• 0

Zakelijk conflict met vrienden, hoe oplossen?

Beste HL'ers

 

Helaas komen bij het runnen van een bedrijf ook minder leuke zaken de hoek om kijken. Daarom ook deze post waarin ik jullie om advies vraag. En waar veel andere ondernemens hopelijk van zullen leren en deze fout niet meer maken.

 

(deze post staat op een dupe account ivm met de vriendschap tussen HL en Google)

 

De situatie:

 

Zelf run ik een aantal jaar een bedrijf in de webdesign sector. Via via kreeg ik een opdracht voor een startend bedrijf van vrienden. Omdat ze startende waren en ik ze redelijk goed kende wilde ik ze wel helpen aan een goedkope website.

 

Met de personen (het bedrijf) heb Ik de opdracht besproken. Alles koek en ei. Het ging om een kleine website voor een erg laag bedrag. Omdat het een laag bedrag was en ik ze kende heb ik ze geen offerte + av laten tekenen. Het was echt als hulp, ik gunde ze het gewoon.

 

Alles ging goed en iedereen was enthousiast met de ontwerpen. Na akkoord ben ik van het ontwerp een website gaan maken. Deze heb ik online opgeleverd. Daarna heb ik ze vraag gesteld of ze alle kleine details die ze graag nog anders wilde mij konden mailen.

 

Tot mijn verbazing ontvang ik "afzijk"-mail dat het ontwerp toch niet goed is, het niet snel genoeg gaat (ruim binnen de deadlines). En dat het over moet zijn met "het gepruts".

 

Zo iets komt hard aan, zeker via kenissen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Ik voel me "gen***d". Zeker omdat ik ze hielp met opstarten dmv een dike korting + uitstel van betaling etc.

 

Gelukkig neem ik altijd voorzorgsmaatregelen. Zo staat de domeinnaam via waar alle communicatie van het bedrijf verkoopt op mijn naam (geregd voor inschrijfdatum v.h. bedrijf). Deze komt altijd pas op naam na volledige betaling.

 

Zelf ben ik er klaar mee en wil ik dit zsm afronden met voor mij een goed einde (liefst voor iedereen). Een goed einde is voor mij dat ik betaald krijg voor al mijn uren. In dit soort situaties wacht ik altijd een dag om een overwogen actie te ondernemen.

 

Wat ik wil doen:

 

Het bedrijf een e-mail sturen met het bericht dat "gepruts" niet samengaat met een vriendenprijs. En dat ze voor de website nu het zakelijke bedrag mogen betalen (x2). Plus voor de aanpassingen de uren. De orginele afspraak staat niet op papier of email!

 

Hiervoor zal ik ze ook een offerte sturen met hele duidelijke afspraken. Een aanbetaling van 50% of misschien zelfs wel 75% of 100% voordat ik verder ga En mijn algemene voorwaarde.

 

Mochten ze dat niet willen dan verwacht ik het bedrag voor de website zoals die nu is binnen 7 dagen op mijn rekening (zakelijk tarief) anders gaat de hosting (en dus de communicatie) op slot tot dat er betaald is. En kunnen ze zelf opzoek naar een ander bedrijf.

 

Maar zoals altijd in dit soort situaties is het verstandig te wachten en een geode afweging te maken. Daarom vraag ik jullie hulp. Hoe zouden jullie dit oplossen?

 

Wijze les tot nu toe:

-Geen vriendenprijs meer, hoogsten een korting van 10-20%

-Altijd een goede offerte + AV ondertekenen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lekkere vrienden inderdaad...

 

Toch kun je je afvragen waar zo'n 'stank voor dank' reactie nou vandaan komt? Ik zie het als een teken van uit elkaar lopende verwachtingen, en dat mogen beide partijen zich aanrekenen. Misschien de starters zelfs iets minder, want het zijn starters (en vermoedelijk geen experts op dit gebied).

 

Voor je in email reageert eerst eens even bellen, je teleurstelling kenbaar maken over hun reactie en dan vragen waarom het eerder goedgekeurde ontwerp nu niet goed is.

 

Dat je hun gematst hebt met de prijs is mooi, maar weten ze dat ook?

 

Pas als je duidelijk hebt wat hun probleem nou is, verdere acties ondernemen. En zorgen dat de verwachtingen glashelder zijn. Zelfs tussen professionals (aan klant- en leverancierskant) gaat dit (te) vaak mis.

 

Maar sowieso alle afspraken zeer helder vastleggen. En in de toekomst: altijd offertes en AV, ja.

 

Succes en laat weten hoe het afloopt?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik proef hier iets raars. Vind het, net als Fred, een vreemde reactie die vanuit het niets lijkt te komen. Wij weten niet welke gesprekken er onderling gevoerd zijn (evt. mondelinge overeenkomsten), en kunnen dus moeilijk zeggen of dit een 'reactie op' is, of gewoon een impulsieve reactie. Zoals jij het beschrijft, neigt het naar het laatste. En bij dat idee bekruipt mij een ander gevoel. Een soort van wij-vinden-het-niet-goed-kan-je-wat-aan-de-prijs-doen-gevoel. Naar mijn idee (maar ook daar kan ik niet degelijk over oordelen), vinden ze de website helemaal niet verkeerd, maar word er gewoon getracht de prijs nog meer te drukken.

 

Correct me if i'm wrong, maar dat gevoel krijg ik bij je verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt goed eerst telefonisch mijn teleurstelling kenbaar te maken. Eerlijkheid en openheid werkt altijd het beste. Hopelijk valt het dan wel mee.

 

Wat betreft de verwachtingen deze moeten uiteengelopen zijn. Het vermoede bestaat bij mij dat de andere compagnons het er niet mee eens waren. Ze zijn namelijk met meerdere waar er een persoon de IT regelt en waar ik al het contact mee heb. Vermoeddelijk vond de rest het niet mooi en heeft hij te snel goedkeuring gegeven.

 

Ik heb dit namelijk in mijn start fase al een keer eerder meegemaakt. Tegenwoordig vraag ik altijd goedkeuring van het ontwerp voordat ik verder ga en vertel erbij dat er dan geen weg meer terug is voor ontwerp aanpassingen. Dit heb ik ze over de telefoon ook duidelijk gemaakt.

 

Wat betreft de prijs en het matsen weten ze heel duidelijk wat "deze" website normaal kost en dat ze een fikse korting hebben gekregen. Wat overigens ook niet anders kan als je ziet wat ze krijgen voor dit bedrag!

 

Ik zal de afloop uiteraard posten. Dan heeft iedereen er wat aan.

 

Update: Ik denk niet dat ze iets van de prijs af willen. Deze is al zo laag, het zou echt onbeschoft zijn als ze dit willen. Dit verwacht ik zelfs na de e-mail nog niet van ze.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het onderwerp heb je het over vrienden en in je tekst heb je het over kennissen. Voor mij nogal een verschil qua zakelijke houding. Ik doe sowieso geen zaken met vrienden (zakelijke relaties die later vrienden zijn geworden daargelaten) Veel te lastig.

 

Als ik dit lees:

 

Het bedrijf een e-mail sturen met het bericht dat "gepruts" niet samengaat met een vriendenprijs. En dat ze voor de website nu het zakelijke bedrag mogen betalen (x2). Plus voor de aanpassingen de uren. De orginele afspraak staat niet op papier of email! Hiervoor zal ik ze ook een offerte sturen met hele duidelijke afspraken. Een aanbetaling van 50% of misschien zelfs wel 75% of 100% voordat ik verder ga En mijn algemene voorwaarde.

 

schiet je voor mij wat ver door in het zakelijke en emoties op hun reactie.

 

Kijk eerst eens objectief of je wat anders hebt geleverd dan wat je een 100% zakelijke relatie geleverd zou hebben. Dat is je maatstaf. Lastig om zelf te doen dus wellicht een bekende laten kijken. Als het afwijkt: net werk afleveren en niet zeuren. Is het hetzelfde: laat je klant dat weten en zeg tegelijk dat je ruimte om voor 'weinig' meerwerk te doen beperkt is.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga met Willem mee hier. Het feit dat zij je "afzeiken" betekent niet dat jij je plotseling niet meer aan jouw kant van de afspraak hoeft te houden. Integendeel zelfs, het zou je sieren als je dat wel doet.

 

Maak je "vrienden" duidelijk dat je ze hier gematst hebt en waarom jij vindt dat je goed werk hebt geleverd. Vraag om concrete feedback waarmee je de website in hun ogen kunt verbeteren en geef ze eventueel aan dat werk dat buiten de offerte (of in ieder geval hetgeen afgesproken is) valt ook gefactureerd zal worden.

 

Laat het daarnaast een les voor jezelf zijn: hoe fijn de relatie met een klant ook is, zorg er -altijd- voor dat afspraken op de een of andere manier op papier staan! Al is het maar globaal, je moet zorgen dat de grote lijnen afgebakend zijn en het duidelijk is wat jij moet doen om je aan jouw kant van de afspraak te houden.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Hi The dupe,

 

Wat denk je van ff bellen en afspraak plannen zodat een ieder (on) genuanceerd zijn ongenoegen kan en mag uiten waarna gezamelijk naar een oplossing gezocht kan worden?? Was er voorheen ook geen voorstander van maar werkt wel op de lange termijn............

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

 

Puur juridisch gezien: Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Dus als je vooraf een "vriendenprijs" hebt afgesproken, kun je achteraf niet alsnog het volle pond in rekening brengen. Daar trapt geen rechter in.

 

Aangezien er blijkbaar niets op papier staat, moet je het in een e-mail absoluut niet hebben over een vriendenprijs, want dan staat het alsnog op papier. Als je het echt hard wilt spelen, moet je gewoon glashard ontkennen dat er ooit een vriendenprijs is afgesproken, anders maak je geen schijn van kans met je prijsverhoging.

Link naar reactie
  • 1

Vanochtend was het dan zover. Ik moest actie ondernemen. Ik heb eerst rustig de e-mail nog eens doorgelezen en nagedacht over hoe dit zo snel mogelijk positief op te lossen voor beide partijen. De e-mail viel mee nu, heb nu immers wat kunnen afkoelen.

 

Na een belletje en duidelijk het verhaal van beide partijen zijn we er goed uitgekomen. We hebben afgesproken dat ik zsm de puntjes op de i zet. En zij betalen het meerwerk, waar ze zich na mijn uitleg ook in konden vinden.

 

Even rustig afwachten, het probleem van beide partijen aanhoren, en samen naar een oplossing zoeken heeft goed gewerkt.

Bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.