• 0

verwerking van de holding van verkrijging 50% aandelen deelneming

Stel het volgende voor:

 

- mijn Holding heeft een 50% belang in een vennootschap, dit belang is verkregen d.m.v. oprichting.

- deze vennootschap is leeg. Geen resultaat. Deze vennootschap staat derhalve bij de holding in de boeken voor 9.000 euro

- na een tijd koopt de holding de resterende 50% voor laten we zeggen 1 euro.

 

Nu is de vraag:

- hoe wordt de deelneming nu gewaardeerd in de administratie van de Holding. Voor 9.000 + 1 = 9.001 of voor 9.000 + 9000 euro (welke het totale geplaatste kapitaal betreft).

- indien het laatste, hoe boek ik dan de transactie ?

 

Dank !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

- banksaldo is 25 euro negatief

- winstreserve is 75 euro negatief (wat bankkosten, geen opbrengsten)

 

Er gebeurt vrijwel niets in .

 

Andere vraag:

er stond ook een boekhoudkundige schuld aan mijn ex-vennoot van 9.000 euro. omdat hij het oprichtingskapitaal weer had opgenomen (ik overigens ook).

Het lijkt mij niet reeel om die 9.000 in de boeken te laten staan, hoe ga ik daar mee om ? Als we het afboeken hebben we opeens een bate van 9K ?!?

 

Ben benieuwd naar je antwoord.

Groet,

Deno

 

 

Deno

 

Hoe leeg is leeg? Staat er bijv. 18K op de bank van de dochter BV of heeft deze dochter BV een winstreserve van min 18K?

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Hoi Deno

 

Als jullie een schuld aan de vennootschap hebben die inbaar is, dan is de vennootschap gewoon 18K waard. Koopt jouw holding 50% voor 1 euro, dan laat de vennootschap zich een voordeel ontgaan van 9K min 1 euro en dus 8.999 winst.

 

Logisch is immers dat de andere vennoot die 9K betaalt of laat lopen tegen finale kwijting in ruil voor de aandelenoverdracht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk is het de bedoeling dat jij de schuld van de vorige aandeelhouder overneemt, dus dat jij niet 9.000 schuld hebt aan de BV, maar 18.000. Dat is - voor zover ik weet - het meest gebruikelijk bij de overname van aandelen in een lege BV.

 

Je koopt dus, van de andere aandeelhouder en niet van de vennootschap, voor 1 euro zowel 50% van de aandelen als 9000 schuld aan de BV.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ha Deno,

 

Als ik het goed kan volgen, is om te beginnen de balans in de dochter-vennootschap ongeveer als volgt:

 

Activa:

- Vordering op de ene aandeelhouder (die zijn oprichtingskapitaal weer heeft opgenomen): 9000 euro

- Vordering op de andere aandeelhouder (= jouw Holding-BV die ook het oprichtingskapitaal heeft opgenomen) eveneens 9000 euro.

- Rente op deze vorderingen maar even buiten beschouwing laten..

 

Totaal activa is dan 18000 euro.

 

Passiva:

- Aandelenkapitaal 18000 euro.

- Winstreserve -/- 75 euro.

- Totaal eigen vermogen is dan Euro 17.925.

 

- Kortlopende schuld aan bank 25.

- Overige kortlopende schulden (vraagteken wat dit moet zijn, maar anders is de balans niet in evenwicht): 50 euro

- Totaal kortlopende schulden is dan 75 euro.

 

- Totaal passiva 18.000 euro.

 

In jouw holding BV had je na oprichting van de dochter-BV in de balans staan:

- een activa post "deelneming" bij oprichting voor 9000 euro.

- door de negatieve resultaten van 75 euro in de deelneming, is de activa-post na oprichting daardoor gewijzigd in 8963 euro.

 

Nadat de Holding-BV het oprichtingskapitaal heeft laten terugstorten vanuit de dochter-BV:

- de activa post "deelneming" verandert hierdoor niet en blijft 8963 euro.

- aan de passiva-zijde een schuld aan de deelneming-dochter van 9000 euro.

 

- Nu gaat de Holding voor 1 euro de andere 50% aandelen kopen van de andere aandeelhouder en de Holding neemt de schuld van de verkopende aandeelhouder aan de BV over:

- de activa post "Deelneming" wordt commercieel 17.925 euro (+8963).

- de schuld aan de deelneming-dochter wordt 18.000 euro (+9000).

- ervan uitgaande dat je die ene euro niet uit je binnenzak haalt, wordt het banksaldo 1 euro lager.

- het verschil van 38 euro, plus de samenhangende kosten oftewel de aankoopkosten (zonder notaris gaat het niet..) is te kwalificeren als goodwill. Gezien het lege karakter van de dochter-BV, zou ik deze goodwill zeker niet als activa-post in de balans opnemen, maar direct geheel afboeken (ofwel als kosten in de winst- en verliesrekening, ofwel in mindering brengen op het eigen vermogen).

 

Naar mijn weten geldt voor de fiscale balans van de Holding-BV dat de goodwill (die 38 euro plus de notarisrekening en eventueel andere aankoopkosten) moet worden toegevoegd aan de fiscale post "deelneming" . In de fiscale balans komt de goodwill dus wel in de balans te staan (de fiscale waarde van de post "deelneming" wordt hoger), deze kan niet ten laste van de fiscale winst- en verliesrekening worden geboekt: de aankoopkosten (notaris etc) zijn niet aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting. Maar ik ben geen fiscalist, dus ik ben niet 100% zeker van de fiscale behandeling van de aankoopkosten en laat me hier graag corrigeren.

 

Ik hoop dat je met dit bericht weer verder kunt. In jouw geval gaat het misschien om "peanuts" zoals dat zo mooi heet (en misschien ook niet), maar andere lezers hebben misschien ook baat bij dit uitgebreide verhaal..

 

Succes in ieder geval.

gert jan smit

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.