• 0

Meesleep regeling

Hallo allemaal,

 

Even een vraag waar ik tegen aan ben gelopen.

 

Een vriendin van een ondernemer wilt in de onderneming op de loonlijst komen. Vriend heeft 50% van de aandelen van de BV. Wordt zij nu door de meesleep regeling als DGA voor de loonheffing beschouwd? Ze wonen samen op hetzelfde adres, maar doen afzonderlijk aangifte inkomstenbelasting. Ze hebben geen samenlevingsovereenkomst o.i.d.

 

Mijn gevoel zegt dat ze in de meesleepregeling valt, maar ik kom er niet helemaal uit.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sander,

 

ik neem aan dat je het gebruikelijkloonregeling voor meewerkend partners bedoelt?

 

Volgens mij niet, want ze zijn niet gehuwd, en tegenwoordig ben je niet automatisch meer fiscaal partner, tenzij je een samenlevingsovereenkomst hebt.

 

Echtgenoten die buiten gemeenschap van goederen zijn gehuwd en geen aandeel in het bedrijf hebben worden buiten de gebruikelijkloonregeling gehouden.

 

Ik neem aan, maar dat is mijn gevoel ;), dat partners zonder samenlevingsovereenkomst dus daaronder vallen. Heeft iemand een ander idee dan hoor ik dat graag ;D

 

succes en groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed heb is de meesleepregeling in de volksmond hetzelfde als de TBS-regeling en komt een partner daarvoor enkel in aanmerking als er op de eerste plaats een fiscaal partnerschap bestaat en op de tweede plaats vermogen beschikbaar wordt gesteld aan de BV. Ik denk niet dat dat de regeling is waar je op doelt.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

.

 

Een vriendin van een ondernemer wilt in de onderneming op de loonlijst komen. Vriend heeft 50% van de aandelen van de BV.

 

Hi Sander

 

Het fictief loon zou voor haar alleen gelden als zij vermogen ter beschikking stelt aan de BV. Op grond van het aandeelhouderschap van hem, valt zij niet direct onder het fictief loon.

 

Maar als zij vermogen aan zijn BV ter beschikking stelt (TBS box 1) dan valt zij wel onder het fictief loon als zij in dienst komt van de BV.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.