• 0

Klein bedrag incasseren bij bedrijf uit de regio

Normaal gesproken worden al onze orders vooraf betaald voordat deze geleverd worden. Nu kwam een restaurant uit onze regio een keer langs omdat ze onze artikelen nodig hadden en vroeg of dat op rekening kon. Ik stelde voor om de eerste order contant te betalen en de eventuele volgende orders konden dan binnen 30 dagen voldaan worden.

Na overleg van hun KVK nummer en de cash betaling van hun eerste order heb ik ze daarna nog een levering gedaan op rekening. Netjes een factuur bijgeleverd met betalingstermijn van 30 dagen. Dit heeft half oktober dit jaar plaatsgevonden.

 

We hebben ze herhaaldelijk gebeld maar telkens komen ze met slappe smoesjes. Eerst was het de factuur van ons die kwijt was -waarop wij een nieuwe gezonden hebben-, toen was het weer een probleem met de administratie, was het hele bedrijf op vakantie, enfin, het bekende werk volgens mij.

 

Het gaat echter om een relatief klein bedrag van 'slechts' 150 euro, een incassoburo kost al bijna meer dan het bedrag dat ze zouden moeten incasseren. Graag zou ik dit dan ook zelf oplossen. Het gaat mij ook meer om het principe dat ik in goed vertrouwen een uitzondering maak op onze wijze van levering en betaling, en dat ze dan vervolgens doodleuk niet betalen. Bovendien denk ik dat het leerzaam is om zelf conflicten als dit op te lossen.

 

Wat ik nu dus wil doen is ze een aangetekende brief sturen met daarin een aanmaning. Tevens wil ik ze de kosten voor deze brief in rekening brengen. Mochten ze hier nu geen gehoor aan geven dan had ik het idee om zelf langs te gaan om even uitgebreid met mijn collega's gratis te gaan dineren om conform onze algemene voorwaarden de goederen terug te nemen. Probleem is alleen wel dat onze geleverde goederen reeds verwerkt zullen zijn in de muren, het betreft kabels voor de audio installatie in het restaurant.

 

Mijn vraag aan jullie; is dit een handige aanpak? Sta ik juridisch sterk? En is zelf langs gaan handig of onverstandig? Of kan ik het wellicht toch beter uitbesteden aan een incassoburo?

 

Mods, ik wist niet zo goed waar dit bericht moest, ik neem aan dat dit sub-forum ok is, zo niet, dan graag in het juiste sub-forum plaatsen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me een prima idee. Als je langs gaat doe dat dan op een moment dat het druk is in de zaak en eis directe betaling van je factuur. Niet weggaan als ze weigeren te betalen maar uiteraard wel keurig en fatsoenlijk blijven en vooral lekker in de weg gaan staan. Een collega van mij heeft dit ook enkele keren gedaan (geen restaurant) en ging nooit met lege handen weg ;)

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Wat ik nu dus wil doen is ze een aangetekende brief sturen met daarin een aanmaning. Tevens wil ik ze de kosten voor deze brief in rekening brengen.

 

volgens mij mag je bij een eerste aanmaning geen kosten in rekening brengen of het moet in je algemene voorwaarden staan.

 

Vermeldt in je brief wel dat je aanspraak maakt op vergoeding van de wettelijke rente vanaf de datum van aanmaning.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het bedrijf in de buurt is dan zou ik er heen gaan, maak er maar een showtje van, neem een gleuvenfrees en haakse slijper mee een koffer met allerlei gereedschap enz.

 

Moet je eens kijken hoe snel je het geld hebt. (ervaringsdeskundig)

 

Niet gaan proberen om de waar weer zelf er uit te halen, is alleen voor de show.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

@ -Marcel-

 

Een fatsoenlijke ondernemer betaald zijn of haar rekeningen netjes volgens afspraak.

 

Mocht de fatsoenlijke ondernemer niet kunnen betalen, hebben we denk ik allemaal wel eens beleefd dat het geld vast zit in debiteuren en voorraden, neemt de fatsoenlijke ondernemer contact op met zijn/haar crediteur en legt het netjes uit en komt met een betalingsvoorstel en houd zich daaraan.

 

Een rekening willens en wetens laten liggen is onfatsoenlijk, een (ludieke) poging doen om aan de eigen Algemene Voorwaarden (eigendomsvoorbehoud) te voldoen is niet meer dan billijk in mijn ogen.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Niet zelf je producten ophalen of voor eigen rechter spelen. Dat lijkt rechtvaardig, maar is het niet.

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad.

 

Je hebt een overeenkomst. De goederen heb je geleverd. De andere partij is hierdoor automatisch eigenaar geworden van de goederen. De andere partij verzuimd te betalen en komt daarmee de overeenkomst niet na.

 

Zorg er voor dat je bewijs hebt dat je de tegenpartij een redelijke termijn hebt gegeven om te kunnen reageren.

Je hebt een factuur meegegeven bij de zending. Daarna heb je de factuur nogmaals verstuurd.

Het mooiste zou zijn dat je contact hebt gehad via e-mail, want dat is ook bewijslast. Je hoeft geen aangetekende brief te versturen.

Wel kan je ze een laatste brief sturen(of zelf in de bus doen of overhandigen) met daarin de opmerking dat als je na 14 dagen geen betaling hebt ontvangen, je andere stappen gaat ondernemen. Stuur dit ook per mail.

Verzamel alle correspondentie.

 

Je kan daarna direct het bedrijf dagvaarden.

 

Kosten van de dagvaarding of het verzoekschrift

De partij die een procedure wil starten (de eiser of verzoeker) moet de kosten van de dagvaarding of het verzoekschrift betalen. Krijgt hij na een beslissing van de rechtbank gelijk, dan moet de gedaagde of verweerder die kosten vergoeden. Doorgaans is dat een bedrag om en nabij € 80.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een standaardtraject dat ik mijn klanten altijd aanraad alvorens een incasso uit handen te geven is het volgende:

 

1. Probeer eerst eens telefonisch de klant te bereiken en vraag hem/haar naar de status van de betaling. In veel gevallen is hiermee de kous al af en betaalt de klant alsnog.

 

2. Helpt dit niet, stuur de klant dan een schriftelijke betalingsherinnering binnen vijf dagen na het verstrijken van de betalingstermijn. Voorbeeldtekst:

 

Naam klant

Adres klant

 

 

[Plaats, datum]

 

Betreft: openstaande factuur

 

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Uit controle van onze administratie is gebleken dat er nog een bedrag open staat volgens onderstaande specificatie.

 

Factuurnummer:

Datum:

Bedrag:

 

Wij verzoeken u het bedrag binnen zeven dagen aan ons over te maken naar [rekeningnummer] onder vermelding van [factuurnummer] ten name van [naam, plaats].

 

Mocht uw betaling dit schrijven gekruist hebben, dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.

 

Hoogachtend,

 

 

3. Betaalt de klant nog steeds niet, stuur dan een schriftelijke ingebrekestelling. Voorbeeldtekst:

 

Naam klant

Adres klant

 

 

[Plaats, datum]

 

Betreft: Openstaande factuur

 

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Ondanks diverse toezeggingen hebben wij uw betaling van de factuur [factuurnummer, datum] niet ontvangen. Middels dit schrijven stellen wij u in gebreke.

 

Wij geven u hierbij de gelegenheid om het thans verschuldigde bedrag van [bedrag], zonder rente en incassokosten binnen vier dagen via telefonische overboeking aan ons te voldoen. U dient uw betaling over te maken naar [rekeningnummer] ten name van [naam] onder vermelding van [factuurnummer].

 

Factuurnummer:

Datum:

Bedrag:

 

Blijft tijdige betaling uit, dan zal de vordering uit handen worden gegeven aan [naam incassobureau]. Wij zullen dan naast de hoofdsom tevens aanspraak maken op vergoeding van de wettelijke rente en incassokosten.

 

Hoogachtend,

 

 

 

Kom je beloftes/aankondigingen ook na. Een incassobureau hoeft je in principe niets te kosten. Er zijn er genoeg die op basis van no cure no pay werken en daaronder zijn er ook bureaus die in zijn geheel gratis zijn en enkel leven van de incassokosten die zij aan jouw wanbetaler in rekening brengen. Pas wanneer het tot een gerechtelijke procedure komt, dan zullen er kosten worden berekend. Voor het starten van een gerechtelijke procedure heeft het incassobureau echter altijd de toestemming van jou als opdrachtgever nodig. In de meeste gevallen (ongeveer 75% is mijn ervaring) betaalt de klant alsnog in de buitengerechtelijke fase.

 

Blijf zelf niet te lang klooien met onbetaalde rekeningen en maak het je klanten duidelijk dat het je menens is en dat jouw rekeningen betaald dienen te worden. Wanneer jij niet, niet op tijd of niet volgens afspraak je product levert aan de klant, dan zal deze klant op zijn/haar beurt ook niet schromen om hiervoor bij jou aan te kloppen en nakoming van de afspraak te eisen. Neem je klanten serieus, maar neem jezelf als ondernemer óók serieus.

 

Kort samengevat:

 

[*] Stel een duidelijke betalingstermijn in je algemene voorwaarden en/of verkoopovereenkomsten.

[*] Bel meteen (1, max. 2 dagen na verstrijken betalingstermijn) met klant wanneer betaling uitblijft.

[*] Stuur een schriftelijke herinnering naar klant binnen 5 dagen na verstrijken betalingstermijn

[*] Stuur schriftelijke ingebrekestelling binnen maximaal 10-12 dagen na dagtekening van de verzonden betalingsherinnering.

[*] Nog steeds geen betaling? Dan uit handen geven aan incassobureau of deurwaarder.

 

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.