• 0

DGA van meerdere BV's en maar 1 auto

Hoi,

 

Even een vraagje. Ik ben voornemens een auto te kopen van 60k (sedan) op 1 van mijn 2 ondernemingen. Ik ben DGA bij 2 ondernemingen en heb uit beiden een dga salaris. Ik verhuur mijzelf doordeweeks en soms neem ik dagen "vrij" om mij met mijn andere ondermingen (retail) te bemoeien. In beide BV's heb ik personeel.

 

Voor mijn gezin heb ik een aparte prive auto die ik nu gebruik maar liever alleen in het weekend wil gaan gebruiken (MPV). Ik ben van plan de nieuwe auto uitsluitend voor het werk voor de BV's te gebruiken.

 

Is dit mogelijk of kan ik beter gewoon bijtelling betalen of 2 autos kopen op elke BV apart? Ik hoop dat jullie mij enig advies kunnen geven.

 

gr,

 

Ronald

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit is een lastige: recent is iemand die van zijn werkgever een auto had, daarmee niet privé reed, maar wel voor zijn eenmanszaak in het ongelijk gesteld en moet nu bijtelling betalen.

 

Onder het motto 'better safe than sorry' zou je dan niet alleen een km-administratie bij moeten houden, maar ook een reëel deel van de autokosten moeten doorbelasten naar de andere BV.

 

maar let op: ik ben geen fiscalist.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad maar het makkelijkst zou zijn je als je de auto evenveel voor beide ondernemingen gaat gebruiken gewoon 50% dan. Tegenwoordig heb je natuurlijk ook al heel goedkoop zo'n apparaat waarbij je klikt voordat je gaat rijden of het privé of zakelijk is en in jou geval dan voor bv1 of bv2. Erg handig en je hebt alles dan gelijk goed duidelijk op orde voor de fiscus.

De voordeligste en betrouwbaarste koerier van Nederland!

Link naar reactie
  • 0

Dit is een lastige: recent is iemand die van zijn werkgever een auto had, daarmee niet privé reed, maar wel voor zijn eenmanszaak in het ongelijk gesteld en moet nu bijtelling betalen.

 

De werknemer kan wel gewoon de zakelijke kilometers die hij met de auto van de zaak voor zijn eenmanszaak maakt tegen € 0,19 per km in aftrek brengen. Als hij maar genoeg kilometers voor zijn eenmanszaak maakt heeft hij feitelijk geen bijtelling.

 

De beste manier voor TS om onder de bijtelling uit te komen is gewoon met de zakelijke auto minder dan 500 km privé rijden en dit aantonen met een km-administratie. 2 auto's op de zaak zetten, zou ik niet doen, want dan loop je het risico van 2x bijtelling.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Even een vraagje. Ik ben voornemens een auto te kopen van 60k (sedan) op 1 van mijn 2 ondernemingen. Ik ben DGA bij 2 ondernemingen en heb uit beiden een dga salaris. Ik verhuur mijzelf doordeweeks en soms neem ik dagen "vrij" om mij met mijn andere ondermingen (retail) te bemoeien. In beide BV's heb ik personeel.

 

Voor mijn gezin heb ik een aparte prive auto die ik nu gebruik maar liever alleen in het weekend wil gaan gebruiken (MPV). Ik ben van plan de nieuwe auto uitsluitend voor het werk voor de BV's te gebruiken.

 

Is dit mogelijk of kan ik beter gewoon bijtelling betalen of 2 autos kopen op elke BV apart? Ik hoop dat jullie mij enig advies kunnen geven.

 

gr,

 

Ronald

 

 

De oorzaak daarvan was dat de auto op naam van de werkgever/BV stond en daar ter beschikking was gesteld en vervlgens mede voor de eenmanszaak werk gebruikt. Die kilometers hadden niets met het werk van de werkgever/BV te maken en worden als prive aangemerkt. Gelukkig is die zaak dus niet vergelijkbaar.

In de hier genoemde situatie wordt de auto door beide werkgevers naar ratio ter beschikbaar gesteld en is er sprake van 1x bijtelling (tenzij kilometeradministratie e.d.). Wel is het zaak om e.e.a. goed vast te leggen de "aanvullende arbeiso/auto overeenkomst. Tenslotte kan je vooraf een beslissing aan de inspecteur te vragen, zodat je later geen problemen bij een looncontrole krijgt.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronald,

 

Sta je bij alle BV's op de loonlijst, of wordt er naar je (eventuele) holding een management-fee uitgekeerd en ontvang je uit de holding je salaris? Wanneer je met de holding-structuur werkt kun je er voor kiezen om de auto via de holding aan te schaffen en de management-fees van de BV's te verhogen, zodat de kosten van de auto door de werkmaatschappijen (BV's) gedragen worden.

Voor wat betreft de bijtelling / ritadministratie; indien je minder dan 500 privé-kilometers rijdt, kun je de ritadministratie afkopen bij de belastingdienst (ik dacht ongeveer €300 per jaar).

Heb je deze vraag al voorgelegd aan je accountant? (die zal hier toch zeker een antwoord op moeten kunnen geven!)

 

Succes ermee!

 

Toine

Link naar reactie
  • 0

 

De oorzaak daarvan was dat de auto op naam van de werkgever/BV stond en daar ter beschikking was gesteld en vervlgens mede voor de eenmanszaak werk gebruikt. Die kilometers hadden niets met het werk van de werkgever/BV te maken en worden als prive aangemerkt. Gelukkig is die zaak dus niet vergelijkbaar.

 

Hoi Frelo

 

Vergelijkbare uitspraken kennen we ook als het gaat om 2 werkgevers. Ook al reed belastingplichtige minder dan 500 km privé, de auto werd ook gebruikt voor de andere werkgever en dus bijtelling omdat die andere werkgever niet de ter beschikking steller was van de auto.

 

IMHO zou Ronald de auto maar voor 1 BV zakelijk kunnen inzetten en voor de andere BV de privé auto pakken en 19 cent per km declareren.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft de bijtelling / ritadministratie; indien je minder dan 500 privé-kilometers rijdt, kun je de ritadministratie afkopen bij de belastingdienst (ik dacht ongeveer €300 per jaar).

Heb je deze vraag al voorgelegd aan je accountant? (die zal hier toch zeker een antwoord op moeten kunnen geven!)

 

Hoi Toine,

 

Welkom op HL.

 

Let wel even op wat je voorstelt. De 'afkoop' van de KM administratie kennen we alleen voor bestelbussen die door wisselend personeel gebruikt worden. Dat is hier dus helemaal niet van toepassing.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.