• 0

privé rekening bij eenmanszaak

Ik heb een echte beginnersvraag en mogelijk is het al eerder aan de orde geweest. maar ik kon zo snel geen goed antwoord vinden.

 

Ik heb een eenmanszaak en momenteel slechts één rekening (privé)

Dien ik in de administratie nu ook alle privé in en uitgaven te gaan bijhouden, of hoef ik slechts die zaken te administreren die op de onderneming betrekking hebben ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alleen zakelijke inkomsten en uitgaven neem je op in je boekhouding. Verder kun je winst opnemen en dat boeken als prive-opname. Je kunt ook extra geld in je bedrijf brengen waardoor je eigen vermogen toeneemt, dat boek je via een prive storting.

 

Overigens is het aan te raden een extra bankrekening te nemen voor je bedrijf, dan behoud je makkelijker het overzicht.

 

Welkom op HL, trouwens!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een echte beginnersvraag en mogelijk is het al eerder aan de orde geweest. maar ik kon zo snel geen goed antwoord vinden.

 

Ik heb een eenmanszaak en momenteel slechts één rekening (privé)

Dien ik in de administratie nu ook alle privé in en uitgaven te gaan bijhouden, of hoef ik slechts die zaken te administreren die op de onderneming betrekking hebben ?

 

Je administreert dan wel alle afschriften. Maar boekt alleen de zakelijke kosten, de rest op de post 'Privé'.

Zoals al eerder gezegd is het zeker aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Zo houd je veel beter overzicht wat zakelijk is en wat privé is. Bovendien staat het wat minder professioneel als afnemers hun facturen moeten betalen aan 'De heer Bakker' ofzo ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een echte beginnersvraag en mogelijk is het al eerder aan de orde geweest. maar ik kon zo snel geen goed antwoord vinden.

 

Ik heb een eenmanszaak en momenteel slechts één rekening (privé)

Dien ik in de administratie nu ook alle privé in en uitgaven te gaan bijhouden, of hoef ik slechts die zaken te administreren die op de onderneming betrekking hebben ?

 

 

 

De wijze van boeken is sterk afhankelijk van het aantal mutaties wat over de rekening loopt.

 

Bij een gering aantal mutaties kun je volstaan met enkel de zakelijke transacties te boeken.

Bij een groot aantal mutaties is het al snel noodzakelijk om de privé mutaties ook te verwerken op de privé rekening.

Dit is met name belangrijk om een goede aansluiting te verkrijgen met het saldo van de rekening.

 

Voorkeur gaat natuurlijk uit naar een tweede "zakelijke" rekening.

 

met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad , het is het beste om er een zakelijke rekening bij te nemen.

Niet alleen voor het overzicht, maar het geeft ook een professionelere

uitstraling als op het afschrift van de debiteuren/crediteuren de bedrijfsnaam verschijnt en

niet een privénaam.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik heb nu (als ik het allemaal goed begrijp) toch twee verschillende antwoorden.

Misschien heeft het te maken dat ik niet heb vermeld dat mijn vraag over het bankboek gaat.

 

Moet ik nu alle zakelijke transacties inboeken en alle privé stortingen en uitgaves op privé zodat er een kloppend overzicht ontstaat van mijn (gecombineerde) bank rekening, of maak ik een "denkbeeldige" rekening op papier binnen mij privé rekening waar ik alleen alle zakelijke transactie boek.

Voor de duidelijkheid een voorbeeld.

 

Ik ontvang (op één dag) een betaling van 30,00 euro en een betaling van 35,00 euro voor twee verkopen

Verder koop ik voor de zaak voor 44 euro postzegels.

Privé heb ik een storting van 15 euro en een storting van 10 euro en twee betalingen van 50 euro en van 55 euro.

Boek ik dit nuals volgt in mijn bankboek

 

verkoop 1 30,00
verkoop 2 35,00
postzegels 44,00
privé 15,00
privé 10,00
privé 50,00
privé 55,00

 

Of laat ik de privé boekingen toch weg.

Mag ik verder per dag bijvoorbeeld mijn privé uigaven optellen zodat ik slechts één keer privé uitgaven boek voor 105,00 euro, of moet ik iedere transactie die ik op mijn bankafschrift zie los boeken.

 

Ik besef dat het echt beginnersvragen zijn, en overweeg ook wat boeken aan te gaan schaffen zoals boekhouden voor Dummies ;D en eventueel een boek dat wat meer is toegeschreven op mijn specifieke situatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik heb nu (als ik het allemaal goed begrijp) toch twee verschillende antwoorden.

Misschien heeft het te maken dat ik niet heb vermeld dat mijn vraag over het bankboek gaat.

 

Moet ik nu alle zakelijke transacties inboeken en alle privé stortingen en uitgaves op privé zodat er een kloppend overzicht ontstaat van mijn (gecombineerde) bank rekening, of maak ik een "denkbeeldige" rekening op papier binnen mij privé rekening waar ik alleen alle zakelijke transactie boek.

Voor de duidelijkheid een voorbeeld.

 

Ik ontvang (op één dag) een betaling van 30,00 euro en een betaling van 35,00 euro voor twee verkopen

Verder koop ik voor de zaak voor 44 euro postzegels.

Privé heb ik een storting van 15 euro en een storting van 10 euro en twee betalingen van 50 euro en van 55 euro.

Boek ik dit nuals volgt in mijn bankboek

 

verkoop 1 30,00
verkoop 2 35,00
postzegels 44,00
privé 15,00
privé 10,00
privé 50,00
privé 55,00

 

Of laat ik de privé boekingen toch weg.

Mag ik verder per dag bijvoorbeeld mijn privé uigaven optellen zodat ik slechts één keer privé uitgaven boek voor 105,00 euro, of moet ik iedere transactie die ik op mijn bankafschrift zie los boeken.

 

Ik besef dat het echt beginnersvragen zijn, en overweeg ook wat boeken aan te gaan schaffen zoals boekhouden voor Dummies ;D en eventueel een boek dat wat meer is toegeschreven op mijn specifieke situatie.

 

 

 

In dit voorbeeld is er duidelijk sprake van meerdere mutaties en is mijn antwoord dus privé ook boeken.

 

Let wel even op s.v.p. de journaalpost is:

 

Postzegels 44,00

Privé 105,00

aan Privé 25.00

aan Verkopen 65,00

aan Bank 59,00

 

Nogmaals een zakelijke bankrekening is geen overbodige luxe.

 

Jan van Nistelrooij

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er aan of je een boekhoudprogramma gebruikt of dat je opbrengsten en kosten bijvoorbeeld in excel bijhoudt.

Als je een boekhoudprogramma gebruikt, dan kan je je bankboek alleen sluitend krijgen door ook je priveopnames en -stortingen te boeken (mag je wel cumuleren, maar als het veel mutaties zijn dan maakt dat de controle wat lastiger).

Als je alleen opbrengsten en kosten bijhoudt in excel of een schrift ofzo, dan hoef je de priveposten niet te vermelden.

 

Leon Willemse

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er aan of je een boekhoudprogramma gebruikt of dat je opbrengsten en kosten bijvoorbeeld in excel bijhoudt.

Als je een boekhoudprogramma gebruikt, dan kan je je bankboek alleen sluitend krijgen door ook je priveopnames en -stortingen te boeken (mag je wel cumuleren, maar als het veel mutaties zijn dan maakt dat de controle wat lastiger).

Als je alleen opbrengsten en kosten bijhoudt in excel of een schrift ofzo, dan hoef je de priveposten niet te vermelden.

 

Leon Willemse

 

Ik wil om te beginnen eerst alles zelf binnen excel gaan bijhouden.

Ik handel al een tijdje in oude tijdschriftartikelen en ansichtkaarten en heb hiervoor op 1 februari een eenmanszaak opgericht.

Mijn in- en verkopen houd ik alle geruime tijd heel precies bij (op geheel eigen manier :) ) maar ik had begrepen dat ik voor de belasting ook zaken als een bankboek en andere boeken moet gaan bijhouden.

Begrijp ik uit je antwoord dat een bankboek en kasboek niet verplicht zijn zolang ik alle zakelijke inkomsten en uitgaves maar noteer ?

Link naar reactie
  • 0

 

In dit voorbeeld is er duidelijk sprake van meerdere mutaties en is mijn antwoord dus privé ook boeken.

 

Let wel even op s.v.p. de journaalpost is:

 

Postzegels 44,00

Privé 105,00

aan Privé 25.00

aan Verkopen 65,00

aan Bank 59,00

 

Nogmaals een zakelijke bankrekening is geen overbodige luxe.

 

Jan van Nistelrooij

 

Ik zie dat je de verschillende bij en afschrijvngen van gelijke posten hebt samengevoegd.

Ik moet het bankboek dus niet zien als een administratie van alle losse bank transacties maar een totaaloverzicht van de rekening over een bepaalde periode (jaar) opgesplitst in posten ?

 

Als ik nu een losse rekening open voor de zaak, dan hoef ik dus alleen een bankboek van die rekening bij te houden en hoef ik mijn privé zaken niet meer bij te houden?

 

Als dit klopt, hoe boek ik dan nog uitgaven en inkomsten die nog even op de oude gezamelijke rekening binnenkomen, maar bij de zakelijke rekening horen ? Ik zal ze dan van de ene rekening naar de andere rekening moeten overboeken neem ik aan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.