Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Klaas-Jan
Beste forumleden,
Ik ben van plan om te gaan starten met een onderneming, dit zal een franchiseonderneming gaan worden. De investering die nodig is €200.000, de helft wordt door een externe partij gefinancierd en de ander helft komt van de bank. De externe financier wil voor 50% eigenaar worden maar ik zal de zaak gaan runnen, hij helpt de zaak op te zetten etc maar zal dan alleen de administratie gaan doen. Ik schat in dat dit maar hoogstens een dagdeel in de week is dus ik indt die percentage veels te hoog voor de gedane effort. Dit betekent dat als er winst is dat dat gedeeld wordt (50/50). In mijn ogen niet de beste oplossing maar ik begrijp dat hij dat probeert. Wat kan mijn tegenvoorstel zijn? ik kom op het volgende:
1ste jaar 50% daarna afbouwen in staffels, dus 2e jaar 40% etc etc na 5 jaar is zijn aandeel weg, hij profiteert van de rente die ik aan hem betaal en de genoemde percentages van de winst. Tevens wil ik zijn deel ook in 5 jaar aflossen.
Of een variant hierop maar dan gebaseerd op omzet, bijvoorbeeld tot 200.000 omzet 40% meer tot 300.000 30% etc. Ook wil een clausule in het contract dak ik voor een vast bedrag kan uitkopen.
Dit zijn uiteraard fictieve bedragen het gaat om de opzet, wat vinden jullie hiervan en hebben jullie betere ideën? Dit is beknopte informatie ik hoop dat jullie hier genoeg aan hebben anders hoor ik het graag.
vr gr Klaas-jan
edit: titel aangepast