• 0

Failliet en overnieuw beginnen

Op 19 november 2008 is ons bedrijf wat ik samen met mijn compagnon had failliet gegaan. We hadden een V.O.F. en de curator verweet mij zaken, (kan indien gewenst uitleg geven) waardoor mijn faillissement "wegens gebrek aan baten" wordt opgeheven en omdat mijn compagnon een goed woordje voor zichzelf heeft gedaan is deze netjes in de "schuldsanering" terecht gekomen. Na veel navraag blijkt een curator, ondanks dat het bedrijf letterlijk 50/50 was, te mogen meten met 2 maten.

 

Ik wil zo snel als mogelijk weer zelfstandig starten, maar zou hier graag advies over willen hebben.

 

[*]Als het faillissement binnenkort (jan/feb 2010) wordt opgeheven, dan ben ik weer "vogelvrij" voor de schuldeisers. Mijn ex compagnon zit sinds 8 september 2009 in de schuldsanering, welke opties heb ik?

[*]Kan ik me inschrijven bij de KvK

[*]Voor welke rechtsvorm moet ik kiezen?

[*]Kunnen eventuele schuldeisers weer beslag leggen op mijn nieuwe bedrijf?

[*]Is het overnemen van een lege BV een optie, en waar moet ik op letten?

[*]Ik heb een uniek internet concept bedacht, en loop geen financiele risico's, dus er komt uitsluitend geld binnen. Naast de website, KvK kosten, en de hosting, zijn er alleen inkomsten, dus relatief risicoloos.

 

Wie heeft tips, want ik wil eigenlijk z.s.m. starten.

 

Groeten uit Hengelo...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op 19 november 2008 is ons bedrijf wat ik samen met mijn compagnon had failliet gegaan. We hadden een V.O.F. en de curator verweet mij zaken, (kan indien gewenst uitleg geven) waardoor mijn faillissement "wegens gebrek aan baten" wordt opgeheven en omdat mijn compagnon een goed woordje voor zichzelf heeft gedaan is deze netjes in de "schuldsanering" terecht gekomen. Na veel navraag blijkt een curator, ondanks dat het bedrijf letterlijk 50/50 was, te mogen meten met 2 maten.

 

Ik wil zo snel als mogelijk weer zelfstandig starten, maar zou hier graag advies over willen hebben.

 

[*]Als het faillissement binnenkort (jan/feb 2010) wordt opgeheven, dan ben ik weer "vogelvrij" voor de schuldeisers. Mijn ex compagnon zit sinds 8 september 2009 in de schuldsanering, welke opties heb ik?

Regeling treffen met alle schuldeisers, eventueel nog *in* het faillissement, omdat je in het faillissement een dwangakkoord kunt realiseren.

[*]Kan ik me inschrijven bij de KvK

Ja.

[*]Voor welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Dat ligt eraan wat je wilt bereiken, maar ik kan me voorstellen dat je een nieuw bedrijf zo inricht dat jij niet meer dan werknemer bent.

[*]Kunnen eventuele schuldeisers weer beslag leggen op mijn nieuwe bedrijf?

De schuldeisers kunnen verhaal zoeken op *jouw* gehele vermogen.

[*]Is het overnemen van een lege BV een optie, en waar moet ik op letten?

Dat is een hoofdstuk apart, maar ook die lege BV is bezit en daarop kan dus beslag worden gelegd.

[*]Ik heb een uniek internet concept bedacht, en loop geen financiele risico's, dus er komt uitsluitend geld binnen. Naast de website, KvK kosten, en de hosting, zijn er alleen inkomsten, dus relatief risicoloos.

Zoek een partner, laat die het concept op zijn naam zetten en jou in loondienst nemen. Doe je het goed, dan blijft er misschien nog wel wat over, wat je dan kunt gebruiken om het hiervoor genoemde akkoord te financieren.

 

Wat zegt je eigen advocaat? (zolang je nog failliet bent kom je in ieder geval in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand)

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Regeling treffen met alle schuldeisers, eventueel nog *in* het faillissement, omdat je in het faillissement een dwangakkoord kunt realiseren.

 

We zijn voor 2,2 ton failliet gegaan... welk voorstel kan ik doen?

 

De één zegt dit, een ander zegt niet doen, want de kans is groot dat de schuldeisers nooit meer komen, omdat er binnen de detailhandel vaak dit soort vorderingen worden afgeboekt, en als ik contact zoek maak ik slapende honden wakker.

Wat bedoel je met ëen dwangsom realiseren?"

 

Ik heb geen advocaat.... waar zou ik die voor nodig hebben?

 

groeten uit Hengelo

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen advocaat.... waar zou ik die voor nodig hebben?

ik ben ook geen advocaat, maar je stelt behoorlijk wat inhoudelijke vragen die professioneel antwoord vereisen,

dan lijkt me deze vraag wel beantwoord.

 

Als je verder wil opstarten lijkt het mij wel handig dat je duidelijkheid hebt over toekomstige claims op je nieuwe business.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet gezien had, pas vanochtend las ik de regelonderaan de reactie.

 

Maar ondanks de antwoorden was het mij niet duidelijk en stelde ik tegenvragen, en hoop daar natuurlijk nog een antwoord op te krijgen.

 

In het kort is het: "ik ben failliet, maar wil weer verder" wat zijn de mogelijkheden?

 

Graag zonder ironie, want het is voor mij belangrijk.

 

Dank voor jullie reacties.

 

M.v.g., Hengelo

Link naar reactie
  • 0
Zoek een partner, laat die het concept op zijn naam zetten en jou in loondienst nemen. Doe je het goed, dan blijft er misschien nog wel wat over, wat je dan kunt gebruiken om het hiervoor genoemde akkoord te financieren.

 

En dan komen via de schuldeiser via loonbeslag alsnog hun geld halen.... dan heeft TS een netto inkomen waar je bijna niet van rond kan komen omdat alles boven de grens in het beslag gaat vallen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

We zijn voor 2,2 ton failliet gegaan... welk voorstel kan ik doen?

 

Ik ga er even van uit dat jij dus 1,1 ton schuld hebt.

 

Voor de schuldeisers is de vraag: hoeveel tijd, geld en energie steek ik er in om mijn deel van die 1,1 ton terug te krijgen?

 

Voor jou geldt: hoeveel kan en wil ik op redelijke termijn terugbetalen en daarmee schuldvrij zijn?

 

Op basis daarvan kun jij een voorstel doen. Ik zal geen getallen roepen, dat is maatwerk.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

We zijn voor 2,2 ton failliet gegaan... welk voorstel kan ik doen?

 

Ik ga er even van uit dat jij dus 1,1 ton schuld hebt.

Als vennoot ben je hoofdelijk aansprakelijk en aangezien de ander in een WSNP traject zit, zal daar voor de schuldeisers weinig overblijven. TS is dus vooralsnog voor 2,2 ton aansprakelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.