• 0

Nieuwe toetreders in mijn bedrijf - hoe het aandeel te verdelen?

Ik heb 2 jaar geleden een idee gekregen voor een dienst op het internet en heb dit vervolgens besproken met een IT-er. Deze heeft me vanaf het begin meegeholpen met alles eromheen. Ik heb zelf wl 20.000 euro geinvesteerd in ontwikkeling etc. Nu is er naar een jaar nog een IT-er bij gekomen. Deze twee hebben heel veel gedaan en ook heel veel uren gratis gewerkt, met de afspraak dat ze een bepaald percentage van het bedrijf zouden krijgen. Nu vraag ik mezelf af wat nu reeel is, zij willen alles delen door 3, maar het is mijn idee en mijn investering!

Hoe kan ik dit het beste regelen?

 

Mvg Kassandra

 

 

 

mod edit: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oef, hier kun je heel moeilijk antwoord op geven! Het is een zinloze opmerking die ik nu ga maken maar: dit had je vooraf helder moeten hebben.

 

Oké daar heb je natuurlijk niets aan.

 

Je kunt gaan zitten uitrekenen hoeveel tijd iedereen er ingestopt heeft, dit omrekenen naar geld en dan kijken hoe de aandelenverdeling zou kunnen zijn met daarin ook jouw financiele investering meegenomen plus de waarde van het idee. Dit zou mijn voorkeur niet hebben want hier kom je nooit uit.

 

Een andere optie is om met zn 3en een groot succes te gaan maken van dit bedrijf en de gedane investeringen eerst terug te betalen aan degene die ze gedaan heeft. Dus jij die 20k plus tijd en de IT'ers ook hun tijd. Misschien dat jij qua percentage iets meer kunt nemen omdat het jouw idee was. Dus 40/30/30 .

 

Je bent natuurlijk volledig vrij om te bedenken wat je zou willen en op basis van onderstaande info kan ik niet zoveel. Als er 1 IT'er compleet onmisbaar is en jij kunt het bedrijf niet zonder hem draaien dan ligt het natuurlijk anders dan wanneer ze allebei makkelijk vervangbaar zijn. In het laatste geval kun je het wat harder spelen. Als zij er allebei vandoor kunnen gaan met jouw idee dan is hard spelen misschien niet zo'n goed plan.

 

Uiteindelijk wil je er een succes van maken en dat lukt alleen als alle partijen tevreden zijn en oprecht het idee hebben dat er een eerlijke verdeling is. In gesprek met elkaar dus.

Link naar reactie
  • 0

Uitgaan van win-win. Dat houdt dus even heel kort in dat jij hen niets te kort doet, maar ook zeker jezelf niet!

 

Uit je verhaal maak ik enigszins op dat het qua verdeling niet gaat lukken. Wat je dan kunt doen is een andere oplossing zoeken, dus bijvoorbeeld 60/20/20, met als extra afspraak dat de reeds gemaakte uren van beide heren vergoed zullen worden tegen tarief X (aantal uren ook meteen vastzetten!), zodra er geld is verdiend.

 

Ik zou overigens huiverig zijn voor 40/30/30 als je de controle niet wilt verliezen, want 30+30 is 60 en dat kan dus betekenen dat ze je overrulen bij beslissingen.

 

Succes!

 

PS: Neem het leermomentje even mee: altijd vooraf goede, vastgestelde afspraken (in contractvorm, op schrift, ondertekend!) maken. Ook wanneer het vrienden/familie/kennissen zijn!

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
  • 0

Een vriend van mij zat vorig jaar ook met een soortgelijke kwestie. Het bedrijf waar hij werkte was failliet gegaan en hij wilde het wel doorstarten. We hebben samen de mogelijkheden onderzocht en hij kon bijna niet zonder een van zijn collega's van start.

 

Het was zijn idee, maar hij had vertrouwen in zijn collega en kon het niet zonder hem.

 

Ik heb hem toen gezegd: deze kans is te mooi om te laten glippen met als enige reden dat jullie het niet over de verdeling eens kunnen worden. Dus zijn ze gewoon 50-50 van start gegaan en hebben in het 1e halfjaar van hun bestaan een mooie winst gerealiseerd!

 

Misschien ook iets voor jou om over na te denken: wil ik per sé het onderste uit de kan, of is het met 1/3e-1/3e-1/3e ook nog een heel mooie casus? Dat wil dan niet zeggen dat je dat ook zomaar moet accepteren, maar het is wel handig om voordat je gaat onderhandelen te bedenken wat voor jou nog acceptabel zou zijn.

 

Aan bovenstaande overweging "zijn de IT-ers onmisbaar, of kan ik hen ook makkelijk vervangen?" zou ik willen toevoegen: als je het zonder hen gaat doen, wat let hen dan om zelf ook met jouw idee aan de slag te gaan? Of heb je daarover wel afspraken vastgelegd?

 

Zeggenschap en winstverdeling scheiden is inderdaad zeker het overwegen waard!

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Dag Kassandra,

 

Je kunt een ieders inbreng qua tijd en geld in een waarde uitdrukken.

 

Er ontstaat zo een totale ' waarde' waarbij een ieders deel dat hieraan bijgedragen

heeft een maat is voor zijn percentage belang in het bedrijf.

 

Uiteraard, zoals Manon ook aangeeft, kun je je eigen inbreng iets zwaarder laten wegen om reden

dat je zelf initiatiefnemer bent. Een andere optie is om je zelf als initiatiefnemer een naar verhouding

iets groter winstaandeel toe te kennen.

 

Uiteindelijk moet je op zoek naar een verdeling waarin alle partijen zich kunnen vinden.

 

Succes.

Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Kassandra,

 

Je bent in een erg bekende situatie terecht gekomen en ten grondslag hieraan ligt, zoals al eerder werd gezegd, het ontbreken van goede afspraken over de organisatie structuur. Over het algemeen is dit te voorkomen met het opstellen van een ondernemersplan waarin ook de zeggenschap en beloning van werkzaamheden wordt geregeld...

 

Maar goed hoe nu verder? Aangezien jullie met de onderneming al in de groeifase terecht zijn gekomen (dat lees ik tussen de regels) zijn de belangen van een ieder van jullie veranderd ten opzichte van het begin van het traject. In de diverse reacties is een aantal zeer zinnige aanknopingpunten beschreven voor een oplossing, vaak zit het succes in de combinatie. Ik ga er vanuit dat je momenteel nog op goede voet met je partners bent en dat jullie gezamelijk de onderneming willen voortzetten. In dat geval moet de einduitkomst van de oplossing in ieder geval door alle partijen worden gedragen.

 

Nu kan het echter zijn dat jullie het uiteindelijk toch niet eens worden. Zeker wanneer de belangen echt groot zijn dan lukt het niet altijd om er zelf uit te komen. Mocht je een dergelijke uitkomst zien aankomen dan adviseren wij om een onafhankelijk partij de situatie te laten beoordelen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar jouw standpunt maar zullen ook de standpunten van je partners zorgvuldig worden meegewogen. Dit in combinatie met de feiten (je inleg, het aantal uren van je partners, de afspraken in den beginne) moet dan leiden tot een sterk advies. Denk er wel aan dat bij de keuze van een dergelijke partij ook je partners zich hierin kunnen vinden.

 

Tot slot:

Welke strategie je voor je "onderhandeling" ook kiest, zorg dat je van te voren voor jezelf duidelijkheid hebt over je eigen standpunt. Stel voorafgaand aan het gesprek ook duidelijke doelen. Bedenk goed waar je wel, en waar je géén genoegen mee neemt. Het is ook aan te raden een verslag van het gesprek te maken.

 

Wanneer jullie vervolgens overeenstemming hebben dan lijkt het me voor de hand liggen de zaak direct vast te leggen om vervolgens aan de slag te gaan. Immers, je energie daadwerkelijk voor de onderneming inzetten levert uiteindelijk het meeste op.

 

Veel succes!

 

 

Adviesbureau Iris wijst u de weg

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vergelijkbare ervaring met deze situatie als de it'er zijnde. Ooit mezelf ingekocht als vennoot in een bestaande en goedlopende onderneming zonder een cent op zak maar met 'kennis' en een reeds geprogrammeerde software applicatie.

 

Ik heb toen een offerte gemaakt voor het opnieuw maken van een vergelijkbare applicatie. Het offerte-bedrag was de waarde van mijn inleg in de onderneming.

Mijn compagnon had bij de oorspronkelijke oprichting 20000 gulden spaargeld in het bedrijf ingebracht, plus natuurlijk de toen actuele balanswaarde van de onderneming.

 

Met deze cijfers hebben we de nieuwe waarde van de onderneming en de winstverdeling vastgesteld. Een beetje zoals hier al eerder geschreven. Die uren die de twee it'ers hebben geinvesteerd kunnen jullie d.m.v. een nieuwe offerte op waarde (laten) schatten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.