• 0

Verkopen van deze producten legaal of illegaal?

Hallo,

 

Ik wil een webshop gaan beginnen en mijn importeur word een bedrijf in china genaamd dealextreme

 

Is het legaal om deze producten te verkopen?

www.dealextreme.com/details.dx/sku.29341

www.focalprice.com/EP001X/Original_2nd_Generation_Apple_iPod_Earphone.html ( er staat orgineel apple earphones bij, maar zo ga ik het niet neerzetten op mijn webshop aangezien dat niet waar is , op verpakking word ook niet apple weergegeven)

www.focalprice.com/IT004N/Hard_Plastic_Cover_Skin_Case_with_Monkey_Image_for_iPod_Touch_2_D

ark_Silver.html

 

 

Altijd gedacht dat het legaal was aangezien er geen apple logo word vertoond of iets dergelijks, maar toen ik dit hieronder las begon ik te twijfelen, want het lijkt allemaal wel heel erg op de echte apple producten.

 

Mijn vraag is dus of het nou legaal of illegaal is om dit te verkopen.

 

 

 

d. waren, waarop of op de verpakking waarvan een handelsnaam van een ander of een merk waarop een ander recht heeft, zij het dan ook met een geringe afwijking, is nagebootst of

 

e. waren of onderdelen daarvan die valselijk hetzelfde uiterlijk vertonen als een tekening of model waarop een ander recht heeft, dan wel daarmede slechts ondergeschikte verschillen vertonen, invoert, doorvoert of uitvoert, verkoopt, te koop aanbiedt, aflevert, uitdeelt of in voorraad heeft, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste één jaar of geldboete van de vijfde categorie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik wil een webshop gaan beginnen en mijn importeur word een bedrijf in china genaamd dealextreme

 

Hmmm.... en wat is voor de consument dan jouw toegevoegde waarde ten opzichte van rechtstreeks zaken doen met Dealextreme? Die webshop hanteert niet alleen absurd lage prijzen, maar rekent ook nagenoeg geen verzendkosten.

 

Kun jij wel concurreren met al die consumenten die importheffingen ontduiken (want afgezien van mijn eigen broer die recentelijk de pech had dat zijn bij DealExtreme bestelde Wii-gitaartje bij de Douane onderschept werd heb ik nog nooit iemand gehoord over aangifte doen) ? Jij moet immers wel importheffing afdragen, bent als importeur verantwoordelijk voor garantie en productenaansprakelijkheid, CE markering et cetera?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Patenten zijn niet aan de orde omdat ook Apple gebruik maakt van standaard technologie. Ook model- en auteursrecht lijkt me niet echt een probleem omdat de vormgeving vrij standaard is. Hier ben ik echter niet zeker 100% van. Het kan namelijk zijn dat Apple claimt dat het wel degelijk uniek is en je juridisch aanpakt.

 

Je mag zeker niet de indruk wekken dat deze onderdelen / producten door of voor Apple geproduceerd zijn. Je mag wel zeggen dat ze geschikt zijn voor gebruik op een Ipod of Iphone.

 

Marketing technisch zie ik niet zo veel problemen. Mensen die morgen een oordopjes nodig hebben willen daar best een paar euro meer voor betalen zelfs als ze de bron kennen. Bovendien heeft niet iedereen de beschikking over PayPal en of een Creditcard.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand in mijn nabije omgeving heeft precies hetzelfde gedaan. Zelfde producten/leverancier etc. Grootste probleem wat zei destijds ondervonden waren vooral de levertijden en de verschrikkelijk slechte kwaliteit van de producten. Het merendeel van dat soort sites werkt met dropshipping, maar in de praktijk betekend dit een levertijd voor je klanten van minimaal 8 weken. Daarnaast was 30 tot 40% van de leveringen defect, wat een grote kostenpost met zich mee bracht om het of af te schrijven of terug te sturen.

 

Als je gaat kijken naar de marges dan waren die an sich niet gek. Die zaten tussen de 40 en 50%. Maar als je vervolgens importheffing en BTW moet afdragen dan hakt dat er behoorlijk in. Ook de defecte leveringen hakte behoorlijk op de marges in.

 

Ze zijn er toen ook snel weer mee gestopt omdat het weinig rendabel was en daarnaast ook helemaal niet goed voelde om mensen dit soort troep te verkopen. Natuurlijk weet de consument wat hij koopt, maar iemand oordopjes verkopen die vervolgens bij 4 dagen normaal gebruik letterlijk uit elkaar vallen voelt niet goed.

 

Buiten het feit om of het legaal is of niet zou ik er nog maar eens goed over nadenken of je je in deze handel wil begeven. Mocht je nog meer informatie willen of in contact willen komen met eerder genoemde personen dan geef je maar even een gil via PM.

Link naar reactie
  • 0

Ik koop ook wel eens bij Dealextreme en de kwaliteit is vaak prima in orde. Je kan ook kijken wat andere gebruikers van het artikel vonden. Omdat je via Pay Pal koopt heb je de mogelijkheid om je geld terug te eisen bij een conflict met de leverancier.

 

BTW hoef je niet te betalen door zendingen met een waarde van minder dan 20 Euro te kopen (heel wat koptelefoons) en als je het bedrijfsmatig gaat doen (daar gaan we hier vanuit) dan kan je de betaalde BTW weer als voorbelasting aftrekken.

 

Je (mogelijke) verdienmodel is simpel. Sneller op de mat voor een nog steeds zeer scherpe prijs. Wel altijd heel goed opletten wat wel en niet mag. Redelijke maatstaf is Markplaats. Die kijken namelijk met een vergrootglas naar alles wat maar riekt naar illegaal. Kwaliteit kan je eerst zelf testen met een proefzending.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er denk ik niet echt om of het legaal te verkopen is. Zoals je zelf al aangeeft is het op het scherp van de snede.

 

De vraag is meer: Kan je een aanklacht aan ? Of val je dan direkt om ?

 

Natuurlijk zijn "bijna" echte namaak haha erg populair, maar zeker dat er mensen meekijken. Een procedure is dan zo gestart en dan is het nog maar de vraag in hoeverre dat je bedrijfsvoering gaat beinvloeden.

 

Je bent de eerste niet die met dit idee loopt en het is dan altijd goed jezelf een spiegel voor te houden: waarom zijn er geen andere ondernemers succesvol hierin ?? Het antwoord is vaak simpel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.