• 0

Tussentijdse beindiging WSNP en opnieuw wat beginnen

Hoi

 

ik heb een vraag

ik ben in 2002 falliet gegaan, en kwam in de wsnp, maar door een hoop gezeik met het UWV die niet betaalden of te laat, is mijn wsnp tussentijds beindigt.

In de besluit stond destijds dat de fallisement was opgeheven maar ik geen schone lei zou krijgen.

 

Er is een accoord aangeboden toendertijd en er is ook betaald maar lang niet alles

 

 

Nu ben ik een aantal jaren verder gelukig getrouwd, maar nu wil mijn vrouw iets gaan beginnen

 

Nu even de vragen

 

1) wat de consequenties zijn voor zowel mijn vrouw als voor mij

2) Stel dat we samen iets willen gaan doen

 

 

Gr Harm

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi

 

ik heb een vraag

ik ben in 2002 falliet gegaan, en kwam in de wsnp, maar door een hoop gezeik met het UWV die niet betaalden of te laat, is mijn wsnp tussentijds beindigt.

In de besluit stond destijds dat de fallisement was opgeheven maar ik geen schone lei zou krijgen.

 

Er is een accoord aangeboden toendertijd en er is ook betaald maar lang niet alles

Maar wat is er met dat akkoord gebeurd? Is dat geaccepteerd en gehomologeerd?

Nu ben ik een aantal jaren verder gelukig getrouwd, maar nu wil mijn vrouw iets gaan beginnen

Huwelijkse voorwaarden?

1) wat de consequenties zijn voor zowel mijn vrouw als voor mij

2) Stel dat we samen iets willen gaan doen

Als je het tweede faillissement, na beëindiging WSNP, niet met een gehomologeerd akkoord afgesloten hebt, dan is het afhankelijk van de schuldeisers of je er weer problemen mee krijgt.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Wat is het nut van wsnp als iemand daar tussentijds uit kan komen (of met name uit gezet wordt) zonder schone lei?

Geen, maar om aan die schone lei te komen moet je het juk van de WSNP minimaal 3 jaar volhouden. Hou je dat niet vol, dan wordt er tussentijds beëindigd en daarbij krijg je dan - uiteraard - geen schone lei.

Link naar reactie
  • 1

 

Wat is het nut van wsnp als iemand daar tussentijds uit kan komen (of met name uit gezet wordt) zonder schone lei?

Geen, maar om aan die schone lei te komen moet je het juk van de WSNP minimaal 3 jaar volhouden. Hou je dat niet vol, dan wordt er tussentijds beëindigd en daarbij krijg je dan - uiteraard - geen schone lei.

 

Dus je komt in de bijstand en ze houden 50 euro per maand van je uitkering in, en na drie jaar heb je een schone lei, plus schulden bij familie en vrienden omdat zo'n uitkering niet genoeg is om je kosten te dekken. Blijkbaar is in dit geval de uitkeringsinstantie tekort geschoten en moet de failliete ondernemer daarvoor opdraaien. Ik zou het wel onrechtvaardig vinden als zo iemand dan nu weer alsnog in de problemen komt. Maar ja, ondernemer zijn en door de overheid rechtvaardig behandeld worden, dat staat wel vaker op gespannen voet.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Blijkbaar is in dit geval de uitkeringsinstantie tekort geschoten en moet de failliete ondernemer daarvoor opdraaien.

Er is ongetwijfeld meer aan de hand geweest, want als het aantoonbaar is gekomen door te laat uitbetalen door het UWV, dan zal iemand niet uit de WSNP worden gezet.

Link naar reactie
  • 0
ik ben in 2002 falliet gegaan, en kwam in de wsnp, maar door een hoop gezeik met het UWV die niet betaalden of te laat, is mijn wsnp tussentijds beindigt.

In de besluit stond destijds dat de fallisement was opgeheven maar ik geen schone lei zou krijgen.

 

waarschijnlijk betreft het een prive faillesement, als ondernemer heb je niet met het UWV te maken maar met de sociale dienst. (als eenmanszaak of vof)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik nog even het een en ander moet gaan toelichten.

 

Ik ben voormezelf begonnen op het moment dat ik in de WAO liep en met de hulp van het UWV zou ik een eigen zaak beginnen, omdat ik nog voor 45% in de WAO liep

Nou die hulp kwam niet verder dan advies geven, op zich was dat nog niet zo'n probleem maar toen ik falliet ging was er wel een probleem aangezien ik maar 45% betaald kreeg en de Sociale Dienst vond dat ik genoeg kreeg oftewel 649 Euro, Ik heb toen samen met mijn advocaat met de bewindvoerder om tafel gezeten en die vertelde dat zij de gemeente wel een brief zou gaan sturen dat ik Recht had op 1023 Euro + allerlei toeslagen, daaruit kwam vervolgens als tegen bericht dat ik mijn huis maar moest gaan verkopen, De Bewindvoerder is daar verder niet meer tegenin gegaan, en we hebben besloten om het huis te gaan verkopen, Dat is gebeurt en toen was ik officieel dakloos aangezien ik geen urgentie kreeg voor een huurwoning, en me verder maar moest gaan redden, oftewel een hoop gezeik en gedonder, ik was inmiddels alles kwijt en er was geen instantie die wat kon doen, ook de bewindvoerder niet, ook niet na een gesprek met de Rechter Commisaris, en de bewindvoerder haar baas.

Eigelijk stond ik er op dat moment helemaal alleen voor. en heb een jaar lang rondgezworven met een Caravan en mijn auto, want meer had ik niet meer. Tot ik een woning kon krijgen aan de andere kant van nederland.

 

De reden dat ik er uiteindelijk uitgezet ben was dat ik van de 649 Euro die ik kreeg 600 moest inleveren, wat alleen werd vergeten was dat ik 220 euro huur en 90 euro g/w/s moest betalen en dan nog mijn ziekenfonds van 58 Euro

Daar kwamen de Kosten van de auto nog bij, dus heb ik haar een voorstel gedaan incl. een berekening wat ik per maand kwijt was, en kon ik ongeveer 100 tot 150 missen, maar moest ik wel eten en zo bij mijn zus, en daar was de bewindvoerder het niet mee eens, zodoende is er besloten tot een tussentijdse beindiging.

Er is wel een deal aangeboden en ook uitbetaald, verder niets meer over gehoord

 

 

Bovenstaande is even een korte beschrijving van mijn super ervaring met de WSNP

Het verhaal is nog veel langer maar daar gaat het nu niet om

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar wat is er met dat akkoord gebeurd? Is dat geaccepteerd en gehomologeerd?

...

 

ik ben maar 1 x falliet verklaard, de fallisement is op geheven maar heb geen schone lei gekregen

Als je niet na de beëindiging failliet bent verklaard, terwijl er wel geld in de boedel was, dan vermoed ik dat het aangeboden akkoord geaccepteerd is.

 

Kortom, je insolventienummer opzoeken en dan de rechtbank vragen hoe die insolventie afgesloten is.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Via het archief insolventieregister is mogelijk de status van de insolventie terug te vinden. De gegevens in dit archief zijn vanaf medio 2000 beschikbaar dus de TS zou de bekendmaking van zijn faillisement en enide daarvan mogelijk terug kunnen vinden. en anders word het toch de weg van StevenK via de rechtbank.

Je vind daar wel de status terug, maar niet de wijze waarop die status is bereikt. Juist daarom was mijn advies contact op te nemen met de (faillissementsgriffie van de) rechtbank

Link naar reactie
  • 0

Na wat ik tot nu heb uitgevogeld hebben de schuldeisers de voorstel geaccepteerd, is mijn fallisement opgeheven en geen schone lei, dat zou in theorie in kunnen houden dat ze zodra ik Werk of inkomsten heb weer een incasso procedure opkunnen starten, dat is alleen tot nu toe niet gebeurt

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Na wat ik tot nu heb uitgevogeld hebben de schuldeisers de voorstel geaccepteerd, is mijn fallisement opgeheven en geen schone lei, dat zou in theorie in kunnen houden dat ze zodra ik Werk of inkomsten heb weer een incasso procedure opkunnen starten, dat is alleen tot nu toe niet gebeurt

Als de schuldeisers het hebben geaccepteerd *en* het voorstel daarna door de rechtbank is gehomologeerd, dan kunnen ze niet bij u terugkomen. In een faillissement bestaat geen 'schone lei', maar een afwikkeling met een gehomologeerd akkoord heeft wel - ongeveer - hetzelfde effect.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.