• 0

Domeinnaam overnemen failliet bedrijf

Beste allemaal,

 

Ik kwam er vandaag achter dat een bepaald domein (.nl) waar ik in geinteresseerd ben beschikbaar was gekomen. Althans, er stond ineens zo'n standaard hosting pagina op. (dit domein is ingeschreven bij xxx hosting). Ik neem daarom contact op met desbetreffend bedrijf en de website stond nog steeds op naam van een bepaald persoon/bedrijf wat het domein gekocht heeft en ik kon het domein dus niet zomaar registreren/overnemen.

Via SIDN zoek ik de gegevens van deze man op, bel hem vervolgens op en hij vertelt mij dat zijn bedrijf failliet is gegaan en niks met dit domein doet. Erg vervelend voor deze man, maar ik wil het domein wel hebben dus vraag hem of ik deze dan over mag nemen. De man wil echter alles via de curator laten lopen en wil geen overdrachtformulier tekenen. Ondertussen heeft hij nog een rekening open staan bij bedrijf xxx. Ik heb aangeboden deze rekening voor hem te betalen maar hij wilt niet tekenen. Telefonisch vertelde hij mij wel dat hij via de telefoon het domein heeft opgezegd.. maar volgens het hostingbedrijf is dit niet mogelijk.

 

Wat ook belangrijk is:

Enige tijd geleden heb ik een procedure gestart om mijn merk in te schrijven in het merkenregister, hier is al wel handel door ons onder gedreven voor het jaar 2004 (niet veel, maar er heeft wel een CE certificering plaats gevonden bij een externe partij (KOMO/KIWA) van een product wat vervolgens onder de merknaam is geregistreerd). In 2004 is het domein geregistreerd door het andere bedrijf.

 

Jullie begrijpen dat dit een unieke kans voor ons is om dit domein in handen te krijgen, mocht de man nu ineens geld willen vragen voor het domein wat moet ik dan doen? De merknaam is in ieder geval erg uniek; wij zijn op dit moment de enige partij in Nederland wie dit domeinnaam nu zou willen hebben. Wellicht dat ik deze vraag iets te vroeg stel en dat de overdracht zonder problemen plaats vindt met deze man, maar mocht dit niet gebeuren en de man nog even snel geld wil verdienen wil ik gewoon snel kunnen schakelen en vraag daarom nu om jullie advies. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Volgens mij moet je de curator benaderen. Is wel te achterhalen wie dat is. Meteen een bod doen om domein onderhands te kopen en niet wachten tot een veiling van de boedel. Met curatoren kan je volgens mij best snel schakelen. Die hebben liever nu een zekere opbrengst dan een onzekere op een veiling.

 

Het kan ook zijn dat de domeinnaam vervalt. Kijk even wanneer deze afloopt en probeer zo'n back order (toch?) te plaatsen. Ik weet dat dit bij sites als GoDaddy.com altijd mogelijk was (maar niet of het werkt, want nooit gedaan).

 

Maar ik zou het eerst bij de curator proberen. Die wil gewoon geld zien, dus dikke kans dat het gaat lukken.

 

Laat je even weten wat er uitkomt?

Link naar reactie
  • 0

...

Via SIDN zoek ik de gegevens van deze man op, bel hem vervolgens op en hij vertelt mij dat zijn bedrijf failliet is gegaan en niks met dit domein doet. Erg vervelend voor deze man, maar ik wil het domein wel hebben dus vraag hem of ik deze dan over mag nemen. De man wil echter alles via de curator laten lopen en wil geen overdrachtformulier tekenen. Ondertussen heeft hij nog een rekening open staan bij bedrijf xxx. Ik heb aangeboden deze rekening voor hem te betalen maar hij wilt niet tekenen. Telefonisch vertelde hij mij wel dat hij via de telefoon het domein heeft opgezegd.. maar volgens het hostingbedrijf is dit niet mogelijk.

....

 

Beste Fezz

de betreffende ondernemer handelt volstrekt juist. Vanaf het moment dat het faillisement is uitgesproken heeft hij geen enkele beslissingsbevoegdheid meer in zijn onderneming, Alle beslissingen rond aankoop en verkoop handelingen moeten door de curator bekrachtigd worden. Je zult dus de curator moeten benaderen. Hij en alleen hij zal bepalen of en zo ja voor hoeveel hij het domein wil verkopen. OVer het algemeen vraagt de curator niet de hoofdprijs.. hij wil namelijk zaken zo snel mogelijk afhandelen met een zo goed mogelijk resultaat voor de schuldeisers. Kortom hij zal geen onderhandelingsspelletje gaan spelen. Misschien dat jou aanbod om de openstaande kosten te voldoen al voldoende kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het kan ook zijn dat de domeinnaam vervalt.

 

Ik ga de auto laten beletteren dus ik wil hier niet op wachten, ik moet zekerheid! ;)

 

Verder allebei bedankt voor je antwoord, ik heb inderdaad aan de man gevraagd of ik contact op kon nemen met de curator en ik zou hem vanavond even terugbellen.. Maar alvorens 'de onderhandelingen' in te gaan vroeg ik mij af of ik op andere wijze ook al recht heb op de domeinnaam. U kunt nu zeggen u hebt uw huiswerk niet gedaan u had de domeinnaam eerder moeten registreren. Dat klopt, echter toentertijd zat mijn vader nog alleen in het bedrijf en hij is een volkomen leek op het internet gebied. Hij kan nauwelijks een emailtje beantwoorden ;) Dus vandaar!

 

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Link naar reactie
  • 2

Het gaat niet meer om wat je in het verleden eventueel fout hebt gedaan.. het gaat erom dat je nu je kans grijpt.. overigens met de ondernemer zou ik niet te veel onderhandelen. Dat moet echt met de curator en die heeft een heel ander belang als de ondernemer..

 

je kunt het telefoonnummer van de curator ook vinden via de kamer van koophandel, deze vermeld bij failliete bedrijven het telefoonnummer van de curator (net even gecheckt bij een paar bedrijven een andere optie is kijken op www.faillissementen.com

 

Als je een geregistreerd merk hebt dan zou ik zelfs overwegen om de naam min of meer op te eisen of netter gezegd te melden als belanghebbende om een veiling te voorkomen, volgens mij mag dat omdat je als merkhouder een groot belang hebt bij de naam. Op moment dat jij je meld als (indirect) belanghebbende dan heeft de curator minder vrijheid om zomaar openbaar te veilen.

Link naar reactie
  • 1

Wat is de huidige status van de domeinnaam? 'Actief' of 'in quarantaine'? Met welke vervaldatum? Ik neem voorlopig aan het eerste als er nog een pagina van een hosting provider zichtbaar is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

@ highio

Mocht het nog van belang zijn, de status is actief.

 

Maar dankzij de tip van Roel Jongman is alles gelukt! Reusje!

 

Ik kon eerst het bedrijf eerst niet vinden in het handelsregister maar je kan blijkbaar ook geavanceerd zoeken en naar vervallen handelsnamen, kwam ik achter na een belletje met de kvk. Vervolgens contact opgenomen met de curator en hij vond het een prima voorstel om de openstaande kosten over te nemen die de hoster had uitstaan aan het bedrijf en de kosten voor de overdracht zelf. Nu alleen nog even de formulieren invullen en op de bus doen en dan is volgens mij alles geregeld.

Bedankt voor al jullie hulp! Dit topic kan op slot ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Hey das leuk om te horen! snel geregeld zeg, daarom vind ik dit forum zo leuk.. Je zit soms net ff vast en met een simpele vraag en zoals nu voor mij een simpel antwoord kun je binnen een paar uur iets bereiken waar je al jaren op hoopte of naar zocht en wat kan helpen om de kans op succes van je bedrijf kan vergroten en een goede domeinnaam kan dat zeker..

 

Ben blij dat ik je heb kunnen helpen en gefeliciteerd met je domeinnaam!

Link naar reactie
  • 0

Goed geregeld, domeinnamen moet je altijd direct via de curator bemachtigen, dan betaal je vaak veel minder dan de marktprijs (bij een interessante domeinnaam). Domeinnamen worden nogal eens in waarde onderschat.

 

Nog wel even het volgende:

 

Het kan ook zijn dat de domeinnaam vervalt. Kijk even wanneer deze afloopt en probeer zo'n back order (toch?) te plaatsen. Ik weet dat dit bij sites als GoDaddy.com altijd mogelijk was (maar niet of het werkt, want nooit gedaan).

Nooit wachten tot hij vervalt! Er zijn tegenwoordig te veel partijen die azen op vervallende domeinnamen en de gekste pakken ze er tussenuit. En dan betaal je je echt scheel, wil je hem alsnog hebben (soms in de duizenden euro's). Neem een goed backorder bedrijf in de arm. Geen Godaddy, maar jongens die weten wat ze doen. Ik kan, for future reference, via PM wel een partij aanraden waar wij in het verleden zeer prettig zaken mee gedaan hebben.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Nog even om de cirkel helemaal rond te maken...

 

Het was nog wel een klein beetje drama! De curator nam best even de tijd om de documenten op te sturen en heb hier een paar keer voor moeten bellen. Daarna gelijk de factuur binnengekregen van het hosting bedrijf en direct betaald. Ik hoorde een week niks meer en keek even op het domein, stond de website van het bedrijf wat failliet was gegaan ineens online! Terwijl ik de bevestiging van de overdracht net een dag binnen had maar de inlogcodes voor de ftp nog niet. Gelijk over gebeld en 'pas' twee dagen later deze alsnog gekregen. In de tussentijd heb ik de voortgang van de website ook een beetje links laten liggen door een groot ander project maar de eerste versie gaat eind deze week / begin volgende week online. ;D Toch fijn als je ineens je zin krijgt ;)

Link naar reactie
  • 0

Het enige (schoonheids)foutje is toch dat de oude website weer online is gebracht? Ik ben benieuwd wanneer het yes-moment volgt!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.