• 0

concurrentiebeding

Goedemiddag allemaal,

 

Ik heb een vraag betreft het concurrentiebeding en zal in het kort de situatie schetsen.

Ik en mijn collega zijn ruim twee jaar geleden aangenomen bij bedrijf X,deze hebben mijn collega weggehaald bij hun concurrent Y waar ik tevens ook werkzaam ben geweest.Bedrijf X heeft ons aangenomen om klanten van bedrijf Y weg te

halen.

Natuurlijk volgde een rechtzaak echter bedrijf X won,Wij kregen van bedrijf X een contract met concurrentiebeding echter wij netjes verteld dat wij dit niet gingen tekenen na laatste ervaring met bedrijf Y.

Nu ruim 2 jaar werkzaam zonder contract en wij spelen met de gedachte om voor ons zelf te gaan beginnen in de zelfde branche.Ik heb al een eigen Handelsonderneming die tevens ook al artikelen aan bedrijf X heeft verkocht dus zij zijn op de hoogte dat ik mij al in de zelfde branche begeef,ik heb ook klanten van bedrijf Y meegenomen naar bedrijf X en zal deze meenemen naar ons eigen bedrijf.

Mijn vraag is ook al hebben wij nooit een contract ondertekend en geen concurrentiebeding bij bedrijf X,wat kunnen zij nog ondernemen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
Mijn vraag is ook al hebben wij nooit een contract ondertekend en geen concurrentiebeding bij bedrijf X,wat kunnen zij nog ondernemen?

 

Zonder concurrentiebeding geldt gewoon de wet. Zonder concurrentiebeding kan het weghalen van oud-klanten bij je ex werkgever beschouwd worden als onrechtmatige daad, vooral als dit door jou actief en stelselmatig gebeurt en je daarbij feitelijk misbruik maakt van kennis die je hebt opgedaan bij je oud-werkgever. Of dat hier ook het geval is (met name omdat de klanten feitelijk zijn overgenomen van Y) kan ik niet beoordelen, dat is iets voor een ter zake kundige jurist.

 

Zie o.a. deze uitspraak van de Rechtbank Arnhem, waarin het een ex-werknemer op straffe van een dwangsom gedurende 1 jaar werd verboden contact op te nemen met ex-klanten, ondanks dat er geen concurrentiebeding van toepassing was.

 

Mijn advies: denk er niet te lichtzinnig over, maar win eerst deskundig advies in bij een jurist. Mocht die oordelen dat je je toch op glad ijs begeeft, dan is het wellicht een optie om afspraken met de ex-werkgever te maken (bijv. een overeenkomst tot overname klanten Y - al dan niet tegen een bep. vergoeding en/of alsnog een gezamenlijk overeen te komen concurrentiebeding waarmee je - mits je je aan de regels uiteraard - gevrijwaard wordt van juridische geschillen)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Afgezien van de wettelijke bepalingen in jouw situatie zul je naar mijn mening wel een beetje op je reputatie moeten gaan letten:

 

[*]

Bedrijf X heeft ons aangenomen om klanten van bedrijf Y weg te halen.

[*]

Natuurlijk volgde een rechtzaak

[*]

ik heb ook klanten van bedrijf Y meegenomen naar bedrijf X en zal deze meenemen naar ons eigen bedrijf

 

Dit gaat een paar keer goed, maar op een gegeven moment krijg je waarschijnlijk wel een naam in de branche waar je werkzaam bent. In mijn branche in ieder geval wel :-) Just my two cents.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In aansluiting op Norbert: de vraag of er sprake is van een onrechtmatig handelen of het rechtmatig verkrijgen van een eigen inkomen wordt beoordeeld aan de hand van alle omstandigheden van het geval.

 

Iemand die vanuit een dienstverband doorgaat als zelfstandige staat in die beoordeling in een zwakkere positie dan de werknemer die voor een andere werkgever gaat werken. Hetzelfde geldt ook voor de werknemer die zelf de contacten met de klanten of leveranciers onderhoudt tegenover de werknemer die niet die contacten onderhoudt.

 

Let ook op: een concurrentiebeding is iets anders dan een relatiebeding. Een concurrentiebeding verbiedt in concurrentie met de werkgever in de markt actief te zijn, een relatiebeding wordt over het algemeen als lichter gezien, omdat hiermee alleen de specifieke relaties tot verboden gebied worden verklaard.

 

Het bijzondere in de situatie van TS is natuurlijk dat er expliciet geweigerd is akkoord te gaan met wat TS een concurrentiebeding noemt. De vraag is wat er in dat beding staat. Als dat feitelijk een relatiebeding is ten aanzien van de relaties waar het hier om gaat, dan is het nog maar de vraag of de werkgever wel zo sterk staat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.