Ga naar inhoud

Computer aanschaffen.: BTW en aftrekbaar?

Geplaatst:

mikewise

Voor mijn bedrijf ga ik een nieuwe computer aanschaffen. Ik werk nu nog op een laptop maar het wordt te traag voor beeldbewerking en ik krijg last van mn schouders door het voorover hangen (beeld is natuurlijk niet in hoogte verstelbaar).

 

Nu kwam ik dit tegen op de website van de belastingdienst:

 

------------------

U mag u aan een werknemer een computer en dergelijke apparatuur (en bijbehorende apparatuur) alleen onbelast vergoeden, geven of beschikbaar stellen, als de apparatuur voor 90% of meer zakelijk wordt gebruikt. Als de apparatuur meerdere jaren gebruikt kan worden, mag u maximaal het bedrag van de jaarlijkse afschrijving onbelast vergoeden. Als de kostprijs inclusief omzetbelasting minder is dan € 450, mag u het hele bedrag ineens onbelast vergoeden of verstrekken.

 

Een voorbeeld van dergelijke apparatuur is een organizer, omdat deze vooral bedoeld is om zelfstandig te worden gebruikt. Dat geldt ook voor pocket-pc’s, mini-notebooks en navigatieapparatuur. Maar een smartphone en een BlackBerry zijn communicatiemiddelen

 

Bijbehorende apparatuur is apparatuur die bestemd is om aan de computer te worden gekoppeld om informatie uit te wisselen. Voorbeelden hiervan zijn een modem, een printer, een fax en een docking station.

 

Bij de aanschaf van een computer met bijbehorende apparatuur wordt het zakelijk gebruik van het geheel getoetst. U moet het zakelijk gebruik van de bijbehorende apparatuur wel apart toetsen als deze apparatuur geheel of gedeeltelijk zelfstandig kan worden gebruikt en niet snel kan worden aangenomen dat zij voor 90% of meer zakelijk gebruikt wordt. Dit betekent bijvoorbeeld dat u een digitale camera meestal niet belastingvrij kunt vergoeden, geven of beschikbaar stellen.

------------------

 

De computer wordt zakelijk gebruikt en is dus geen loon. Ik koop geen kant en klare computer. Geen enkele computer voldoet aan mijn eisen dus ik ga het geheel zelf samen stellen en kom dan op een bedrag van €1014,-. Ik hoop hier ongeveer 4 jaar mee te kunnen doen. De componenten kunnen bij 1 webshop besteld worden, maar het is goedkoper als ik het bij verschillende doe.

 

Op de site staat "Als de kostprijs inclusief omzetbelasting minder is dan € 450, mag u het hele bedrag ineens onbelast vergoeden of verstrekken".

 

Wat houdt dit in? Kan ik het hele bedrag aftrekbaar maken of alleen de BTW? ???

 

mikewise freelance in vormgeving.

Featured Replies

Geplaatst:

dkalkman

Ik zou zeggen zonder pc heb je ook niets aan een printer. Valt de printer dan niet onder de externe hardware?

Geplaatst:

bumblebeecrew

Een starter mag willekeurig afschrijven en zelfs het volledige bedrag in zijn geheel als kosten opvoeren het 1e jaar!

http://www.beeldrijk.org/cat/fiscaliteiten/Investeren%20en%20afschrijven/151

Geplaatst:

bumblebeecrew

Geplaatst:

mikewise

  • Auteur

Dank voor de informatie.

 

Ik denk dat ik de volledige computer + randapparatuur (printer, geluidsboxjes, toetsenbord, muis etc.) in 1 keer af ga schrijven.

 

mikewise freelance in vormgeving.

Geplaatst:

dkalkman

Maar in bovenstaand voorbeeld van de printer. Tel de printer dan wel mee voor de investeringsaftrek?

Geplaatst:

mikewise

  • Auteur

Ja toch? Het is een investering in mijn bedrijf. ???

 

mikewise freelance in vormgeving.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Maar in bovenstaand voorbeeld van de printer. Tel de printer dan wel mee voor de investeringsaftrek?

 

Dennis,

 

Die vraag stelde je eerder vandaag ook al hier (met antwoord)

 

Probeer dubbele vragen (crossposting) te vermijden aub.

 

groet

Joost

 

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

mikewise

  • Auteur

Het is mij allemaal duidelijk.

 

Nog 1 laatste vraag, wanneer kun je de afschrijving indienen? Gaat dat samen met de aangifte die ik per kwartaal doe of is er een andere regeling voor? Bijvoorbeeld nu kopen morgen afschrijven? Het is voor mij toch een grote investering en kan niet al te lang zonder het geld zitten. Dus ik wil de overbrugging kopen/afschrijven zoveel mogelijk beperken

 

mikewise freelance in vormgeving.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Mike,

 

Afschrijven doe je in de eerste IB aangifte over het jaar waarin is geïnvesteerd (2009 dus voor 1 april 2010) en dus niet per kwartaal (verwar IB niet met BTW).

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

mikewise

  • Auteur

Hey Joost,

 

dank je voor je reactie. Ik ben helemaal op de hoogte nu ;)

 

Dank je wel daarvoor.

 

mikewise freelance in vormgeving.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.