komen is de vraag of Google dit niet gaat doorrekenen aan de bedrijven die hun Adwords adverteerders van bezoekers voorzien, wij dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.