• 0

Een eigen tijdschrift realiseren.

Hallo allemaal!

 

Sinds enkele dagen ben ik druk bezig met mijn ondernemingsplan. Ik vind het super leuk en interessant om te doen, dus doe ik mijn best overal informatie te (gaan) winnen.

 

Ik heb alvast een aantal vraagjes die jullie wellicht kunnen en willen beantwoorden.

 

Het tijdschrift wat ik in gedachten heb, is een kunst, cultuur & opinie tijdschrift, dat zich - door haar identiteit - duidelijk zal onderscheiden van de andere kunst georiënteerde magazines.

 

 

Voor nu heb ik het volgende in gedachten:

 

Type product: Tijdschrift

Formaat in mm: 234 x 298 (een mooi groot formaat en dus interessant voor de adverteerder)

Afwerking: Garenloos gebrocheerd

Gemiddelde omvang: 150 - 175 pagina's

Oplage: 25.000

 

 

Van de 150 tot 175 pagina's hoop ik 20 tot 30 pagina's aan advertenties te kunnen vullen. Laten we realistisch zijn en het even op 20 pagina's houden ;) Weten jullie toevallig waar ik de meest enthousiaste adverteerders kan vinden? Of weten jullie misschien waar de sponsors zitten om nieuwe kunstprojecten te sponsoren?

 

 

Daarnaast vroeg ik me af wat jullie verstandiger vinden: werken met vaste redactieleden (die dus in dienst zullen treden) of met freelancers?

 

 

Ik kijk uit naar jullie reacties!

 

Alvast bedankt :D

 

Groetjes,

 

Leo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit zijn allebei typisch vragen die niet wíj, maar jíj moet beantwoorden. Verdiep je in de markt, in wat er al is, laat je inspireren door anderen binnen of juist volledig buiten het veld waar je je op wilt richten, wees creatief, praat met mensen die er verstand van hebben.

 

Daardoor wordt niet alleen je plan beter, maar ook jij als ondernemer, èn zul je merken dat je al heel veel potentiële problemen voorkomt die je anders was tegengekomen wanneer je met je plan daadwerkelijk aan de slag gaat. Dát is de reden voor het schrijven van een businessplan, dat je je plannen flink wat aan kunt scherpen en verbeteren met alle informatie die je opdoet in je onderzoek naar precies díe kennis die jouw businessplan sterk gaat maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de echte struikelblokken pas tegenkomt wanneer je jouw plan in de praktij gaat brengen, maar dat even terzijde.

 

Ik zou beginnen met freelancers en kijken of je op die manier een (paar) jaar kunt bestaan. Voel je succes, ga pas dán nadenken over het aannemen van personeel. Vergis je niet, het aannemen van personeel brengt veel met zich mee. Met name bij een startende onderneming is het werken met freelancers een mooie mogelijkheid om te kunnen starten.

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt wel enthousiaste adverteerders nodig, want met een afwijkend formaat moeten ze allemaal hun standaard advertenties laten aanpassen. Je zou je eens in de geschiedenis van Items of het Maandblad O kunnen verdiepen.

 

Heb je al enige ervaring met tijdschriften?

En een paar ton op de bank?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de echte struikelblokken pas tegenkomt wanneer je jouw plan in de praktij gaat brengen, maar dat even terzijde.

 

Uiteraard, maar je kunt er (wellicht) enkele al vermijden voor je begint. Zo bedoelde ik 't :)

 

Ik zou beginnen met freelancers en kijken of je op die manier een (paar) jaar kunt bestaan. Voel je succes, ga pas dán nadenken over het aannemen van personeel. Vergis je niet, het aannemen van personeel brengt veel met zich mee. Met name bij een startende onderneming is het werken met freelancers een mooie mogelijkheid om te kunnen starten.

 

Duidelijk antwoord, thanks ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt wel enthousiaste adverteerders nodig, want met een afwijkend formaat moeten ze allemaal hun standaard advertenties laten aanpassen. Je zou je eens in de geschiedenis van Items of het Maandblad O kunnen verdiepen.

 

Heb je al enige ervaring met tijdschriften?

En een paar ton op de bank?

 

De geschiedenis van Items, op welk gebied heb je het dan over?

 

Ik heb 5 jaar ervaring als freelance journalist voor diverse landelijke tijdschriften.

 

Jij denkt dat iedere ondernemer een paar ton op de bank heeft? Ik ken ook andere verhalen ;)

Link naar reactie
  • 0

Papieren media is onderhand toch op sterven na dood? Kan je je niet beter richten op online media? Zitten denk ik meer kansen in dan in de papieren media.

 

Heb ik uiteraard over nagedacht en spreekt mij sowieso een stuk minder aan. En dan werkt het ook gelijk heel anders met adverteerders... Wat het ook een stuk minder aantrekkelijk maak, want waar ga ik dan de medewerkers mee betalen? Je verdiend geen duiiizenden euro's aan adverteerders als online gaat werken.

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Ik heb helaas geen antwoorden op je vragen, maar ik heb zelf wel een vraag.

 

Als ik je omschrijving zo lees, komt het beetje overeen met de extra pagina's van NRC/Volkskrant etc mbt kunst, cultuur en opinie.

 

Waarom zou een adverteerder bij jou komen met je relatieve lage oplage vergeleken met de grote dagbladen (met hun zaterdagedities)?

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

 

De geschiedenis van Items, op welk gebied heb je het dan over?

 

Ik heb 5 jaar ervaring als freelance journalist voor diverse landelijke tijdschriften.

 

Jij denkt dat iedere ondernemer een paar ton op de bank heeft? Ik ken ook andere verhalen ;)

 

Yep. Je kan misschien een enthousiaste sponsor vinden, een instelling die hetzelfde gat in de markt ziet en een drukker die wil voorfinancieren. Maar 25.000 exemplaren drukken, distribueren, vermarketen en tegelijk auteurs/fotografen en een backoffice financieren is geen goedkope grap. Zeker als het een jaar of twee duurt voordat je inkomsten je kosten passeren - als je het goed doet...

 

Enfin. Items is een blad over design dat aanvankelijk in een afwijkend format werd gedrukt. Probleem is dat adverteerders elke advertentie op maat moeten laten maken. Maandblad O was een opinieblad over kunst, cultuur en maatschappij. Met een rijke suikeroom. Toch mislukt. De bedenkers van O hebben later Wired gestart...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Leo,

 

welkom op Higherlevel. Is er behoefte aan zo'n blad? Wat wordt de kostprijs voor de lezer? Ik lees een wens voor heel veel pagina's en verhoudingsgewijs een inzet op heel weinig advertenties. Je bent een paar dagen bezig en daarmee lijken me de opmerkingen van Jeroen juist wel op z'n plaats. Heb je met 5 jaar ervaring ook inzicht in de hoeveelheid opmaak- en redactiewerk van een dergelijk blad?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Ik heb helaas geen antwoorden op je vragen, maar ik heb zelf wel een vraag.

 

Als ik je omschrijving zo lees, komt het beetje overeen met de extra pagina's van NRC/Volkskrant etc mbt kunst, cultuur en opinie.

 

Waarom zou een adverteerder bij jou komen met je relatieve lage oplage vergeleken met de grote dagbladen (met hun zaterdagedities)?

 

Ik wil gelijk even duidelijk maken dat ik een heel andere doelgroep voor ogen heb dan dat het NRC heeft. De oplage is in jouw ogen wellicht laag, maar als je de doelgroep weet is de oplage juist weer zeer oké.

 

 

 

 

 

Yep. Je kan misschien een enthousiaste sponsor vinden, een instelling die hetzelfde gat in de markt ziet en een drukker die wil voorfinancieren. Maar 25.000 exemplaren drukken, distribueren, vermarketen en tegelijk auteurs/fotografen en een backoffice financieren is geen goedkope grap. Zeker als het een jaar of twee duurt voordat je inkomsten je kosten passeren - als je het goed doet...

 

Enfin. Items is een blad over design dat aanvankelijk in een afwijkend format werd gedrukt. Probleem is dat adverteerders elke advertentie op maat moeten laten maken. Maandblad O was een opinieblad over kunst, cultuur en maatschappij. Met een rijke suikeroom. Toch mislukt. De bedenkers van O hebben later Wired gestart...

 

Ik ken Items :) en zie absoluut geen vergelijkingen tussen Items en mijn eventueel toekomstige magazine.

 

Het formaat kan altijd aangepast worden als daar het probleem zit. Als het maar niet te klein wordt.

 

Ik geloof dat er wel mensen zijn die een kunstproject zoals deze graag zouden willen sponsoren.

 

 

 

 

 

Beste Leo,

 

welkom op Higherlevel. Is er behoefte aan zo'n blad? Wat wordt de kostprijs voor de lezer? Ik lees een wens voor heel veel pagina's en verhoudingsgewijs een inzet op heel weinig advertenties. Je bent een paar dagen bezig en daarmee lijken me de opmerkingen van Jeroen juist wel op z'n plaats. Heb je met 5 jaar ervaring ook inzicht in de hoeveelheid opmaak- en redactiewerk van een dergelijk blad?

 

Groet,

 

Highio

 

Dankjewel :) Ja, ik denk dat er behoefte is aan zo'n magazine. Het is niet extreem commercieel, maar dat maakt het juist interessanter. De doelgroep die ik voor ogen heb en het hoofdonderwerp van het magazine worden namelijk te vaak vergeten. De reactie van Jeroen, daar heb ik weinig aan. Ik snap heus wel waarom ik een business plan maak, anders was ik er niet aan begonnen lijkt mij zo :) Ik vraag jullie alleen informatie over adverteerders en sponsors, aangezien dit een gedeelte is waarbij ik niet weet waar te beginnen etc. Ik weet hoeveel werk het is om een magazine te realiseren en zie het als een uitdaging. Ik ben een realistisch persoon, denk er niet al te luchtig over, en maak mijn ondernemingsplan dus om te kijken of mijn idee überhaupt haalbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Leo,

 

eerste stap is denk ik dit ogenschijnlijk op zichzelf staande concept met een multidisciplinair team met de benodigde netwerken en kennisgebieden en niet met één persoon vorm te geven. Hoe zijn kunst & cultuur binnen Nederland georganiseerd? Zowel profit als non-profit.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

...

Ik vraag jullie alleen informatie over adverteerders en sponsors, aangezien dit een gedeelte is waarbij ik niet weet waar te beginnen etc.

...

 

Misschien open deur, maar musea (vooral als ze speciale tentoonstellingen hebben), kunstgalerieen, kunstacademies, kunstenaars lijken me een aardige bron van adverteerders en/of sponsors.

 

Daarnaast sponsors zoeken onder de culturele snobs van Nederland. Grachtencircuit Amsterdam, zeg maar ;). De Rotary en vergelijkbare organisaties. Ministerie van OCW (of heet dat weer anders?). Anjerfonds en andere culturele fondsen.

 

En spit eens wat bestaande bladen door wie daar adverteren? Dure automerken, parfums, lifestyle producten etc?

 

Eigenlijk is dit toch redelijk essentiele basisinfo die je al moet weten, lijkt mij ;). Ik heb niet eens verstand van de kunstwereld.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 2

Het is zeker een goed idee om een blad te maken. De oplage is nog te overzien dus dat valt mee.

 

Ik produceerde ook 2 bladen voor een gerichte groep (ondernemers. beslissings makers) en ga hier in 2010 ook weer mee verder.

 

Er zijn wel een aantal zaken die je goed moet inzien;

 

- issn nummer aanvragen zodat je het openbaar mag verkopen.

- voor 25.000 stuks, reken maar op een eurootje per stuk om te maken

- verzendkosten al over nagedacht ?

- heb je al een database ?

- Hoe zit het met de advertentie verkopen? heb je hiervoor een team met ervaring?

- Ga er vanuit dat er heel veel tijd in gaat zitten

- Ga er vanuit dat peroneelskosten aanzienlijk kunnen zijn per editie.

- Ga niet uit van anderen maar wees eerlijk en schat je eigen netwerk en capaciteiten goed in. Iedereen gaat doen wat jij wilt, of ze nu voor je werken of ingehuurt zijn, alles draait om jouw drive hier een succes van te maken.

 

Ik merk een beetje aan je verhaal dat het meer een gedachte is dan een uitgewerkt plan. Dit is niet echt goed want dit is echt iets waar je 100% voor moet gaan, en alle ins en outs zouden allang al uitgewerkt op papier moeten staan als je het echt serieus wilt doen. En dat is ook de enige manier, want het is een continue gevecht voor adverteerders.

 

Het maken van een magazine is op zich iets dat te overzien is, het vinden van kopers en adverteerders is heel andere koek!

Editie 1 kom je wel doorheen, maar dan 2 3 4 5 etc ... dan kunnen de reserves op zijn en dan MOET je van advertentie rond komen. Maak dus een realistisch plan voor minstens een jaar waarbij je de eerste 6 maanden zelf 100% kunt financieren.

Dat is realistisch en heb je een goede kans van slagen.

 

Hierbij komt ook nog eens kijken dat adverteerders vaak enkel achteraf bereid zijn te betalen.

 

Nogmaals, het is een heel leuk idee, maar zeker niet makkelijk of goedkoop.

Voor mijn magazines hebben wij 8 mensen in dienst..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.