• 0

Vennootschapsbelasting stichting wereldwinkel?

Kreeg net de vraag of een wereldwinkel in stichtingvorm ook vennootschapsbelasting betalen moet, door de feestdagen kan ik de informatie hierover niet zo snel te pakken krijgen, weet daarom iemand hier het antwoord?

Het doel is wel winst maar wordt gebruikt voor projecten in het buitenland.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dank je Fred, ik had deze al gelezen waar ik tegen aan loop is dat men wel winst maakt en dus als onderneming wordt gezien maar deze winst weer gebruikt voor het steunen van goede doelen ( al dan niet met een ANBI).

Normaal gesproken kan ik daar een accountant gratis voor raadplegen die mij dan in normale taal uitlegt hoe en wat, maar deze zit ergens in de zon.

• 0
De stichting en belastingen

Een stichting die een onderneming drijft, moet vennootschapsbelasting betalen. Een onderneming is een min of meer duurzame organisatie van kapitaal en arbeid, die door deelname aan het economisch verkeer probeert winst te maken.

Voor de volledige tekst:

http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rechtsvormen/overzicht_van_alle_rechtsvormen/de_stichting/

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

• 0

Dank je Fred, ik had deze al gelezen waar ik tegen aan loop is dat men wel winst maakt en dus als onderneming wordt gezien maar deze winst weer gebruikt voor het steunen van goede doelen ( al dan niet met een ANBI).

Hoi René

Voor de VPB plicht geldt het volgende:

STG met een ideeële doelstelling is vrijgesteld van vennootschapsbelasting. Mocht de STG echter optreden als ondernemer of in concurrentie treden met andere ondernemingen, dan is er geen vrijstelling als de winst doorlopend onder de 7,5K per jaar blijft (of in het geval van pieken en dalen, onder de 37,5K over 5 jaar).

Dat de winst daarna weer geïnvesteerd wordt in goede doelen, drukt wellicht de winst nog als het schenkingen zijn aan ANBI's, maar maakt de STG niet ineens niet belastingplichtig voor de VPB.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar