Bedrijven tonen weinig lef en houden vast aan gewoontes waarover zij zelf al jaren ontevreden zijn. ‘’Zou u een duur restaurant blijven bezoeken waar de kwaliteit van het geserveerde eten en de bediening ondermaats zijn?’’
Binnen het MKB hebben wij een uitgebreid onderzoek verricht onder 500 bedrijven. Doel van het onderzoek is het vaststellen van de gebruikte middelen door bedrijven om vacatures binnen de organisatie in te vullen. Verder vroegen we naar de tevredenheid (of juist ontevredenheid) over deze middelen.
De resultaten van het onderzoek geven een duidelijk signaal vanuit het midden- en kleinbedrijf.
Hieronder treft u de hoofdlijnen van het onderzoek.
1. Welke middelen worden ingezet om personeel te werven?
Klein bedrijf (60 bedrijven, t/m 24 fte)
- 50% gebruikt printmedia
- 33% gebruikt een bemiddelingsbureau
- 5% gebruikt online media
Midden bedrijf (270 bedrijven, van 24 t/m 249 fte)
- 65% gebruikt printmedia
- 58% gebruikt een bemiddelingsbureau
- 18% gebruikt online media
Groot bedrijf (170 bedrijven, meer dan 249 fte)
- 94% gebruikt een bemiddelingsbureau
- 84% gebruikt printmedia
- 71% gebruikt online media
2. Aan het Midden en Klein Bedrijf vroegen wij, wat is uw ervaring met deze kanalen?
Bemiddelingsbureaus
- 54,5% vindt de aangeleverde CV’s kwalitatief ondermaats
- 36,4% is niet tevreden over de communicatie
- Veel gehoorde reacties zijn daarnaast: Bureaus zijn duur, bureaus zijn eerst commercieel daarnaast dienstverlenend.
Printmedia
- 63,3% gebruikt printmedia om kosten te besparen t.o.v. bemiddelingsbureaus
-24,6% is tevreden over de respons van dit medium
-Veel gehoorde reacties zijn daarnaast: Printmedia door mager resultaat toch duur, kost veel tijd.
Online media
Online media is in de doelgroep midden- en kleinbedrijf de grote onbekende.
Een klein percentage maakt maar gebruik van online kanalen voor het invullen van vacatures. Oorzaken hiervoor zijn:
- Onbekend
- Geen expertise binnen de organisatie
- Duur, vaak meerde kanalen nodig voor resultaat
*** ANALYSE ***
Als u een korte analyse los laat op bovenstaande resultaten, dan zult u zien dat er nog heel weinig MKB bedrijven gebruik maken van Online Media, terwijl grote bedrijven dit al lang geleden hebben ontdekt en steeds vaker gebruik maken van de mogelijkheden die internet te bieden heeft.
Dit is opvallend te noemen, zeker wanneer we dit afzetten tegenover de kanalen die wel door het MKB worden gebruikt (printmedia en bemiddelingsbureaus), omdat we constateren dat men hier lang niet altijd tevreden over is. Prijs en kwaliteit zijn hierbij de grootste factoren.
De uitkomsten van het onderzoek komen grotendeels overeen met een soortgelijk onderzoek van NOA (Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt)
*** OPLOSSING ***
Met bovenstaande analyse in ogenschouw ligt de oplossing voor het Midden- en Kleinbedrijf, al doordenkend, voor de hand: het vergaren van expertise van online middelen en deze op een doeltreffende manier in zetten voor de organisatie.
Er ligt een kans voor de ondernemer om geld te besparen op kostenpost die al jarenlang ongewenst hoog is.
*** KOUDWATERVREES ***
Met ons bedrijf hebben wij ons in bovenstaande oplossing verdiept en bieden daarmee het MKB de oplossing waarnaar het op zoek is. Hierover zal ik in dit artikel niet verder uitweiden.
Wat wij merken is dat ondernemers (of HR-Adviseurs) lang vasthouden aan de gewoontes waarover ze zelf al jaren ontevreden zijn. Het blijkt voor het MKB een grote stap om online media daadwerkelijk te gaan gebruiken, terwijl dit juist de oplossing waar ze naar op zoek zijn.
Blijkbaar hebben bedrijven last van ‘koudwatervrees’. Weet u waarom?
Want zeg eens eerlijk; wie gaat er voor de 2e keer naar een duur restaurant waar de kwaliteit van het geserveerde eten en de bediening ondermaats zijn?
Herkenbaar? Reageer gerust!
Edwin van der Poel
Adviseur RecCen
RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!
Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
edwin078
edwin078
Bedrijven tonen weinig lef en houden vast aan gewoontes waarover zij zelf al jaren ontevreden zijn. ‘’Zou u een duur restaurant blijven bezoeken waar de kwaliteit van het geserveerde eten en de bediening ondermaats zijn?’’
Binnen het MKB hebben wij een uitgebreid onderzoek verricht onder 500 bedrijven. Doel van het onderzoek is het vaststellen van de gebruikte middelen door bedrijven om vacatures binnen de organisatie in te vullen. Verder vroegen we naar de tevredenheid (of juist ontevredenheid) over deze middelen.
De resultaten van het onderzoek geven een duidelijk signaal vanuit het midden- en kleinbedrijf.
Hieronder treft u de hoofdlijnen van het onderzoek.
1. Welke middelen worden ingezet om personeel te werven?
Klein bedrijf (60 bedrijven, t/m 24 fte)
- 50% gebruikt printmedia
- 33% gebruikt een bemiddelingsbureau
- 5% gebruikt online media
Midden bedrijf (270 bedrijven, van 24 t/m 249 fte)
- 65% gebruikt printmedia
- 58% gebruikt een bemiddelingsbureau
- 18% gebruikt online media
Groot bedrijf (170 bedrijven, meer dan 249 fte)
- 94% gebruikt een bemiddelingsbureau
- 84% gebruikt printmedia
- 71% gebruikt online media
2. Aan het Midden en Klein Bedrijf vroegen wij, wat is uw ervaring met deze kanalen?
Bemiddelingsbureaus
- 54,5% vindt de aangeleverde CV’s kwalitatief ondermaats
- 36,4% is niet tevreden over de communicatie
- Veel gehoorde reacties zijn daarnaast: Bureaus zijn duur, bureaus zijn eerst commercieel daarnaast dienstverlenend.
Printmedia
- 63,3% gebruikt printmedia om kosten te besparen t.o.v. bemiddelingsbureaus
-24,6% is tevreden over de respons van dit medium
-Veel gehoorde reacties zijn daarnaast: Printmedia door mager resultaat toch duur, kost veel tijd.
Online media
Online media is in de doelgroep midden- en kleinbedrijf de grote onbekende.
Een klein percentage maakt maar gebruik van online kanalen voor het invullen van vacatures. Oorzaken hiervoor zijn:
- Onbekend
- Geen expertise binnen de organisatie
- Duur, vaak meerde kanalen nodig voor resultaat
*** ANALYSE ***
Als u een korte analyse los laat op bovenstaande resultaten, dan zult u zien dat er nog heel weinig MKB bedrijven gebruik maken van Online Media, terwijl grote bedrijven dit al lang geleden hebben ontdekt en steeds vaker gebruik maken van de mogelijkheden die internet te bieden heeft.
Dit is opvallend te noemen, zeker wanneer we dit afzetten tegenover de kanalen die wel door het MKB worden gebruikt (printmedia en bemiddelingsbureaus), omdat we constateren dat men hier lang niet altijd tevreden over is. Prijs en kwaliteit zijn hierbij de grootste factoren.
De uitkomsten van het onderzoek komen grotendeels overeen met een soortgelijk onderzoek van NOA (Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt)
*** OPLOSSING ***
Met bovenstaande analyse in ogenschouw ligt de oplossing voor het Midden- en Kleinbedrijf, al doordenkend, voor de hand: het vergaren van expertise van online middelen en deze op een doeltreffende manier in zetten voor de organisatie.
Er ligt een kans voor de ondernemer om geld te besparen op kostenpost die al jarenlang ongewenst hoog is.
*** KOUDWATERVREES ***
Met ons bedrijf hebben wij ons in bovenstaande oplossing verdiept en bieden daarmee het MKB de oplossing waarnaar het op zoek is. Hierover zal ik in dit artikel niet verder uitweiden.
Wat wij merken is dat ondernemers (of HR-Adviseurs) lang vasthouden aan de gewoontes waarover ze zelf al jaren ontevreden zijn. Het blijkt voor het MKB een grote stap om online media daadwerkelijk te gaan gebruiken, terwijl dit juist de oplossing waar ze naar op zoek zijn.
Blijkbaar hebben bedrijven last van ‘koudwatervrees’. Weet u waarom?
Want zeg eens eerlijk; wie gaat er voor de 2e keer naar een duur restaurant waar de kwaliteit van het geserveerde eten en de bediening ondermaats zijn?
Herkenbaar? Reageer gerust!
Edwin van der Poel
Adviseur RecCen
RecCen - Betaalbaar recruitment voor het MKB!
Online adverteren, Kandidaten Search en Selectie voor 1 vast bedrag!
http://www.reccen.nl
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
35 antwoorden op deze vraag