• 0

Staking EMZ & Belastingaangifte

Hoi hoi,

 

Per 1-1-2010 is mijn eenmanszaak gestopt. Ik ben de belastingaangifte aan het invullen en twijfel bij een aantal posten t.a.v. het staken van de onderneming. Ik hoop dat jullie even mee willen kijken.

 

Qua balans. De bezittingen (een computer) is in privé overgenomen tegen een marktconforme prijs. Wat nog op de balans staat zijn liquide middelen, privé, BTW teruggaaf van 12 euro, het eigen vermogen en een FOR van 8500 euro.

 

Nou ben ik de belastingaangifte aan het invullen. Over de FOR wil ik afrekenen. Er is een verlies van 700 EURO. Dan is mijn stakingswinst dus 8500 - 700 = 7800 euro.

 

De balans geef ik op zoals die nu is, dus inclusief de FOR. Het bedrag van de FOR neem ik op onder het kopje 'Afname oudedagsreserve'. Dan kom ik ook in de aangifte op een winst van 7800 euro.

 

Klopt dit zo??

 

Verder, er wordt mij gevraagd een toelichting te geven op de stakingsaftrek. Wat moet ik hier invullen? "De onderneming is gestopt" Ja, dat lijkt mij logisch ;)

 

Alvast bedankt!

Groet,

Phoebe

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Qua balans. De bezittingen (een computer) is in privé overgenomen tegen een marktconforme prijs. Wat nog op de balans staat zijn liquide middelen, privé, BTW teruggaaf van 12 euro, het eigen vermogen en een FOR van 8500 euro.

 

Phiebe,

 

Het naar privé overbrengen van je computer zal je teruggaaf BTW doen omslaan in verschuldigde BTW. Je verkoopt 'm in feite en daarover moet je BTW berekenen.

 

De rest van je vragen laat ik gaarne over aan de experts op dat gebied.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Qua balans. De bezittingen (een computer) is in privé overgenomen tegen een marktconforme prijs. Wat nog op de balans staat zijn liquide middelen, privé, BTW teruggaaf van 12 euro, het eigen vermogen en een FOR van 8500 euro.

 

Phiebe,

 

Het naar privé overbrengen van je computer zal je teruggaaf BTW doen omslaan in verschuldigde BTW. Je verkoopt 'm in feite en daarover moet je BTW berekenen.

 

De rest van je vragen laat ik gaarne over aan de experts op dat gebied.

 

groet,

 

John

 

Hoi John,

 

Over de computer is inderdaad BTW berekend. Hij was al enkele jaren oud en niet meer zoveel waard. Dat afschrijven in 5 jaar (in 2007 gekocht) zorgt ervoor dat er bij verkoop vrijwel altijd een boekverlies is.

 

Groet,

Phoebe

Link naar reactie
  • 0

Hoi Phiebe,

 

Het gaat waarschijnlijk nergens over en je krijgt ook nog steeds geen antwoord op je eigenlijke vraag :( maar m.b.t. de BTW doet dat afschrijven en boekverlies er niet toe. Je verkoopt een bedrijfsmiddel aan jezelf in privé en daarbij moet je BTW aftikken tegen de marktwaarde op dat moment. Althans, da's wat ik denk.

 

Anyway, je vraag staat weer even bovenaan. ;)

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij praten we langs elkaar heen, want dit is ook gebeurd. Maar, voor de zekerheid ;D. Dit is voor het eerst dat ik een bedrijfsmiddel verkoop, dus ik vraag toch maar even of ik het zo goed heb gedaan.

 

PC in 2008 (niet 2007) aangeschaft tegen EUR 1190 incl BTW, dus 1000 ex BTW. (geen kleinschaligheidsinvesteringsaftrek genoten) Daar is in 2008 en 2009 200 euro per jaar op afgeschreven. Dus de boekwaarde was EUR 600.

 

Dat kreeg ik er nooit voor (had hem op marktplaats gezet), hoogste bod was EUR 160. Daarom besloten dat voor dat bedrag ik hem zelf ook wel wil hebben. Ik heb er zelf 200 euro voor betaald plus BTW erbij, in totaal 238 EURO als privé opname geboekt. 38 euro naar de belasting, 200 euro 'winst'. Daarnaast heb ik de PC voor 400 euro extra afgeschreven (boekverlies).

 

Groet,

Phoebe

 

Zo, staat ie weer bovenaan ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Phiebe,

 

En nu weer, maar nog steeds zonder antwoord :(

 

Wat de BTW betreft: helemaal goed.

En voor de winst lijkt me je handelwijze ook O.K. voor wat betreft de computer.

 

Toch even een winst-antwoord proberend (slaat mss nergens op maar krijgt dan mss eindelijk wel aandacht)

Valt die FOR niet geheel binnen de stakingsvrijstelling, zodat je niets hoeft af te rekenen?

 

En die toelichting op de stakingsaftrek? Ik denk dat ze daarmee de wijze van berekenen bedoelen.

 

Nogmaals: neem de laatste 2 alinea's met een enorme korrel strooizout, want dit is echt niet mijn terrein,

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 2

Over de FOR moet je bij het staken van je eenmanszaak inderdaad afrekenen. Bij het doteren aan de FOR heb je steeds als het ware de belastingheffing hierover voor je uit geschoven. Bij de staking is het moment daar om hierover af te rekenen omdat de FOR dan vrijvalt.

 

Dit alles bij elkaar samen met de eventuele boekwinst op de activa vormt dan de stakingswinst. Deze verminder je met de stakingsvrijstelling van uit mijn hoofd ongeveer €3600,- om zo het belastbaar bedrag te bepalen.

 

Een manier om te voorkomen dat je direct met de fiscus moet afrekenen, is via een lijfrente. Het bedrag van de FOR en de stakingswinst kan als lijfrentepremie worden ondergebracht bij een verzekeraar.

 

Er zullen in dit antwoord nog wel enige punten onderbelicht blijven, dus wellicht is het handig om hierover contact te nemen met een fiscaal adviseur?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robbert,

 

Ik heb hierover contact gehad met een fiscalist (welbekend bij Higherlevel overigens) en in samenspraak besloten af te rekenen over de FOR. De vraag gaat meer of ik het zo goed invul. Wellicht wat het beter geweest dit hem direct te vragen, ik had niet verwacht dat het zo'n discussie teweeg zou brengen ;D

 

De stakingswinst is nu EUR 7800, wat 8500 FOR is en 700 verlies over 2009. Daarover heb ik EUR 3650 (max) stakings aftrek en over de rest betaal ik belasting.

 

Het ging mij voornamelijk of ik het bij de juiste kopjes invul in de aangifte, en wat de toelichting op 'stakingsaftrek' moet zijn. (Of beter: zou kunnen zijn, wat verwacht de belastingdienst dat ik daar invul)?

 

Groet,

Phoebe

Link naar reactie
  • 1

Hoi Phoebe

 

Je hebt het bijna goed ingevuld zo. Bij de toelichting denk ik dat je bedoelt toelichting op de stakingswinst (niet aftrek). Daar kun je invullen "vrijval FOR ivm staking".

 

De 700 verlies is geen onderdeel van de stakingswinst, want gewoon 'winst' uit reguliere activiteiten. Het bedrag van de stakingswinst is dus gelijk aan de FOR vrijval.

 

De stakingsaftrek is € 3.630.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Phoebe

 

Je hebt het bijna goed ingevuld zo. Bij de toelichting denk ik dat je bedoelt toelichting op de stakingswinst (niet aftrek). Daar kun je invullen "vrijval FOR ivm staking".

 

De 700 verlies is geen onderdeel van de stakingswinst, want gewoon 'winst' uit reguliere activiteiten. Het bedrag van de stakingswinst is dus gelijk aan de FOR vrijval.

 

De stakingsaftrek is € 3.630.

 

groet

Joost

 

Hoi Joost,

 

Hartelijk dank voor je antwoorden. Hier kan ik meer dan voldoende mee.

 

Maar, ik heb het wel over de toelichting over de stakingsaftrek. (in het rijtje van zelfstandigheidsaftrek). Als ik dat aanvink wordt er meteen om een toelichting gevraagd. Wellicht is dat alleen als je niet de volledige aftrek geniet, dat je kunt aangeven over welk bedrag de aftrek ofzo...

 

Groet,

Phoebe.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken het aangifteprogramma van de fiscus niet, maar als je bij stakingsaftrek een vinkje moet plaatsen en daarbij een toelichting moet geven, zal dit waarschijnlijk gaan om de vraag waarom je meent er recht op te hebben. Dat is i.h.a. als je nog niet eerder stakingsaftrek hebt genoten en als je je onderneming geheel staakt. Ik vermeld in mijn eigen software ook altijd of er sprake is van liquidatie (opheffing), uittreding, of inbreng in BV.

 

Staat er overigens geen vakje met een vraagteken in de linkerkantlijn? Want daar staat in de overheids aangiftesoftware veelal wat er van je verwacht wordt.

 

Verder vormt die extra afschrijving op je PC mijns inziens ook onder je stakingswinst. Maar het maakt in jouw geval per saldo niet uit hoe je dit aangeeft.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 405 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.