• 0

Wat is het Business model van...?

Bij het begin van een bedrijf komt hij langs: de vraag: 'Wat is nou je business model'?

 

Bedoeld wordt: de kern van de business, waardoor winst/resultaat wordt behaald.

 

Dus lijkt t mij 'n goede zaak om dat op HL meer te onderzoeken en bespreken.

 

Daarbij wil ik bekende en onbekende bedrijven als voorbeelden gebruiken.

 

Om te beginnen: wat is volgens jullie t businessmodel van Starbucks ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Spotify werkt erg leuk aangezien je gewoon echt zowat alle muziek kunt vinden. Maar 20 uur muziek luisteren is voor veel mensen genoeg naast hun gewone bibliotheek

 

Ik luister vrijwel altijd muziek vanaf mijn laptop/ipod als ik aan het werk ben, maar voel me niet geneigd om ook nog eens te betalen voor Spotify.

 

 

www.twitter.com/jorisrood

 

www.efactor.com

Link naar reactie
  • 0

Interessant model. Twa, om de waarde van t model goed te zien: kan jij t invullen voor Starbucks ?

 

Inderdaad verschillende perspectieven op het businessmodel van Starbucks.

Ik ben van mening dat Starbucks op een gegeven moment creatief is geworden via business model innovation en sindsdien meer inspelen op de beleving die ze verkopen i.p.v. de koffie zelf. Een volwaardige strategie hiervoor is in deze zin 'Imagineering' (to imagine en engineering), wat ook is toegepast wordt door Harley Davidson en uiteraard de pionier in imagineering; Disney. Door out-of-the-box naar je eigen businessmodel te kijken, en naar je concurrentie, kunnen er bepaalde inzichten worden opgedaan; Bij Harley Davidson bijvoorbeeld, verkopen ze al lang geen motoren meer maar het ultieme gevoel vrijheid.

 

Toen ik overigens zelf een half jaar iedere dag bij de Starbucks zat, is mij ten gehore gekomen dat het business model van Starbucks zo geslaagd is omdat men gewoon 3x zoveel cafeine in de koffie doet waardoor de klanten 'verslaafd' raken... ;)

Er zijn geloof ik ook verschillende boeken geschreven over de Starbuckscorporatie en haar geschiedenis, te verkrijgen bij de betere boekhandels!

Link naar reactie
  • 0

Spotify werkt erg leuk aangezien je gewoon echt zowat alle muziek kunt vinden. Maar 20 uur muziek luisteren is voor veel mensen genoeg naast hun gewone bibliotheek

 

Ik luister vrijwel altijd muziek vanaf mijn laptop/ipod als ik aan het werk ben, maar voel me niet geneigd om ook nog eens te betalen voor Spotify.

 

 

 

Deze week voor het eerst Spotify tegen gekomen en na het gratis account toch gekozen voor een betaald account.

Wat een geweldig concept voor mensen die van muziek houden. Als voormalig cd zaak eigenaar mag ik het eigenlijk niet zeggen maar Spotify is wat mij betreft de toekomst van het luisteren en beleven van muziek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.