Vandaag heb ik een uitgebreide discussie met Microsoft gehad, omtrent het gebruik van Windows7 op een iMac. Volgens hun redenatie moet ik een extra licentie aanschaffen om 1 en dezelfde installatie hetzij via Bootcamp, hetzij via VMware te mogen gebruiken op de Mac.
Ik zou graag jullie mening hierover willen peilen.
Situatie:
Ik werk op een iMac met OS X. Op een Mac heb je meerdere mogelijkheden om toch Windows te draaien, indien je daar bedrijfskritische aplicaties voor hebt.
Daar zijn 2 hoofdmethodes in te onderscheiden, Bootcamp en Virtualisatiesoftware
- Bij Bootcamp start de Mac op als een " normale" windows pc.
- Bij Virtualisatie start de Mac gewoon in OS X op en binnen OS X wordt dan Windows opgestart.
Beide methodes zijn functioneel in mijn geval.
Het voordeel van opstarten via Bootcamp is dat Windows alle hardware geheel tot zijn beschikking heeft.
Het voordeel van opstarten via Virtualisatie-software is dat je naadloos kunt schakelen tussen Windows en OS X zonder de machine te herstarten.
In het verleden moest je voor de virtuele omgeving eerst Windows apart installeren. Als je dan dus naar de harde schijf keek had je een partitie met de originele (Bootcamp-)Windows installatie en een partitie met de OS X installatie met daarin nog een virtuele partitie met je 2e Windows installatie.
Tegenwoordig is de techniek zo gevorderd dat je enkel nog de (Bootcamp-)Windows installatie en de OS X installatie zult aantreffen. De virtualisatiesoftware benadert Windows rechtstreeks.
De realiteit is dus zo dat je letterlijk 1 Windows-installatie op de computer uitvoert, niet meer en niet minder.
Als ik nu echter Windows opstart binnen OS X, begint Windows te stellen dat hij op een andere pc draait dan de (Bootcamp-)Windows en dat ik daarvoor een extra licentie aan moet schaffen. Dit is echter niet het geval, het is ECHT maar 1 installatie en die draait op exact dezelfde hardware, onafhankelijk van de ingang die ik gebruik, namelijk Bootcamp of de VM binnen OS X.
Ik heb dit bij Microsoft aangekaart en zij stellen simpelweg: " Tja, Windows ziet het als 2 verschillende pc's, dus u heeft 2 licenties nodig.". Mijn mening daarover is dat als ik Microsoft zie als verkoper van browsers die daar een besturingssysteem bij weggeven, dat nog niet perse ook de realiteit is. Het is maar een zienswijze.
Natuurlijk heb ik ook de gebruiksovereenkomst er bij gezocht, de beroemde EULA.
Daar vind ik het volgende in terug:
1. OVERZICHT.
a. Software. De software bevat desktopbesturingssysteemsoftware. De Windows Live-services maken geen deel uit van deze software. Windows Live is een service die door Microsoft onder een afzonderlijke overeenkomst wordt aangeboden.
b. Licentiemodel. Licenties voor de software worden per exemplaar per computer verstrekt. Een computer is een fysiek hardwaresysteem met een intern opslagapparaat waarop de software kan worden uitgevoerd. Een hardwarepartitie of blade wordt beschouwd als een afzonderlijke computer.
2. INSTALLATIE- EN GEBRUIKSRECHTEN.
a. Eén exemplaar per computer. U mag één exemplaar van de software installeren op één computer. Deze computer is de 'gelicentieerde computer'.
b. Gelicentieerde computer. U mag de software gelijktijdig op maximaal twee processors in de gelicentieerde computer gebruiken. Behalve voor zover anders bepaald in deze licentievoorwaarden mag u de software op geen enkele andere computer gebruiken.
c. Aantal gebruikers. Behalve voor zover anders bepaald in deze licentievoorwaarden mag u de software slechts door één gebruiker tegelijk worden gebruikt.
d. Alternatieve versies. De software kan meerdere versies bevatten, zoals een 32-bits en een 64-bits versie. U mag slechts één versie tegelijkertijd installeren en gebruiken.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MartinM
MartinM
Vandaag heb ik een uitgebreide discussie met Microsoft gehad, omtrent het gebruik van Windows7 op een iMac. Volgens hun redenatie moet ik een extra licentie aanschaffen om 1 en dezelfde installatie hetzij via Bootcamp, hetzij via VMware te mogen gebruiken op de Mac.
Ik zou graag jullie mening hierover willen peilen.
Situatie:
Ik werk op een iMac met OS X. Op een Mac heb je meerdere mogelijkheden om toch Windows te draaien, indien je daar bedrijfskritische aplicaties voor hebt.
Daar zijn 2 hoofdmethodes in te onderscheiden, Bootcamp en Virtualisatiesoftware
- Bij Bootcamp start de Mac op als een " normale" windows pc.
- Bij Virtualisatie start de Mac gewoon in OS X op en binnen OS X wordt dan Windows opgestart.
Beide methodes zijn functioneel in mijn geval.
Het voordeel van opstarten via Bootcamp is dat Windows alle hardware geheel tot zijn beschikking heeft.
Het voordeel van opstarten via Virtualisatie-software is dat je naadloos kunt schakelen tussen Windows en OS X zonder de machine te herstarten.
In het verleden moest je voor de virtuele omgeving eerst Windows apart installeren. Als je dan dus naar de harde schijf keek had je een partitie met de originele (Bootcamp-)Windows installatie en een partitie met de OS X installatie met daarin nog een virtuele partitie met je 2e Windows installatie.
Tegenwoordig is de techniek zo gevorderd dat je enkel nog de (Bootcamp-)Windows installatie en de OS X installatie zult aantreffen. De virtualisatiesoftware benadert Windows rechtstreeks.
De realiteit is dus zo dat je letterlijk 1 Windows-installatie op de computer uitvoert, niet meer en niet minder.
Als ik nu echter Windows opstart binnen OS X, begint Windows te stellen dat hij op een andere pc draait dan de (Bootcamp-)Windows en dat ik daarvoor een extra licentie aan moet schaffen. Dit is echter niet het geval, het is ECHT maar 1 installatie en die draait op exact dezelfde hardware, onafhankelijk van de ingang die ik gebruik, namelijk Bootcamp of de VM binnen OS X.
Ik heb dit bij Microsoft aangekaart en zij stellen simpelweg: " Tja, Windows ziet het als 2 verschillende pc's, dus u heeft 2 licenties nodig.". Mijn mening daarover is dat als ik Microsoft zie als verkoper van browsers die daar een besturingssysteem bij weggeven, dat nog niet perse ook de realiteit is. Het is maar een zienswijze.
Natuurlijk heb ik ook de gebruiksovereenkomst er bij gezocht, de beroemde EULA.
Daar vind ik het volgende in terug:
Wat is jullie mening hier nu over?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23645-vraag-omtrent-microsoft-windows7-licentie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag