• 0

Schiet eens een gat: sponsoringsconcept voor kleinere ondernemers

Ik zit met een idee in het hoofd wat ik zo geweldig vind ;), dat ik een beroep op jullie doe om mij weer even met beide benen op de grond te zetten.

 

Ik heb gekeken naar de mogelijkheid om mijn bedrijfsmatige activiteiten via sponsoring van een Eredivisieclub in het betaalde voetbal onder de aandacht van de mensen te brengen. Dan loop je meteen tegen het laatste stukje van de bekende creditcard-reclame aan: Onbetaalbaar :-\ . Ten minste....als je een bedrag van 5000 euro beschikbaar hebt, kan je een beginnetje maken, met een kleine naamsvermelding in een lange lijst met andere ondernemers.

 

Ik persoonlijk denk dat er meer ondernemers zijn die wel zouden willen, maar net als mijzelf, niet over de daarvoor benodigde budgetten beschikken.

 

Waar ik nu aan denk is om een 1-2-3tje te maken:

1) De voetbalclub

2) Een sponsor

3) Een groep gelijkgestemde ondernemers

 

Wie brengt wat in?

1) Plaatsen in het stadion en een plek voor reclame-uiting

2) Een financiële bijdrage

3) Een eigen bescheiden financiële bijdrage aan dit concept

 

Wie krijgt wat?

1) Extra sponsorgelden en meer binding met lokale ondernemers, bekendheid als betrokken partij

2) Een netwerk van ondernemers waarbij we gezamenlijk dat netwerk moeten voorzien van nuttige invulling

3) Naamsbekendheid, aantal mogelijkheden per seizoen om (met relatie) wedstrijd te bezoeken, aanvullende reclamemogelijkheden via speciaal daarvoor in te richten website.

 

Ik weet het, bovenstaande blinkt nu nog niet uit in helderheid, maar is wel voldoende geweest om in ieder geval een uitnodiging bij de vereniging in kwestie los te krijgen om eens rond de tafel te gaan zitten.

 

Wat is jullie idee over het bovenstaande, wat roept de onderbuik en hebben jullie enig idee welke vragen ik straks ga krijgen als ik met de verschillende partijen rond de tafel ga? Die vragen vind ik bijzonder belangrijk. Ken de vragen en zorg dat je een antwoord hebt, dat vind ik in dezen het belangrijkste. Aangezien mijn bril (eigenlijk contactlenzen) m.b.t dit onderwerp nogal roze is, kan ik beter jullie vragen om met kritische vragen te komen, mijn eigen vragen zouden te gekleurd zijn.

 

Ik hoop dat jullie je gedachten hier eens over willen laten gaan, alvast bedankt voor jullie moeite!

 

Aanvulling m.b.t. de reclame-uiting: Het idee in eerste aanleg hiervoor is om 1 goed leesbaar reclamebord in het stadion te hebben waarop een sterke domeinnaam staat. Op dit domein komt een site waarop enkel de deelnemende ondernemers prominent aanwezig zullen zijn, niet alleen met een duidelijke banner, maar daarnaast ook ruimte op de site voor presentatie van hun bedrijf en speciale sponsoracties vanuit de ondernemer. Het maximale aantal deelnemers zal ergens tussen de 10 - 20 bedragen, zodat er sprake is van een bepaalde mate van exclusiviteit.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Via Sports Exposure kun je de namen laten rouleren. Hoef je niet eens bij de club langs te gaan. ;D

 

Tja, en dat is dus zo'n oplossing waarbij de kosten meteen enorm oplopen.

 

Plus inhoudelijk niet echt vergelijkbaar met hetgeen ik voor ogen heb en tracht hierboven te beschrijven, in de hoop daar wat feedback op te krijgen.

 

Niettemin bedankt voor het wijzen op het bestaan hiervan, ik kende deze partij nog niet.

Link naar reactie
  • 0

Wat is eigenlijk het verschil met de bussinessclub die iedere profclub volgens mij al heeft?

 

Alleen het reclamebord met domeinnaam?

 

Frans

 

Ik heb gekeken naar de mogelijkheid om mijn bedrijfsmatige activiteiten via sponsoring van een Eredivisieclub in het betaalde voetbal onder de aandacht van de mensen te brengen. Dan loop je meteen tegen het laatste stukje van de bekende creditcard-reclame aan: Onbetaalbaar . Ten minste....als je een bedrag van 5000 euro beschikbaar hebt, kan je een beginnetje maken, met een kleine naamsvermelding in een lange lijst met andere ondernemers.

 

Niets ten nadele van AGOVV, maar die spelen geen Eredivisie, dat is het eerste wat niet overeenkomt. Bijgevolg zullen de bezoekersaantallen anders zijn, is de uitstraling anders en zullen de tarieven om als sponsor aan de bak te "mogen" ook van een ander niveau zijn.

 

Ik probeer nu juist te zoeken naar een modus waardoor je ook als ondernemer met een kleiner budget maximaal gebruik kunt maken van de voordelen die er te behalen zijn van het sponsoren van een Eredivisieclub.

 

Poging tot een analogie: We zijn niet allemaal in staat om ons te vestigen op een A1-locatie. Volgens mij zouden we het wel allemaal willen. Een oplossing hiervoor is gevonden in het gebruik van bedrijvenverzamelgebouwen (3 x woordwaarde bij Scrabble ;) ). Mooie locatie, mooi gebouw, mooie receptie, goede faciliteiten, lagere kosten en tegelijkertijd goed voor je imago en representatie.

Link naar reactie
  • 0

Met excuses voor de kick, maar zijn er geen anderen die er een mening pver hebben?

 

Wil men helemaal geen reclame maken via een Eredivisie club? Of heeft met geen moeite om er 50000 euro budget voor vrij te maken.

Of zou men toch wel interesse hebben wanneer dat ijvoorbeeld 500 euro zou zijn, in combinatie met online reclame en de mogelijkheid om met relaties een aantal wedstrijden te beozken.

 

Ik ben oprecht nieuwsgierig naar jullie mening.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me wel interessant maar vraag me af of ik ook daadwerkelijk sales zou krijgen via dit concept. Het is toch vaak de kracht van de herhaling wat adverteren interessant maakt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Aanvulling m.b.t. de reclame-uiting: Het idee in eerste aanleg hiervoor is om 1 goed leesbaar reclamebord in het stadion te hebben waarop een sterke domeinnaam staat. Op dit domein komt een site waarop enkel de deelnemende ondernemers prominent aanwezig zullen zijn, niet alleen met een duidelijke banner, maar daarnaast ook ruimte op de site voor presentatie van hun bedrijf en speciale sponsoracties vanuit de ondernemer. Het maximale aantal deelnemers zal ergens tussen de 10 - 20 bedragen, zodat er sprake is van een bepaalde mate van exclusiviteit.

 

[/quote

 

En waarom zou ik als consument zo graag naar www.sterkedomeinnaam.nl willen gaan? Hoe kun jij mij overhalen om naar een site te gaan waar alleen reclame te zien is?]

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat via het advertentieconcept dat er aan vastzit, de webpagina's op www.sterkdedomeinnaam.nl ;), je je eigen onderneming kunt promoten en mensen die bij deze voetbalclub een goed gevoel hebben, men noemt ze ook wel fans, aan je kunt trachten te binden door middel van gerichte promotionele activiteiten.

Denk hierbij aan zaken zoals: Op vertoon van uw toegangsbewijs een tweede exemplaar van artikel XXXXX voor de helft van de prijs. Of: De eerste 50 klanten die artikel blablabla kopen maken kans op 2 tickets voor wedstrijd Y.

 

Ik denk dat je de "gun"-factor van de potentiële klanten kunt verhogen, aangezien de klant het gevoel krijgt dat hij, in ieder geval waar het voetbal betreft, op 1 lijn met de ondernemer zit.

 

Men zegt niet voor niets: Voetbal (of algemener: sport) is emotie. Als je een potentiële klant emotioneel kan binden aan je, is je scoringskans in mijn optiek groter.

 

Een aanvullend punt op het gebied van imago: door op deze website te staan, in select gezelschap en met de sfeer van de partijen 1 en 2 uit de startpost, straalt ook hun imago op jouw onderneming af. De klant zal jouw toch zien als "gelieerd aan....". Dit versterkt volgens mij het gevoel en de impact die dit heeft op mogelijke klanten. (Behalve als je in Rotterdam gevestigd bent en je zou dit met Ajax doen, en vice versa ;) )

Link naar reactie
  • 0

Offtopic

 

hmm, www.sterkedomeinnaam.nl is nog vrij....

 

Hij is leuk :D

 

Hosters of SEO-specialisten die hier een leuk, creatief concept voor weten te bedenken kunnen zich aanmelden. Doen we hier (in een ander topic) een stemrondje en de origineelste krijgt hem van mij geschonken.

Link naar reactie
  • 0

Iets heel anders dat door mijn hoofd schoot maar dat afwijkt van je concept:

 

[*] Je huurt in ieder stadion een digitaal reclamebord met vrij programmeerbare reclameteksten en koopt een aantal seizoenskaarten.

[*] Vervolgens start je een website waar je reclameruimte verkoopt:

[*] Ondernemers kunnen via de website inschrijven op een stadion en wedstrijd naar keuze met diverse sponsorpakketten:

 

[*] Pakket brons: je eigen reclametekst komt 10 x 1 minuut voorbij gedurende 1 wedstrijd (interessant voor lokale ondernemers die klanten in het stadion hebben)

[*] Pakket zilver : je eigen reclametekst gedurende 10 x 1 minuut in 1 wedstrijd en 2 toegangskaarten voor de betreffende wedstrijd.

[*] Pakket goud : je eigen reclametekst gedurende 10x1 minuut in 3 wedstrijden naar keuze en 4 toegangskaarten voor max. 2 wedstrijden naar keuze

 

Zo heeft iedereen de kans reclame heel specifiek te maken, met teksten naar eigen keus, en eventueel met relaties de wedstrijden te bezoeken. De manier waarop je de sponsorpaketten vormgeeft (wellicht moet je 20 verschillende maken ipv 3) en eventueel koppeling met club/hoofdsponsor etc. moet je dan wel verder uitwerken.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Is zeker iets om mee te nemen in het hoofd. Het enige probleem is dat, voor zover ik weet, seizoenskaarten persoonsgebonden zijn: 1 particulier kan 1 seizoenskaart afnemen.

 

Je bent dus wederom afhankelijk van de club in kwestie om zakelijke plaatsen af te kunnen nemen, en die gaan dan weer voor de vanaf-prijzen die ik in de openingspost noemde.

 

Kort door de bocht genomen: De clubs hebben momenteel 2 mogelijkheden: een particulier kan voor een leuk bedrag een seizoenskaart afnemen. Een ondernemer kan instappen vanaf een budget van 5000 euro.

 

Maar ik zal deze suggestie ook meenemen naar mijn afspraak morgen, om daar ook de andere partij eens over te polsen. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemer kan instappen vanaf een budget van 5000 euro.

 

En als jij als ondernemer de vereniging 'bezoekeenwedstrijdmetjeleverancier' opricht en de ondernemers die reserveren automatisch lid worden van die vereniging, dan zet je de bussinessclubkaarten op naam van de stichting en kun je toegang geven aan ieder lid dat je wilt?

 

Of is dat te simpel

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemer kan instappen vanaf een budget van 5000 euro.

 

En als jij als ondernemer de vereniging 'bezoekeenwedstrijdmetjeleverancier' opricht en de ondernemers die reserveren automatisch lid worden van die vereniging, dan zet je de bussinessclubkaarten op naam van de stichting en kun je toegang geven aan ieder lid dat je wilt?

 

Of is dat te simpel

 

Frans

 

Nope, niet te simpel, dat is exact hetgeen ik wil proberen op poten te zetten in samenwerking met de club.

Als je dan ook nog bijvoorbeeld een hoofdsponsor mee kan krijgen die interesse heeft om te investeren in een regionaal MKB-netwerk, kan je daarmee zorgen dat het budget dat benodigd is voor deelname aan de vereniging/stichting/andere-rechtsvorm daarmee beperkt houden.

Link naar reactie
  • 0

Nope, niet te simpel, dat is exact hetgeen ik wil proberen op poten te zetten in samenwerking met de club.

Als je dan ook nog bijvoorbeeld een hoofdsponsor mee kan krijgen die interesse heeft om te investeren in een regionaal MKB-netwerk, kan je daarmee zorgen dat het budget dat benodigd is voor deelname aan de vereniging/stichting/andere-rechtsvorm daarmee beperkt houden.

 

Maar regionale netwerkclubs zijn er al genoeg. Lijkt mij juist weer interessant om dat los te laten en er een landelijk eredivisiedekkend netwerk van te maken. De lokalen kunnen er terecht, maar ik kan ook vanuit Apeldoorn Roda JC eenmalig sponsoren met een reclametekst als ik zojuist een offerte aan de gemeente Kerkrade heb gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Maar regionale netwerkclubs zijn er al genoeg. Lijkt mij juist weer interessant om dat los te laten en er een landelijk eredivisiedekkend netwerk van te maken. De lokalen kunnen er terecht, maar ik kan ook vanuit Apeldoorn Roda JC eenmalig sponsoren met een reclametekst als ik zojuist een offerte aan de gemeente Kerkrade heb gemaakt.

 

Maar ook goede regionale netwerkclubs genoeg? ;)

 

Voor het overige kan ik volledig met je meegaan, maar het lijkt mij verstandig om het eerst eens bij 1 club op tafel te leggen. En vervolgens moet er dan iets met schappen, dammen, sneeuwballen en olievlekken gaan gebeuren....

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk je dat je idee uniek is en dat er geen clubs zijn die zoiets al proberen te bereiken?

 

Ik weet vanuit de clubs dat ze relatief weinig personeel hebben (en dus tijd) om acquisitie te plegen naar kleine ondernemers. Veelal sponsoren die ondernemers in krantjes/tijdschriften van de club en kopen ze een business seat. Adverteren op de boarding zal altijd wel geld blijven kosten..

 

Een concept neer zetten voor een hele divisie, wat wel grappig is aangezien ik er zelf mee bezig ben, is een grotere klus dan je denkt. Wij zijn nu de hele eerste divisie bewerken.

Wat je moet beseffen is dat je in principe geen uniek concept nu hebt, maar enkel een idee. Zodra je met een partij gaat praten als de Eredivisie CV, wat je toch zou moeten doen, komen ze er snel achter dat ze het zelf ook wel zouden kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ok, wat is er wel uniek in deze wereld. Er zijn altijd wel mensen die met een idee rondlopen, dus dan ben je inderdaad al niet meer uniek.

 

Vervolgens geef je aan dat je er zelf mee bezig bent. Waarom? Het is toch niet uniek? ;)

 

Sorry voor de felheid van mijn reactie, maar dit roep je wel enigszins bij me op. Je vraagt je af waarom ik hiermee aan de slag wil gaan en merkt tussen neus en lippen door op dat je er zelf mee aan de slag bent. Komt op mij niet geheel over als een gedegen onderbouwing.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Nee nee. Ik vertelde niet wat ik aan het doen was. Het is namelijk een product wat ze niet zelf kunnen neerzetten en niet kunnen ontwikkelen maar wat wel veel geld oplevert. Ik ga hier ook niet verder op in, het is niet mijn topic en niet interessant voor jou. Het heeft niks met jouw concept te maken. :)

 

Enfin. Wat ik alleen wilde zeggen, echt niet hatelijk bedoeld, mijn gedachten liepen vooruit op mijn reactie:

Wat is jouw meerwaarde tegenover de club.

 

Vragen die je jezelf moet stellen zijn:

- waarom zou een club met mij samenwerken? (zouden ze het eenvoudig zonder mij kunnen, willen ze wel samenwerken)

- waarom zou een ondernemer mee willen doen?

- hoe kom je binnen bij de clubs, heb je bijv. contacten intern? Je raakt snel verstropt in de marketingmannetjes in plaats van de beslissers, de directie.

- zijn er evt. grote partijen die je erbij zou kunnen betrekken, denk aan gemeente, provincie of organisaties met een cooperatieve gedachte (rabobank) etc. Op die manier krijgt je concept bijv. al veel sneller vorm voor een club.

 

Ga vooral door met het idee ontwikkelen! Ik geloof zeer zeker dat dit goed zou zijn voor de clubs. Het moet alleen nog een paar betere USP's krijgen (vind ik).

 

Ik heb bijv. een paar clubs gezien die al bezig zijn met een stukje narrowcasting binnen en buiten het stadion. Hier staan advertenties op van lokale ondernemers. Ik weet niet of ze dit zelf gerealiseerd hebben, of dat een externe partij dat gedaan heeft.

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Na gesprekken met de partijen 1 en 2, blijkt het in ieder geval geen walk in the park te zijn ;)

 

Dat is niet gebaseerd op het feit dat de club in kwestie dit zelf zou willen doen. Dat argument is natuurlijk ook relatief eenvoudig te pareren met het feit dat het voor hun lonender is om de duurbetaalde uren van hun account/relatiemanagers te spenderen aan grotere vissen. Het clubje met guppies dat onderdeel van mijn concept uitmaakt, komt gewoon binnengezwommen als collectief en ze kunnen dan in latere instantie makkelijk vissen tussen de guppies met groeipotentie.

 

Het blijkt gewoon dat er op het praktische, operationele niveau nogal wat haken en ogen zitten. Zij hangen een filosofie aan waarbij zij willen dat iedere sponsor, van klein (5000 euro) tot groot (een paar Skyboxen) op dezelfde wijze behandeld worden. Zelfde faciliteiten, zelfde extra's, zelfde activiteiten.

Op zich een instelling waar ik honderd procent achtersta. Er zijn voldoende verenigingen waar de gouden sponsors hun eigen "barretje" hebben. Zij mogen dan wel naar de bar van de gewone sponsors, maar de gewone sponsors mogen niet naar hun barretje toe. En dat is een concreet voorbeeld.

Maar aangezien er ook extra activiteiten zijn, zoals bijvoorbeeld seminars, netwerktochten, etcetera, zou je bij mijn idee de ongelijkheid juist ten faveure van de "kleintjes" gaan creëren.

Hoe kun je aan een sponsor die de volle mep betaald uitleggen, met de voornoemde filosofie in het achterhoofd, dat er aan die activiteiten ook wordt deelgenomen door Martin zijn "budgetdelende-sponsors". Of je moet de deelnemers aan het concept zeggen dat ze maar 2 keer in de ondernemerssociëteit mogen komen, aan 1 activiteit deel mogen nemen en maar naar 3 wedstrijden kunnen. Enkel die laatste vind ik te verkopen, maar de kracht van het hele concept moet nu juist het netwerken zijn, en dat staat of valt met regelmatige aanwezigheid, herkend worden, enfin, we kennen het rijtje allemaal wel denk ik.

 

Kortom, ik zal hier nog het nodige denkwerk aan moeten besteden, of het in het ronde, grijze archief onder mijn bureau op moeten slaan ;)

 

Ik wilde jullie toch even op de hoogte stellen en bedanken voor het meedenken en het leveren van adviezen en opbouwende/wakkerschuddende adviezen. Open topics zonder behoorlijke afsluiting van de TS vind ik een naar gezicht en getuigen van weinig respect voor degenen die de moeite en energie nemen om aan je topic deel te nemen.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.