Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet antwoord vinden op mijn vragen. Mocht het toch ergens te vinden zijn dan mijn excuses voor het onnodig starten van een nieuwe topic.
Ik heb particuliere klanten die via eenmalige machtiging mogen betalen. Helaas zitten er ook wanbetalers (te weinig saldo, rekeningnummer geblokkeerd tegen incasso of eist het terug) bij en er zijn 2 onderwerpen waarover ik graag tips uit zou willen wisselen:
1) hoe om te gaan met de klant voordat je het overdraagt aan een incassobureau.
2) welke incassobureau wordt aangeraden om in te schakelen.
Ik doe het op de volgende manier voordat ik het overdraag aan incassobureau:
1) e-mail sturen met verzoek tot betaling
2) indien niet betaald, probeer ik te bellen. Als dat niet lukt of als het week later nog niet is betaald stuur ik 'n e-mail en 'n brief, en waarschuw dat er 10,- herinneringskosten bij op worden geteld als het niet binnen 10 dagen is betaald.
3) weer proberen te bellen. Stuur weer brief en e-mail als het nodig is, met 10,- herinneringskosten per bestelling erbij.
4) Als het dan nog niet is betaald draag ik het over aan een incassobureau.
Als ik hun telefonisch te pakken krijg, ben ik eerste keer netjes. Ik vind het lastig hoe te praten als je voor de 4de keer belt en ze weer met 'n smoesje komen. Tot dusver blijf ik maar gewoon netjes en zeg ik wel dat het afgehandeld moet worden omdat het anders overgedragen moet worden aan gerechtsdeurwaarder en dat erg duur is voor hun, maar aan de andere kant twijfel ik of je niet beter wat harder over kan komen.
Het helpt ook als je telefoonnummers kan achterhalen, bv via http://www.zoekenbel.nl/postcode.asp?zoek=postcode , alsof ze dan toch net wat meer schrikken als je hun belt via 'n nummer die ze niet hebben gegeven. Ik hoorde ook 'n keer van iemand dat die oplichters weleens via Marktplaats kan bereiken. Iemand anders nog tips?
Wat incassobureau betreft heb ik alleen ervaring met DirectIncasso, no cure no pay. Het ging in het begin op zich goed, ongeveer helft van de bestellingen werden alsnog betaald. Maar het laatste half jaar zijn ze erg slordig geworden. Geen antwoord op mails en steeds minder geslaagde betalingen. Er was maar 1 betaling gelukt, maar dat geld moet ik nog steeds van hun krijgen. Ik denk dat ze genoeg opdrachten binnen halen en daar te weinig tijd voor hebben...Zijn er incasso bureau's waar jullie goede ervaring mee hebben? Eventueel ook incasso bureau's waar je wel voor moet betalen? Ik heb nu namelijk ook 'n klant waarbij het om 450 euro gaat, wil daar wel meer moeite voor doen...
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
anna82
anna82
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet antwoord vinden op mijn vragen. Mocht het toch ergens te vinden zijn dan mijn excuses voor het onnodig starten van een nieuwe topic.
Ik heb particuliere klanten die via eenmalige machtiging mogen betalen. Helaas zitten er ook wanbetalers (te weinig saldo, rekeningnummer geblokkeerd tegen incasso of eist het terug) bij en er zijn 2 onderwerpen waarover ik graag tips uit zou willen wisselen:
1) hoe om te gaan met de klant voordat je het overdraagt aan een incassobureau.
2) welke incassobureau wordt aangeraden om in te schakelen.
Ik doe het op de volgende manier voordat ik het overdraag aan incassobureau:
1) e-mail sturen met verzoek tot betaling
2) indien niet betaald, probeer ik te bellen. Als dat niet lukt of als het week later nog niet is betaald stuur ik 'n e-mail en 'n brief, en waarschuw dat er 10,- herinneringskosten bij op worden geteld als het niet binnen 10 dagen is betaald.
3) weer proberen te bellen. Stuur weer brief en e-mail als het nodig is, met 10,- herinneringskosten per bestelling erbij.
4) Als het dan nog niet is betaald draag ik het over aan een incassobureau.
Als ik hun telefonisch te pakken krijg, ben ik eerste keer netjes. Ik vind het lastig hoe te praten als je voor de 4de keer belt en ze weer met 'n smoesje komen. Tot dusver blijf ik maar gewoon netjes en zeg ik wel dat het afgehandeld moet worden omdat het anders overgedragen moet worden aan gerechtsdeurwaarder en dat erg duur is voor hun, maar aan de andere kant twijfel ik of je niet beter wat harder over kan komen.
Het helpt ook als je telefoonnummers kan achterhalen, bv via http://www.zoekenbel.nl/postcode.asp?zoek=postcode , alsof ze dan toch net wat meer schrikken als je hun belt via 'n nummer die ze niet hebben gegeven. Ik hoorde ook 'n keer van iemand dat die oplichters weleens via Marktplaats kan bereiken. Iemand anders nog tips?
Wat incassobureau betreft heb ik alleen ervaring met DirectIncasso, no cure no pay. Het ging in het begin op zich goed, ongeveer helft van de bestellingen werden alsnog betaald. Maar het laatste half jaar zijn ze erg slordig geworden. Geen antwoord op mails en steeds minder geslaagde betalingen. Er was maar 1 betaling gelukt, maar dat geld moet ik nog steeds van hun krijgen. Ik denk dat ze genoeg opdrachten binnen halen en daar te weinig tijd voor hebben...Zijn er incasso bureau's waar jullie goede ervaring mee hebben? Eventueel ook incasso bureau's waar je wel voor moet betalen? Ik heb nu namelijk ook 'n klant waarbij het om 450 euro gaat, wil daar wel meer moeite voor doen...
Alvast hartelijk dank voor tips.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24143-hoe-te-handelen-met-niet-betalende-particuliere-klanten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag