• 0

minderjarig; aandeelhouder B.V.

Beste allemaal,

 

Omdat ik geen antwoord op mijn vraag kon vinden middels de zoekmachine van HL en google, plaats ik nu zelf deze post maar.

 

Ik ben 17 en sta op het punt om een belang te nemen in een B.V. die inmiddels in oprichting is. Ik wordt dus aandeelhouder, en zal ook in dienstverband het een en ander gaan doen voor deze B.V. Mijn eigen eenmanszaak die ik sinds een jaar drijf denk ik op te geven, aangezien ik daar nog weinig tijd voor over heb. Ik zal geen BGA worden van de nieuw op te starten B.V.

 

Is hier iets op tegen? Ik kan me voorstellen dat je hier minimaal 18 voor moet zijn om een aanmerkelijk belang te hebben in een B.V., maar ik kan dit nergens terugvinden. Ik heb geen handlichting van een rechter, aangezien mijn ouders met alles wat ik doe akkoord gaan (tenzij onverantwoord) , en ik over 5 maanden toch 18 wordt. Wie weet hier iets meer van?

 

Alvast bedankt. Met vriendelijke groeten,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij (zeker weten doe ik niet) mag je ook als minderjarige aandelen in een BV hebben, maar deze aandelen vallen dan wel onder het wettelijk vruchtgenot van je ouders. Dus als de BV dividend uitkeert, is dat belast bij je ouders.

 

Wellicht contact opnemen met Ben Woldring. Die heeft hier vast ervaring mee :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je 17 bent zou ik zowiezo pas divident uitkeren na je 18e verjaardag.

maar goed, als je nu begint zal er eerder wel niets uit te keren zijn...

 

Van de wet mag het volgens mij wel, kan geen reden bedenken waarom niet.

maar goed, ik ben maar een dummie en weet het niet zeker.

 

succes!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij (zeker weten doe ik niet) mag je ook als minderjarige aandelen in een BV hebben, maar deze aandelen vallen dan wel onder het wettelijk vruchtgenot van je ouders. Dus als de BV dividend uitkeert, is dat belast bij je ouders.

 

Wellicht contact opnemen met Ben Woldring. Die heeft hier vast ervaring mee :)

 

Wat je zegt klopt Odeon; je kunt als minderjarige aandeelhouder zijn van een BV, echter is het dividend bij de ouders belast.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Quinten en t.vanderlaan,

 

Handlichting is niet noodzakelijk als de ouders akkoord gaan met de aanschaf van de aandelen.

 

De inkomsten daaruit (dividend, maar ook verkoopopbrengst van de aandelen) worden belast bij de ouders (voor de liefhebbers, art. 2.15 lid 2 IB). Daar doet handlichting ook niets aan af.

 

Op grond van artikel 2.16 IB heeft de ouder die de inkomsten uit een AB van een minderjarig kind belast ziet bij zichzelf, een verhaalsrecht op dat kind.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.