• 0

Overgang van VOF naar eenmanszaak

Beste mensen,

 

Ik had een vof met twee andere vennoten, dus in totaal drie vennoten. Paar maanden terug zijn ze uit de vof gestapt. Dus uitgeschreven bij de KvK. Ik ben alleen overgebleven en de inschrijving van de KvK (nog steeds dezelfde kvk nummer als van de vof) is nu een eenmanszaak.

 

Mijn vraag is: Had er op het moment van de overgang van vof naar eenmanszaak een factuur gemaakt moeten worden voor de activa? Ik betwijfel dit want de eenmanszaak heeft ook alle schulden overgenomen.

 

Alles loopt eigenlijk gewoon door, nu niet meer onder de naam vof maar onder de eenmanszaak. De gehele onderneming wordt voortgezet als eenmanszaak. Waar moet ik op letten? Hadden er bepaalde formaliteiten afgehandeld moeten worden?

 

groet en alvast bedankt voor de reacties,

Anton

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hallo Anton,

 

Daar Joost al antwoord heeft gegeven op uw eerste vraag hier een korte uiteenzetting op uw tweede vraag. Bij het beëindigen van de VOF en de overstap naar een eenmanszaak zijn er een aantal aandachtspunten. U heeft al aangegeven dat met de KvK het e.e.a. is geregeld dus ga ik ervan uit dat dat geregeld is.

 

Een belangrijk aandachtspunt bij een VOF is dat iedere partner hoofdelijk aansprakelijk is voor schulden van de VOF. Ook al neemt u de schulden over, uw partners blijven aansprakelijk totdat deze schulden zijn afgelost... Het is dus voor hun van belang dat dit ook gebeurt.

 

De bank is in deze vaak een belangrijke schuldeiser. Uiteraard moet de bank van het einde van de VOF op de hoogte worden gesteld, omdat de VOF moet afrekenen met de bank. U moet een nieuwe overeenkomst voor uw eenmanszaak afsluiten. Eventueel kunt u met een nieuw krediet de eventuele bankschuld van de VOF aflossen.

 

Waar u ook aan moet denken is dat als u andere belangrijke contracten heeft afgesloten, dat de tenaamstelling hiervan wordt aangepast. Een voorbeeld hiervan kan zijn een huurovereenkomst; zolang het contract niet is aangepast, blijven de andere vennoten mede-aansprakelijk voor betaling van de huurschuld van de onderneming, ook al werken zij niet meer in de onderneming.

 

Er moet daarnaast ook formeel gezien een brief naar de belastingdienst worden verstuurd over de wijziging. Het gevolg zal zijn dat uw partners na dit jaar niet meer een IB-aangiftebiljet voor ondernemers zullen ontvangen. Ook zal u waarschijnlijk een nieuw BTW-nummer krijgen. Eenmanszaken hebben namelijk in de regel een BTW-nummer dat gebaseerd is op het BSN-nummer.

 

Groet,

 

Rémon

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.