• 0

tuintransplantaties een gat in de markt

Omschrijving van je concept:

Al geruime tijd erger ik mij aan die jaarlijkse 1,8 miljoen ton tuinafval. Schitterende bomen en planten die tot stukjes worden verwerkt en worden afgevoerd naar een dichtbijzijnde gemeentewerf. Zou het niet fantastisch zijn als we meer gebruik zouden maken van bomen en planten-transplantaties. Het idee kwam naar boven toen de tuin van mijn overleden opa door familie-leden werd leeg gehaald. Die kreeg een rozenstruik en die weer de berkenboom etc. Tot op de dag van vandaag heb ik veel plezier van de planten en bomen die ik van mijn opa overnam.

Ik zat er aan te denken om een website te maken met soort van marktplaats waar men kan bieden voor planten en bomen zodat deze schitterende bomen en planten een langer leven krijgen. Maar ook voor het aanleggen van een nieuwe tuin niet meteen 1000en euro's hoeven te worden uitgegeven.

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik werk zelf nu al zo'n 10 jaar in het hoveniersbedrijf van mijn vader. Ik heb zelf de HAS in Den Bosch gedaan en dus wel enige kennis van zaken als het gaat om flora en fauna.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

De uitdaging van dit concept is dat we minder tuinafval produceren en dat we duurzamer bezig gaan zijn als het gaat om de flora en fauna in Nederland. Kijk maar om je heen! Er zijn zoveel prachtige bomen en planten die gekapt worden zonder vaak enige nuttige reden

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Dit concept is nergens in de wereld terug te vinden en dus volledig uniek! In Canada gebruikt men wel vaak transplantaties

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

De feedback die ik van jullie hoop te krijgen is hoe ik een dergelijk concept verder uitwerk? Welke student kan ik daarvoor het beste benaderen want ik heb niet de capiciteiten als het gaat om marketingplannen en communicatieplannen? En zijn er dergelijke subsidies voor zulke projecten en zo ja; waar kan ik die het beste vinden? Ook vind ik het niet erg om opbouwende kritieken te ontvangen

 

Hopelijk heb ik het juist uitgelegd

 

Alvast bedankt voor de reacties

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen tonnie31,

 

welkom op Higherlevel. Zie bijvoorbeeld:

 

http://www.bomenbank.nl/

 

Hoe los je het vervoersprobleem (kosten i.v.m. nieuwe aanplant) van schitterende bomen en planten op? Lees de eerste vraag als: Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor om dit tot een business (plan) te maken. Vragen naar studenten en subsidies vind ik geen sterke start als ondernemer, maar wie weet zijn er toch mogelijkheden in het kader van natuurbehoud. Succes!

 

Kun je geen contact zoeken met een Stichting Nationale Boomfeestdag o.i.d.?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het helemaal geen gek idee. Toen mijn vader zijn tuin opnieuw aan liet leggen had hij losse elementen op marktplaats gezet als de vijver, de klinkers, meubilair e.d. Uiteindelijk hebben de mensen die kwamen voor die producten ook veel planten en boompjes meegenomen waardoor het tuinafval enorm meeviel.

Vrienden van mij hadden via gratisaftehalen.nl een lading stenen gevonden ergens en toen ze zeiden over het feit dat ze nog beplanting zochten had ik als tip meegegeven dat ze dit vooral aan die mensen moesten vragen. en ja hoor, ze kregen nog een hele lading beplanting mee. Die mensen blij en mijn vrienden blij!

 

Dit plan is ook wel een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen wat betreft het milieu dus wellicht zijn daar subsidies voor maar zoek ook even of er wellicht wedstrijden zijn waar je publiciteit en misschien ook geld mee kan winnen!

Daarbij is je plan iets wat veel mensen aanspreekt en het verantwoord ondernemen is al een tijdje een hot item dus ik zou ook zeker een goed persbericht schrijven en rondsturen naar de juiste media.

Hoe wil je je geld verdienen aan de site, moeten mensen betalen voor een advertentie?

Ik denk dat je iemand nodig hebt die een dergelijke site gaat bouwen en iemand die aan de marketingkant alles op poten moet zetten. Zou je die marketingkant zelf willen doen, dat werkt naar mijn idee wel het beste omdat het jou idee is kun jij dat het beste naar buiten dragen...

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0

Ik volg even niet waarom dit zo MVO zou moeten zijn?

Zelfs al zou het spul in de verbrandingsoven terecht komen is het nog steeds niet erg, want dat scheelt het bijstoken van fossiele brandstof. Dat beetje CO2 wat vrijkomt is door hetzelfde plantje het jaar ervoor uit de lucht gehaald, bij de kweker staan zijn broertjes alweer in de rij om hetzelfde te doen. CO2 neutraal dus.

De discussie of een vuilniswagen die zijn ronde rijd door dit materiaal meer verbruikt dan de mensen die onderling die spullen gaan verhandelen is echt gekriebel in de kantlijn.

 

Maar wat zou je onderscheidend vermogen zijn tov. Marktplaats planten ?

Als iets nog waarde heeft komt het daar terecht, anders in de kliko of bij buren/familie & kenissen.

Link naar reactie
  • 0

 

Prachtig initiatief! Ben zelf een fanatiek weesvader van verwaarloosde bomen, struiken en tuinbonen. Struin regelmatig door andermans tuinafval op zoek naar stenen, stronken en afgedankte plantenbakken. Alleen klinkt tuintransplantatie een beetje teveel naar openluchtchirurgie.

 

Noem het Foster Plantering!

 

Die marktplaats is een goed idee. Maak 'm gratis, met een bijzonder goede mapfunctie zodat je in je eigen buurt kunt zoeken. Er valt best te verdienen aan aanvullende diensten (tuincentra, tuiniers en transportservices), waar jij regionaal bovendien je eigen expertise kan toevoegen. Je zou zelfs een boomweeshuis kunnen opzetten voor tijdelijke opslag.

 

Overigens, de handel in oude olijfbomen en andere tuinmonsters is een zeer lucratieve business. Dat zou ook met oude vruchtbomen of bv olmen opgezet kunnen worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat zoiets nog niet bestaat. Elk gat heeft z'n eigen kringloopwinkel; waarom geen kringlooptuin die op een vergelijkbare manier gerund wordt? Actieve tuiniers zijn doorgaans toch al actieve kringlopers. Iemand nog een bosaardbeienstekje?

 

Foster Plantering is echter meer een naam voor een vereniging. Voor de kringlooptuinen en de marktplaats mag het ietsje makkelijker zijn. Misschien kun je spelen met het woordje HOF. Dan krijg je dus zoiets als hofmarkt, webhof, hofnet, hofline, hoph en kun je op den duur zelfs hof/hophleveranciers aanstellen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat zoiets nog niet bestaat.

 

Mooie uitspraak, ik krijg steeds meer het idee dat het daarom gaat. Voor nieuwe ideeën in het algemeen bedoel ik. Het maakt niet eens uit of het wél of níet bestaat, maar jíj kent het niet. Dus zullen er meer mensen zijn die het niet kennen. Alleen daarom heeft een nieuwe partij al bestaansrecht. En als het écht nog niet bestaat, is het een helemáál een voltreffer.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan dan wel hetzelfde zijn in jouw ogen, maar ik denk dat TS een verandering van gedrag beoogt en dan is een subrubriek op marktplaats onvoldoende. Mensen zouden een maand voordat tuinwerkzaamheden beginnen een tuinuitverkoop moeten aankondigen, zodat nog een aantal weekenden resteert om de boel leeg te halen.

 

Ik zou samenwerking zoeken met eerdergenoemde bomenfeestdag, want naast bomen planten is het bewust maken van verplanten of hergebruiken een stap in de goede richting. Het is ook een mooie sociale of duurzame voorziening om op lokaal niveau materialen uit te wisselen. Of het voor de business (collega's of concurrenten) een goede ontwikkeling zou zijn, betwijfel ik...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat kan dan wel hetzelfde zijn in jouw ogen, maar ik denk dat TS een verandering van gedrag beoogt

Dat is helder, inderdaad een andere insteek. Alleen wat voor verdienmodel zou hier het best bij passen?

 

Eventueel een samenwerking met marktplaats zou een optie kunnen zijn. In plaats van zelf een veiling of aanbod site te gaan bouwen zou je dat gedeelte ook kunnen integreren als een onderdeel. Scheelt werk en geld. Ook is je grootste concurrent dan ineens je partner.

 

tuinuitverkoop klinkt trouwens wel aardig, dan gaat het wel om tuin, maar kun je ook meteen de rest van je 2de hands spullen uitstallen. (Zoals in "garage sale")

 

Maar ik ben wel benieuwd of het vooral idealistisch is, of dat er nog een passende geldkraan moeten worden opengedraaid?

Link naar reactie
  • 0

Dat is helder, inderdaad een andere insteek. Alleen wat voor verdienmodel zou hier het best bij passen?

 

Als het een marktplaats is waar tuinliefhebbers hun overschotten aanbieden aan andere tuinliefhebbers, heb je een prachtig reclamemedium voor aanbieders en retailers van tuinartikelen. Tevens affiliate-potentieel.

 

Als deelname aan de marktplaats registratie vereist, heb je een database met mailpotentieel (targeted & customized).

 

Lokale tuiniers maken ook gebruik van lokale dienstverleners, bv voor de plaatsing van bomen en struiken. De marktplaats kan matchen. Dat was trouwens de aanleiding voor dit topic. Topicstarter is een lokale dienstverlener.

 

Vergeet trouwens institutionele gebruikers niet. Daar kun je betaalde diensten op toespitsen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.