Ga naar inhoud

Jullie mening over een financieringsconstructie startend bij 50%

Geplaatst:

Klaas-Jan

Beste forumleden,

Ik ben van plan om te gaan starten met een onderneming, dit zal een franchiseonderneming gaan worden. De investering die nodig is €200.000, de helft wordt door een externe partij gefinancierd en de ander helft komt van de bank. De externe financier wil voor 50% eigenaar worden maar ik zal de zaak gaan runnen, hij helpt de zaak op te zetten etc maar zal dan alleen de administratie gaan doen. Ik schat in dat dit maar hoogstens een dagdeel in de week is dus ik indt die percentage veels te hoog voor de gedane effort. Dit betekent dat als er winst is dat dat gedeeld wordt (50/50). In mijn ogen niet de beste oplossing maar ik begrijp dat hij dat probeert. Wat kan mijn tegenvoorstel zijn? ik kom op het volgende:

1ste jaar 50% daarna afbouwen in staffels, dus 2e jaar 40% etc etc na 5 jaar is zijn aandeel weg, hij profiteert van de rente die ik aan hem betaal en de genoemde percentages van de winst. Tevens wil ik zijn deel ook in 5 jaar aflossen.

Of een variant hierop maar dan gebaseerd op omzet, bijvoorbeeld tot 200.000 omzet 40% meer tot 300.000 30% etc. Ook wil een clausule in het contract dak ik voor een vast bedrag kan uitkopen.

Dit zijn uiteraard fictieve bedragen het gaat om de opzet, wat vinden jullie hiervan en hebben jullie betere ideën? Dit is beknopte informatie ik hoop dat jullie hier genoeg aan hebben anders hoor ik het graag.

vr gr Klaas-jan

edit: titel aangepast

Featured Replies

Geplaatst:

Roel J

Beste Klaas-Jan,

Het eerste wat je moet weten is dat er verschil gemaakt kan worden tussen aandelenbezit van 50%/50% en de winstverdeling die hoeft niet ook 50% / 50% te zijn

Ik vind de eis van 50% aandelenbezit die de investeerder vraagt niet zo gek als onderpand voor risico.

maar los van de aandelen verdeling maak je afspraken over de vergoeding die je partner krijgt op het verstrekte geld. Dit kan vaste renten en een aandeel in de winst zijn maar ook alleen een rente vergoeding. Je bent volledig vrij in hoe je die afspraken maakt. Daarnaast zal hij ook een vergoeding willen voor het doen van de administratie, dit kan in de vorm van een uurtarief of ook weer een aandeel in de winst.

Natuurlijk moet je ook nog de zeggenschap regelen en afspraken welke beslissingen jij zelf mag nemen en welke je in overleg moet doen. Ik kan me voorstellen dat je alle dagelijkse zaken zelf regelt maar dat je grotere investeringen in overleg of pas na toestemming mag doen.

Kortom er is veel te regelen in de te sluiten overeenkomst. maar in ieder geval hoeft 50% aandeel niet te leiden tot het verlies van zeggenschap en het afstaan van 50% van de winst zolang daar maar afspraken over gemaakt worden. Het is niet gek dat jij een maximum wilt aan de vergoeding die hij krijgt en het is ook een heel goed idee om nu al afspraken te maken over de afbouw van het belang en tegen welke prijs, als het hoofddoel is financiering en geen mede-ondernemer is dat heel gebruikelijk.

Geplaatst:

Klaas-Jan

• Auteur

Beste heer Jongman,

Bedankt voor uw reactie inderdaad de hoofdmoot is de financiering, de vergoeding zal de rente zijn, de percentage is hetzelfde die wij bij de bank krijgen. Uiteraard mag hij beloond worden voor het risico maar om hem altijd te laten delen in de winst en dan helemaal met 50% vind ik teveel van het goede vooral dat ik 6 dagen in de week in de zaak sta. Het is zijn bedoeling hij er vast geld uitrekt dit doet hij ook met meerdere ondernemingen. Hij weet dat ik geen eigen vermogen heb dus qua onderhandeling staat ie sterk.

Laat ik de vraag anders stellen , stel dat u of iemand van dit forum 100.000 gaat investeren in eerdergenoemde wat zouden jullie voorwaarden dan zijn?? wat is reël? Volgens mij moet je naar een situatie waarin beide partijen niet tevreden zijn met de deal maar er toch vrede mee kan hebben dat zou het mooiste zijn toch?

gr Klaas-Jan

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Beste Klaas-Jan

Ik neem aan dat het een BV-constructie wordt.

Het is helemaal niet gek om de helft van de aandelen te willen hebben in ruil voor de helft van de financiering. Dat jij vervolgens de kar trekt moet dan ook anders tot uiting komen in jouw beloning. Dan komen we op het gebied van managementfee.

Dat is de vergoeding die de BV aan jou(w BV) betaalt voor jouw input. Die manegementfee is voor de onderneming aftrekbaar als kosten en drukt dus de winst. Hoe lager de winst, des te minder resteert er om als dividend uit te keren.

De gedachte is dan fictief ook de volgende:

Winst voor managementfee: 200.000

-/- managementfee voor jou: 150.000

Winst voor dividend: 50.000

Dit laatste wordt verdeeld op basis van de 50/50 aandelenverhouding, zodat ieder nog 25K krijgt.

Daarmee heb jij verdiend 175K en de investeerder 25K. Lijkt mij een mooie deal!

Punt van aandacht is wel dat bij verkoop van de aandelen de investeerder 50% vangt van de goodwill die gerealiseerd wordt. Bedenk je in elk geval: "was dit me ook gelukt zonder de investeerder?"

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Klaas-Jan

• Auteur

Beste heer Rietveld,

Uw ook bedankt voor de snelle reactie, dit zet ik zeker op mijn lijst....nog even over u laatste alinia: Bedenk je in elk geval: "was dit me ook gelukt zonder de investeerder?" Bedoelt u geen externe investeerder zoeken maar alles bij de bank regelen? of begrijp ik het verkeerd. En beste forummers zijn er nog andere opties? omtrent de eerder gestelde vraag:

stel dat u of iemand van dit forum 100.000 gaat investeren in eerdergenoemde wat zouden jullie voorwaarden dan zijn?? wat is reël?

gr Klaas-Jan

Geplaatst:

Manon GJ

Beste Klaas-Jan.

het is mij niet helemaal duidelijk of jouw financier jou een lening gaat verstrekken (daar lijkt het op, want je betaalt rente) waarbij hij als onderpand 50% van de aandelen wil hebben OF dat hij investeert en dus 50% aandeelhouder wordt. Het laatste betekent namelijk dat als het misgaat, dat hij dan zijn geld kwijt is. Als hij jou een lening geeft dan zal hij waarschijnlijk ook andere afspraken met je willen maken (hoofdelijke aansprakelijkheid?).

Als iemand 100.000 euro investeert (dus niet uitleent) dan is het vrij realistisch dat hij daar jaar op jaar een rendement van tussen de 25 en 60 procent (afhankelijke van hoe risicovol het allemaal is) uit wil halen.

Zoals iemand hierboven ook uitlegt: jouw 'salaris'/managementfee zit id kosten van de onderneming en dat is jouw vergoeding voor het feit dat je er 6 dagen per week in gaat stoppen.

Laat nog even weten of het een lening wordt of een investering.

Groetjes, Manon

Geplaatst:

Klaas-Jan

• Auteur

Beste Manon,

Het betreft een investering, risico is niet "groot" want hij heeft al eenzelfde zaak maar dan in een ander gebied.

gr Klaas-Jan

Geplaatst:

Klaas-Jan

• Auteur

Beste HL-ers,

Even een update, ben met diverse personen in geprek gegaan (allen hebben ook een eigen zaak) om hun mening te vragen op het voorstel, zowel van de ondernemers kant maar ook van de investeerders kant. Ik moet zeggen hoop informatie en vele mogelijkheden, maar een ding, het is erg verhelderend en ontzettend spannend om het allemaal uit te zoeken. Zodra ik mijn voorstel klaar heb zal ik die gaan posten.

vr gr Klaas-Jan

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

....nog even over u laatste alinia: Bedenk je in elk geval: "was dit me ook gelukt zonder de investeerder?" Bedoelt u geen externe investeerder zoeken maar alles bij de bank regelen? of begrijp ik het verkeerd.

Dag Klaas-Jan

Een investeerder brengt geld mee en wil een aandeel. Veel ondernemers zullen meteen roepen dat de investeerder een veel te groot aandeel eist voor zijn financiële inbreng. Bedenk je dan altijd of je het zonder die investeerder überhaupt wel had gered en vraag je dan nogmaals af of hetgeen zij eisen redelijk is.

groet

joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.